Mitsubishi ASX nowej generacji - gama silnikowa

Możemy pozostawać w uwielbieniu dla dwulitrowego silnika MIVEC o mocy 150 KM, jaki napędzał model ASX, ale marka nie pozostaje w miejscu i do Mitsubishi ASX nowej generacji proponuje pięć różnych wariantów napędów. Każdy – od turbodoładowanego litrowego silnika benzynowego po silnik 1,6 z układem Plug-in Hybrid – jest w swej różnorodności interesujący. A interesujący, bo spełni różne oczekiwania użytkowników.

Mniejszy z crossoverów Mitsubishi (większym jest oczywiście Eclipse) miał szansę na zdetronizowanie króla segmentu – Nissana Qashqai. Niestety, zbyt mała dostępność samochodów i ograniczenie do jednej jednostki napędowej temu nie sprzyjały. Szanse na jeszcze większy sukces sprzedażowy rosną, bo ASX nowej generacji zaoferuje bogactwo napędów. Nie wiemy, jak w spokoju doczekamy wiosny 2023, kiedy te samochody pojawią się w salonach. A przecież nasz apetyt dodatkowo pobudzi prezentacja nowego modelu, którą Mitsubishi zapowiedziało na wrzesień tego roku.

Bogactwo wyboru

Gamę napędów dla modelu ASX nowej generacji Mitsubishi przygotowało specjalnie na Europę, dlatego odpowiada ona na zróżnicowane potrzeby europejskich kierowców. Teraz będziemy mieli szeroki wybór. Możemy postawić na niskie zużycie paliwa i niski poziom emisji spalin, a dodatkowo na wyższe – i do tego hybrydowe – osiągi.

Wybór zaczyna się od unowocześnionego turbodoładowanego silnika benzynowego o pojemności 1,0 litra, który będzie dostępny z sześciobiegową skrzynią manualną. Dla kogo litr to za mało, może wybrać turbodoładowaną jednostkę z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności 1,3 litra. Ta będzie współpracowała z sześciobiegową skrzynią manualną lub siedmiobiegową automatyczną skrzynią dwusprzęgłową (7DCT).

Jako zagorzali fani napędu hybrydowego w Mitsubishi Eclipse Cross, możemy stwierdzić: Nareszcie! „Nareszcie”, bo ASX nowej generacji będzie pierwszym Mitsubishi wprowadzanym na rynek europejski zasilanym w pełni hybrydowym układem napędowym (HEV). Tenże łączy jednostkę benzynową o pojemności 1,6 litra z dwoma silnikami elektrycznymi. Będzie współpracował oczywiście z automatyczną, wielostopniową skrzynią biegów.

Ukoronowaniem gamy modelu ASX nowej generacji będzie wersja Plug-in Hybrid (PHEV). Układ znany z modeli Outlander PHEV i Eclipse Cross PHEV tworzą silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra, współpracujący z dwoma silnikami elektrycznymi, zasilanymi akumulatorem o pojemności 10,5 kWh. Jest to rozwiązanie, które stosuje wyłącznie sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi, łącząc technologię PHEV i konstrukcję SUV-a.

Odnotujmy jeszcze, że sojuszniczą nowy ASX ma też bazę – platformę CMF-B.

Która wersji silnikowa nowego ASX-a będzie cieszyła się największym powodzeniem i dlaczego będzie to plug-in? Nieco odmienną od naszej, fanów układu PHEV, opinię ma Andrzeja Gola, kierownik salonu Mitsubishi Japan Motors Bielsko-Biała.

– Technologie hybrydowe w tym przede wszystkim plug-in są w naszych modelach już od lat i klienci zdążyli je docenić. Natomiast w dalszym ciągu mamy rzeszę klientów, którzy hołdują klasyce silnika spalinowego i takich jednostek poszukują. W związku z tym bardzo dużym wzięciem może się cieszyć silnik 1,3 o mocy 158 KM – uważa Andrzej Gola.

Mitsubishi ASX nowej generacji - gama silnikowa

Silnik MIVEC, który przechodzi do historii, a godnie zastąpi go jednostka 1,3 DI-T

ASX nowej generacji – układy napędowe w szczegółach

Poniższa lista, jaką podało Mitsubishi, jest aktualna na dziś. Dynamiczny producent zastrzega jednak, że w  czasie wprowadzenia do sprzedaży wiosną 2023 r., oferta może się różnić w zależności od rynku. Oto szczegóły:

1,0 litra MPI-T – trzycylindrowy turbodoładowany silnik benzynowy z wtryskiem wielopunktowym. Moc: 91 KM, emisja CO2: 132-136 g/km. Sześciobiegowa skrzynia manualna biegów.

1,3 litra DI-T – czterocylindrowy turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem. Do wyboru dwie opcje – pierwsza – o mocy 140 KM (emisja CO2 130-134 g/km) z sześciobiegową skrzynią manualną. Druga – o mocy 158 KM (emisja CO2 131-137 g/km) z siedmiobiegową przekładnią dwusprzęgłową (7DCT).

1,6 litra Hybrid (HEV) – podstawę tej wersji stanowi silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 145 KM (emisja CO2 107-113 g/km). Będzie on współdziałał z dwoma silnikami elektrycznymi i akumulatorem o pojemności 1,3 kWh oraz z automatyczną, wielostopniową skrzynią biegów.

1,6 litra Plug-in Hybrid (PHEV) – w niej najczęściej napędzać będą nas dwa silniki elektryczne zasilane z akumulatora 10,5 kWh. Wspierał je będzie silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 160 KM. Emisja CO2 to zaledwie 30-31 g/km, co podkreślamy z przyjemnością. Tak, oczywiście, układ będzie współpracował z automatyczną, wielostopniową skrzynią biegów.

Kończąc, nie przez grzeczność, ale z pełnym przekonaniem, zgadzamy się z Frankiem Krolem, prezesem i dyrektorem generalnym Mitsubishi Motors Europe. W jego ocenie ASX nowej generacji jest bardzo atrakcyjnym produktem w mocno konkurencyjnym segmencie rynku. –  Wymagania klientów w segmencie B pojazdów typu SUV są bardzo zróżnicowane, dlatego ważne jest, aby nasza oferta była równie szeroka. Jesteśmy przekonani, że nowy ASX spełni różne oczekiwania klientów, jako wszechstronny SUV, oferujący gamę najnowszych silników benzynowych oraz układów hybrydowych i hybrydowych typu PHEV – stwierdził prezes Frank Krol.

I uwaga formalna: Wartości mocy i emisji CO2 zostały zmierzone zgodnie z normą WLTP, mają charakter orientacyjny i podlegają homologacji.

Władysław Adamczyk

Poprzedni wpis Następny wpis