Bezpieczeństwo czynne, czyli bezpieczny samochód Seata i Cupry

Bezpieczeństwo czynne w dużej mierze zawdzięczamy pracom inżyniera Beli Berenyi’a. W latach pięćdziesiątych XX wieku inżynier ten opracował strefy zgniotu w samochodzie, stając się ojcem samochodowego bezpieczeństwa. Kolejną jego pracą był m.in. rozdział bezpieczeństwa biernego (czyli ochrony jadących po wypadku) od bezpieczeństwa czynnego (czyli zapobiegania wypadkom). W wyniku jego prac, w roku 1978 w Mercedesie klasy S pojawił sie pierwszy seryjny układ ABS. Od tego czasu rozpoczął się prawdziwy wyścig w dziedzinie ochrony jadących.

A teraźniejszość?

Obecnie naprzeciw potrzebom klientów wychodzą już wszyscy producenci samochodów, a nie tylko producenci Premium. Stale poszerzają oni możliwości technologiczne systemów bezpieczeństwa., a nieodłącznym elementem wyposażenia pojazdów stali się obecnie asystenci jazdy. W Europejski Dzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (6 maja) przypominamy jakie rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa oferują nowoczesne samochody.

Bezpieczny samochód

Rozpoznawanie znaków, czyli bezpieczeństwo realizowane przez elektroniczne oczy

Zastosowany w modelach SEAT-a i CUPRY system rozpoznawania znaków drogowych TSR (ang: Traffic Sign Recognition), powiadamia kierowcę w czasie rzeczywistym o oznakowaniu ustawionym przy drodze. Udaje się to m.in. dzięki nawigacji GPS, ale także dzięki zainstalowanej w podstawie lusterka wstecznego samochodu kamerze, która widzi i rozpoznaje znaki drogowe, znajdujące się przed pojazdem. Po zarejestrowaniu właściwego znaku, system przesyła odpowiednie informacje do innych podzespołów auta, dzięki czemu samochód zwalnia.

Bezpieczeństwo Side Assits, czyli martwe pole pod nadzorem

Wysoki poziom bezpieczeństwa zapewnia także system monitorowania martwego pola Side Assist. Wykorzystuje on zamontowane w lusterkach czujniki, umożliwiające wykrywanie nadjeżdżających innymi pasami pojazdów. Mechanizm powiadamia o zbliżającym się np. motocyklu lub samochodzie za pomocą sygnału świetlnego w lusterku po odpowiedniej stronie samochodu. Jeśli kierowca włączy kierunkowskaz rozpoczynając manewr, który mógłby spowodować kolizję, system automatycznie wyśle mu ostrzeżenie.

Bezpieczny samochód

Aktywny tempomat, czyli więcej bezpieczeństwo na autostradzie i mniej stresu

Przydatny w długich trasach aktywny tempomat (ACC) automatycznie utrzymuje ustaloną wcześniej przez kierowcę prędkość pojazdu. Inteligentny system wykrywa przeszkody przed samochodem reagując hamowaniem, a także pozwala na utrzymanie bezpiecznej odległości od pojazdu przed nami. Gdy układ wykryje niebezpieczeństwo (np. inne auto, pieszy, rowerzysta) samochód przygotowuje się do zwalniania (zwiększa się ciśnienie płynu w układzie hamulcowym). Jeśli nie nastąpi jakakolwiek reakcja z jego strony, pojazd zatrzyma się samodzielnie.

Bezpieczny samochód

Asystenci jazdy – co to takiego?

Najważniejszym zadaniem tzw. asystentów jazdy jest zapobieganie kolizjom. Te elektroniczne systemy wspomagające umożliwiają odpowiednio wczesną reakcję na zmieniające się warunki na drodze. Asystenci jazdy wykorzystują m.in. mikrokamery, głowice radarowe, mapy GPS oraz czujniki, za pomocą których znacząco zwiększają świadomość sytuacyjną kierowcy na drodze. Pod względem działania, można ich podzielić na dwa rodzaje: aktywne i pasywne. Te pierwsze podczas swojej pracy mają wpływ na zachowanie samochodu, drugie jedynie ostrzegają przez nadchodzącym zagrożeniem. Wśród licznych rozwiązań znajdują się:

Lane Assist
Asystent pasa ruchu do działania wykorzystuje kamerę zainstalowaną za przednią szybą. Pozwala utrzymać się na odpowiednim pasie jezdni. Gdy samochód najedzie na linię graniczną bez wcześniejszego włączenia kierunkowskazu, system przekaże właściwą informację kierowcy. Niektóre z mechanizmów zastosowanych w tym rozwiązaniu mogą wywołać również reakcję układu kierowniczego, przy równoczesnych sygnałach wizualnych i dźwiękowych.

