Wprawdzie obecnie zimy nie są już tak uciążliwe dla naszych samochodów, ale i tak warto zakładać opony zimowe. Dlaczego?

Opona zimowa ma przewagę nad stosowanymi w lecie z dwóch powodów:

  • Po pierwsze jest ona zbudowana z mieszanki gumowej, która nie twardnieje wraz ze spadkiem temperatury. Aby przekonać o tym niedowiarków mam propozycję, aby zwykłą gumkę do mazania ołówka włożyli do zamrażarki i po godzinie wyciągnęli i próbowali jej używać. Z pewnością stanie się twarda i nieprzydatna. W dużym uproszczeniu jest tak samo z oponami letnimi.
  • Drugim powodem, dla których należy stosować opony zimowe to kształt bieżnika. Na klockach bieżnika w oponach zimowych (w oponie letniej klocek to jednorodny kawałek gumy) nacięte są rowki tzw. lamele. Takie nacięcia sprawiają, że opona przez cały obrót styka się z podłożem jakąś krawędzią, a nie całą płaszczyzną. Robi to efekt „piły” która wrzyna się w materiał, jakim jest nawierzchnia drogi. Dodatkowo opona taka ulega podczas obrotu samooczyszczaniu ze śniegu.

Ważne jest też to, że opony zimowe często mają strzałki obrotu koła i w przypadku gdy mamy opony kierunkowe musimy założyć je zgodnie ze wskazaniami strzałek na oponach. Tym samym opona założona na prawą stronę samochodu (tak aby obrót nastąpił zgodnie z kierunkiem wskazanym przez strzałkę), po przełożeniu na lewą stronę samochodu będzie się kręcić przeciwnie do wskazań strzałki!

Musimy przy tym pamiętać, że gdy jezdnia jest oblodzona, to bez względu na oponę letnią, czy zimową samochód będzie jechał siłą bezwładności. Tym samym zamiast wierzyć w slogany reklamowe o „bezstresowej podróży po śniegu i lodzie na oponach zimowych”, warto zanim zacznie się prawdziwa zima (zapewne w wielu miejscach Polski jej nie będzie, ale gdy wyjedziemy w góry, to z pewnością na nią trafimy), już przy pierwszych przymrozkach zaleźć oblodzony plac i zobaczyć jak naprawdę zachowa się nasz samochód na oponach zimowych

Obecnie w salonach Forda trwa akcja Wybierz opony zimowe, dzięki czemu mamy atrakcyjne zniżki produktów.
https://www.ford.pgd.pl/p/serwis/serwis-samochodow-osobowych/promocja-opon-zimowych

A dlaczego warto podjechać do serwisów PGD?
Atutem wymiany opon w serwisie jest także możliwość sprawdzenia zawieszenia. O ile w czasie dobrej przyczepności wszelkie luzy na zawieszeniu są rekompensowane przez tarcie opony z podłożem, o tyle gdy na drodze jest ślisko, sytuacja zmienia się i możemy utracić stateczność. Gdy na końcówkach wahaczy występują luzy, przy przejeździe przez nierówność koło delikatnie drga, zmieniając tor jazdy. Jeżeli przyczepność jest dobra, to pozostałe koła pewnie trzymające się nawierzchni nie pozwolą na niekorzystną reakcję samochodu. Jednakże przy śliskiej nawierzchni koło przejeżdżające przez nierówność (a w zimie nierówności to także koleiny pośniegowe i liczne pęknięcia dróg) stara się zmienić kierunek jazdy, a śliska nawierzchnia nie pozwoli na tak stabilny ruch pojazdu jak w lecie i możemy stracić stateczność kierunkową.
Tak więc wymieniając koła u wulkanizatora, zmienimy gumy i… w drogę. W serwisie PGD mamy dodatkowo szansę, że wszelkie problemy naszego samochodu zostaną wychwycone.

Więcej informacji na ten temat uzyskasz:

  • Euro Car, al. Powstańców Śląskich 22, 30-570 Kraków, telefon: (12) 252 00 00
  • Multexim, al. Roździeńskiego 190, 40-203 Katowice, telefon: (32) 200 99 00
  • OMC Motors, ul. Krasnobrodzka 5 (Trasa Toruńska przy rondzie Łabiszyńska), 03-214 Warszawa, telefon: (22) 510 00 01
  • Partner, ul. Jasnogórska 60, 31-358 Kraków, telefon: (12) 662 00 00
Poprzedni wpis Następny wpis