Rok 2020 to dla Abartha kontynuacja sportowych sukcesów, a Abarth 124 rally trzeci raz z rzędu zdobył Puchar FIA R-GT, uważany za Mistrzostwa Świata samochodów kategorii GT. Poza sportem warto odnotować wzrost udziału w rynku o prawie 50% w porównaniu do roku 2019. 80% sprzedaży modeli 595 Scorpioneoro i 595 Monster Energy Yamaha było poza granicami Włoch.

Rok 2020 był niezwykle satysfakcjonujący dla marki Abarth, która odnotowała wielkie sportowe triumfy zarówno w rajdach, jak i wyścigach, a także sukcesy handlowe swoich najnowszych serii specjalnych.

Luca Napolitano – dyrektor marek Fiat, Lancia i Abarth na region EMEA: „Jesteśmy dumni, że możemy w tym roku świętować trzecie z rzędu zwycięstwo Abartha 124 rally, prowadzonego przez Włocha Andreę Mabelliniego, w Pucharze FIA R-GT, uważanym za Mistrzostwa Świata modeli klasy GT. Włoski kierowca zwyciężył także w Pucharze Abarth Rally Cup 2020. Po sukcesach odniesionych w trzech mistrzostwach z rzędu, rajdowe 124 z ponad 100 zwycięstwami nadal pozostaje samochodem nie do pokonania w klasie R-GT. Chciałbym również pogratulować Gabriele Minì – młodemu, utalentowanemu kierowcy, wschodzącej gwieździe sportów motorowych i pierwszemu Włochowi, który stanął na podium włoskiej serii mistrzostw w kategorii F4 – oraz Jonny’emu Edgarowi, zwycięzcy niemieckiej serii F4”.

Promowanie młodych talentów w sportach motorowych, stanowiących ważną część historii Abartha, leży zresztą w DNA marki – wystarczy wspomnieć, że aż 7 z 10 najlepszych kierowców (w tym Minì) w rankingach mistrzostw F4 to debiutanci. Wyścigi od zawsze są, były i będą najlepszym i najtrudniejszym poligonem doświadczalnym, pozwalającym przetestować silniki oraz rozwiązania techniczne w ekstremalnych warunkach, zwiększając osiągi i niezawodność zarówno na torze, jak i w seryjnych modelach, co zawdzięczają transferowi technologii.

Pomimo trudnej sytuacji, w jakiej w 2020 roku znaleźliśmy się wszyscy, Abarth może pochwalić się świetnymi wynikami handlowymi. Debiut dwóch serii specjalnych w liczbie 2000 egzemplarzy każda, a więc 595 Scorpioneoro i 595 Monster Energy Yamaha, zakończył się sukcesem, powodując wzrost udziału w rynku o około 50% w porównaniu ze wcześniejszym rokiem oraz zwiększenie sprzedaży o ponad 80% poza granicami Włoch.

Przyjmując osiągnięte sukcesy za punkt wyjścia, marka spod znaku Skorpiona jest teraz gotowa stawić czoła nowym wyzwaniom zarówno w sportach motorowych, jak i na międzynarodowym rynku, kontynuując odświeżanie swojej gamy w 2021 roku: nowe kolory, nowe wykończenia i nowe detale mają jeszcze mocniej podkreślać dwa podstawowe oblicza Abartha, a więc styl i osiągi. Nowa gama zostanie wkrótce zaprezentowana i będzie dostępna we wszystkich salonach dealerskich począwszy od lutego.
Abarth w 2021 roku jeszcze bardziej będzie angażował się w wyścigi, biorąc udział w mistrzostwach Formuły 4 i przenosząc ten zwycięski format do najciekawszych zagranicznych mistrzostw. Współpraca z prywatnymi zespołami wyścigowymi nadal trwa w ramach projektu Abarth Customer Sport, zapewniającego techniczne i technologiczne wsparcie podczas zawodów.

Nowe Abarth 595 Scorpioneoro i Abarth 595 Monster Energy Yamaha – dwa oblicza marki Abarth.
Przeniesienie technologii z torów wyścigowych na samochody seryjne jest wyraźnie widoczne w dwóch modelach specjalnych: Abarth 595 Scorpioneoro i Abarth 595 Monster Energy Yamaha, wprowadzonych na rynek we wrześniu ubiegłego roku i wyposażonych w 1,4-litrowy silnik Abarth T-Jet, napędzający również bolidy startujące w Formule 4. Dwa nowe modele odzwierciedlają dwa oblicza marki oraz jej podstawowe wartości, czyli dziedzictwo i frajdę z jazdy.