Bezpieczny samochód

Front Assist
Pod tą nazwa kryje się system kontroli odstępu. Monitoruje przestrzeń przed samochodem, wykorzystując dwie głowice radarowe, które wysyłają i odbierają właściwe sygnały. W przypadku gdy wykryje przeszkodę (np. pieszego, rowerzystę bądź inny samochód), system ostrzega kierowcę oraz przygotowuje pojazd do hamowania. Jeśli kierowca nie zareaguje odpowiednio szybko, system samodzielnie zatrzyma auto.

Funkcja półautonomicznej jazdy Travel Assist
Ten system wykorzystuje dane zebrane m.in. z predykcyjnego tempomatu oraz asystenta pasa ruchu. Może utrzymać pojazd na właściwym pasie oraz dostosować jego prędkość do warunków panujących na drodze. System działa nawet przy prędkości do 210 km/h.

Bezpieczny samochód

Exit Assist umożliwia monitorowanie przestrzeni z tyłu samochodu nawet podczas postoju

W przypadku gdy od strony bagażnika będzie nadjeżdżać pojazd, a któreś z drzwi auta będą otwarte, system włączy ostrzeżenia wizualne i dźwiękowe. Takie rozwiązanie zastosowano m.in. w modelu SEAT Leon – tego typu ostrzeżenia są komunikowane za pomocą oświetlenia LED na drzwiach oraz informacji na desce rozdzielczej. Zamontowane czujniki po obu stronach samochodu zapewniają wysoką skuteczność w lokalizacji znajdujących się w pobliżu pojazdów, w tym również motocykli i rowerów.

Emergency Assist – bezpieczeństwo ruchu

To inteligentny asystent bezpieczeństwa pozwala za pomocą zamontowanych czujników stwierdzić, czy kierowca trzyma przynajmniej jedną dłoń na kierownicy. Jeśli puści ją na co najmniej 15 sekund, system poinformuje go za pomocą sygnałów dźwiękowych i wizualnych. Jeśli mimo to nie dojdzie do jakiejkolwiek reakcji, samochód zacznie powoli zwalniać, by ostatecznie się zatrzymać. System uruchomi światła awaryjne oraz nawiąże połączenie alarmowe z systemem eCall.

Bezpieczny samochód

System Pre Crash

w sposób automatyczny przygotowuje poduszki powietrzne oraz napinacze pasów bezpieczeństwa do działania. Okna i dach panoramiczny są zamykane i wzrasta ciśnienia w układzie hamulcowym. W SEAT-cie Tarraco dodatkowym rozwiązaniem wprowadzonym przez producenta jest mechanizm Rollover Assist, który w przypadku dachowania pojazdu, uruchamia właściwe funkcje, np. system eCall.

Asystent zjazdu i podjazdu

jest powiązany zarówno z układem hamulcowym, jak i z modułem sterującym pracą silnika. Pozwala utrzymać określoną prędkość pojazdu podczas pokonywania stromych wzniesień. W razie potrzeby ingeruje on w sterowanie obrotami silnika i automatycznie uruchamia układ hamulcowy (wykorzystując ESP), nie dopuszczając jednak do zablokowania kół.

Nowoczesny i bogato wyposażony samochód stał się synonimem bezpieczeństwa, niemniej wciąż najważniejszym aspektem w tej kwestii pozostaje uważny kierowca. To przede wszystkim na nim spoczywa odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje oraz pozostałych uczestników ruchu drogowego.

A pomyśleć, że kiedyś patrzono tylko jak się samochód rozbija.

Obserwuj nas na Youtube

Nie znaleziono filmów.

Może Cię zainteresować

21 maja, 2025

Jeep Compass wraca w nowym wcieleniu – odważniejszy, nowocześniejszy i gotowy na więcej niż do tej pory. Czy to wciąż kompaktowy SUV, czy już pełnoprawny (...)

20 maja, 2025

W kwietniu Kraków zyskał kolejny ważny punkt na mapie motoryzacyjnych innowacji – salon OMODA & JAECOO PGD jest już oficjalnie otwarty! Nowoczesne centrum motoryzacyjne zapewnia (...)

19 maja, 2025

Dacia Spring po raz kolejny została doceniona przez Top Gear za bezkonkurencyjny stosunek jakości do ceny. W konkursie TopGear.com Electric Awards 2025 model zdobył tytuł (...)