Porywający Abarth 595 Monster Energy Yamaha to doskonała kwintesencja wartości wspólnych dla obu marek – zarówno tej z logo Skorpiona, jak i Yamahy – a mianowicie osiągów, rywalizacji, technologii i przyjemności z prowadzenia. Wyprodukowany w limitowanej edycji 2000 sztuk, nowy model kolorem nadwozia i wnętrzem nawiązuje do motocykla YZR-M1 Monster Energy Yamaha MotoGP 2020, a „pazur Monster” na pokrywie silnika jest ukłonem dla początku współpracy z producentem tego słynnego napoju energetycznego. Partnerstwo z marką Yamaha trwa od 2015 roku, a wraz z wprowadzeniem na rynek tej nowej specjalnej serii, więź ta jest jeszcze silniejsza i wychodzi poza granicę torów wyścigowych z wyzwalającymi adrenalinę seriami specjalnymi, jak: Abarth 595 Yamaha Factory Racing Edition (2015), Abarth 695 biposto Yamaha Factory Racing Edition (2015) i Limited Edition Abarth 695 XSR Yamaha (2017).

Druga seria specjalna w postaci ekskluzywnego Abartha 595 Scorpioneoro, czyli limitowana edycja wyprodukowana także w liczbie 2000 sztuk, jest inspirowana ekskluzywnym A112 Abarthem „Gold Ring”, lepiej znanym miłośnikom motoryzacji pod nazwą A112 Abarth „Targa Oro”. Był to naprawdę elitarny samochód, wyprodukowany w 1979 roku w zaledwie 150 egzemplarzach. Oba modele odznaczają się czarnym kolorem nadwozia, pozłacanymi detalami, wyrafinowanym wnętrzem i bogatym wyposażeniem standardowym, zgodnym z tradycją włoskich samochodów „granturismo”.
Więcej informacji na temat dwóch specjalnych serii Abarth dostępnych jest tutaj.

Sportowe sukcesy sezonu 2020.
Wśród największych triumfów ostatniego sezonu na szczególną uwagę zasługuje trzecie z kolei zwycięstwo marki Abarth w Pucharze FIA R-GT, wywalczone przez młodego Włocha Andreę Mabelliniego razem z pilotką Virginią Lenzi, startujących samochodem zespołu Bernini Rally. W 2018 roku ten prestiżowy tytuł zdobył Francuz Raphaël Astier, a w 2019 roku – Włoch Enrico Brazzoli. Mabellini wygrał również Abarth Rally Cup 2020, czyli mistrzostwa Europy wśród kierowców startujących rajdowym Abarthem 124. Abarth w 2020 roku był również zaangażowany w mistrzostwa F4 powered by Abarth, odbywające się naprzemiennie w Niemczech i we Włoszech, w których na najwyższym stopniu podium stanęło 18 różnych kierowców, a 23 znalazło się w pierwszej trójce. Każda z tych serii miała jednak tylko jednego zwycięzcę. We Włoszech po raz pierwszy od 7 edycji wygrał 15-letni Włoch Gabriele Minì, który odniósł 4 zwycięstwa i zdobył 15 punktów, zapewniając sobie mistrzowski tytuł jeszcze przed ostatnim weekendem wyścigowym. Emocje były równie silne podczas mistrzostw Niemiec F4, które wygrał 16-letni Brytyjczyk Jonny Edgar. W poprzednim sezonie odniósł on 6 zwycięstw i 13 razy stanął na podium, zdobywając tytuł w ostatnim wyścigu po zaciętej walce z Amerykaninem Jakiem Crawfordem i Finem Eliasem Seppänenem. Elementem spajającym obie serie był 1,4-litrowy, 160-konny silnik Abarth T-Jet, odznaczający się jednocześnie doskonałymi osiągami i wysoką niezawodnością.
Formuła 4, powstała w 2014 roku z pomysłu prezesa FIA Jeana Todta, wybrała Abartha na partnera technicznego w zakresie dostaw jednostek napędowych. Dzięki doskonałemu stosunkowi masy do mocy, 1,4-litrowy silnik Abarth Turbo o mocy 160 KM, montowany w bolidach Tatuus, gwarantuje wysokie osiągi (maksymalna prędkość 240 km/h; przyspieszenie 0-100 km/h w około 5 sekund). Jego szeroko znana niezawodność przekłada się również na możliwość stałego kontrolowania kosztów sezonu związanych z utrzymaniem zespołów.
Od 2014 roku na tor w bolidach napędzanych silnikami Abartha wyjechało ponad 350 zawodników. Jednym z nich był Lance Stroll – zwycięzca pierwszej edycji włoskich mistrzostw F4 powered by Abarth, będący obecnie kierowcą Formuły 1. Kolejny to Mick Schumacher – syn Michaela Schumachera – który triumfował w 2016 roku, w 2020 roku wygrał mistrzostwa świata Formuły 2, a od 2021 roku zasiądzie za kierownicą bolidu Formuły 1.

Poprzedni wpis Następny wpis