Wrzesień upłynął pod znakiem targów samochodowych we Frankfurcie, podczas których zadebiutowały nowe modele seryjne i pojazdy koncepcyjne.
Fiat
Fiat we Frankfurcie zaprezentował specjalną wersję modelu Panda 4×4, przygotowaną z okazji 30-lecia debiutu pierwszej generacji tego auta. Odmiana Antarctica wyróżnia się białą karoserią, z którą kontrastują osłony i dach w czarnym kolorze oraz pomarańczowe dekle felg i obudowy lusterek. Samochód otrzymał światła przeciwmgłowe, przyciemniane szyby i logo wersji specjalnej Antarctica na słupkach B.
Na wrześniowym salonie frankfurckim pokazany został Abarth 595 50th Anniversary Edition, stworzony dla uczczenia 50. rocznicy prezentacji oryginalnego Abartha 595. Ten ostatni samochód zadebiutował na targach w Turynie w 1963 r.
Abarth 595 50th Anniversary Edition ma karoserię pokrytą matowym białym lakierem. Na nadwoziu są także ręcznie malowane grafiki oraz znaczki o takim samym kroju jak w starym 595. Samochód jest wyposażony w reflektory ksenonowe i 17-calowe felgi. Do jego napędu służy silnik 1,4 o mocy 180 KM.
We wrześniu dowiedzieliśmy się też, że Stany Zjednoczone stały się największym na świecie rynkiem zbytu dla Fiata 500. W związku z tym część sztabu odpowiedzialnego za budowę modelu następnej generacji naciska, aby był on dłuższy, wyższy i szerszy od obecnie wytwarzanego auta, aby bardziej odpowiadał Amerykanom. Nowy Fiat 500 ma być produkowany wyłącznie w Tychach. Teraz, poza Polską, jest wytwarzany także w Meksyku.
Szef Abartha w Europie, Marco Magnanini, zdradził, że dywizja ze skorpionem w logo szykuje sportową odmianę Fiata 500L. Możliwe też, że znaczek Abartha pojawi się na Pandzie III.
Ponadto Fiat w minionym miesiącu zmagał się ze związkowcami Chryslera. Włoska firma chce wykupić ich udziały w amerykańskiej marce, jednak ci nie zgadzają się na proponowane warunki finansowe. Grożą, że sprzedadzą swoje akcje na giełdzie.
Ford
Ford na Frankfurt Motor Show przedstawił model S-Max Concept, którego zdjęcia i specyfikację poznaliśmy w sierpniu. Poza prototypem nowego vana producent przywiózł na targi prototyp Vignale, zwiastujący najdroższą i najbogatszą wersję wyposażeniową przyszłych Fordów. Studyjny model Vignale powstał na bazie nowej generacji Mondeo, znanego w Stanach Zjednoczonych pod nazwą Fusion.
Europejski oddział Forda zapowiedział, że wprowadzi do sprzedaży małego crossovera EcoSport w odmianie Limited Edition. Samochód pojawi się na rynku w liczbie 500 egzemplarzy, z czego 120 będzie dostępnych wyłącznie dla klientów z Wielkiej Brytanii. W wyposażeniu auta znajdzie się system SYNC AppLink, który pozwala na integrację samochodu ze smartfonem. Wnętrze zostanie wykończone skórzaną tapicerką. Pojazd dostanie też 17-calowe obręcze aluminiowe.
Ford niedługo rozpocznie na rynkach Ameryki Północnej dystrybucję modelu Transit Connect Taxi. Samochód może zostać wyposażony w fabryczną instalację gazową LPG lub CNG. Charakteryzuje się bardzo pojemnym bagażnikiem (1713 l pojemności) i łatwym dostępem do wnętrza dzięki przesuwanym drzwiom bocznym.
Z powodu spadającego popytu na nowe samochody w Europie Ford zamknął dwa zakłady produkcyjne w Wielkiej Brytanii. Ogłosił też, że czasowo wstrzymuje produkcję modelu B-Max.
Ford we wrześniu mógł się pochwalić wyprodukowaniem dwumilionowego egzemplarza silnika z serii EcoBoost.
Hyundai
W ubiegłym miesiącu we Frankfurcie miała miejsce premiera nowego Hyundaia i10, o którym pisaliśmy już przy okazji sierpniowego podsumowania. Podczas targów podano, że pojazd jest o 80 mm dłuższy, 65 mm szerszy i 40 mm niższy od poprzednika, a jego rozstaw osi powiększył się o 5 mm i wynosi 2385 mm.
W gamie będą silniki benzynowe 1,0 i 1,2 o mocy 65 i 87 KM. Mniejsza jednostka będzie mogła zostać wyposażona w fabryczną instalację LPG.
We wrześniu Hyundai otworzył swój ośrodek testowy zlokalizowany tuż obok toru Nürburgring. Jego budowa pochłonęła 6,6 mln euro.
Infiniti
Na Frankfurt Motor Show Infiniti zaprezentowało prototyp Q30, nowego kompaktu premium łączącego w sobie cechy hatchbacka i coupé. Seryjna wersja będzie bazowała na platformie MFA Mercedesa, która posłużyła za podstawę m.in. klasy A.
Nowy Jork był miejscem premiery dwóch Infiniti Q50 przygotowanych przez projektantów mody: Zaca Posena i Thoma Browne’a. Auta zostały wycenione na 75 000 dol. Dochód z ich sprzedaży zostanie przekazany na cele charytatywne.
Mitsubishi
Wrzesień był miesiącem, w którym organizacja Euro NCAP opublikowała wyniki swoich najnowszych testów. Przebadane zostało w nich m.in. Mitsubishi Space Star. Model otrzymał 4 gwiazdki na 5 możliwych do zdobycia.
Japoński producent rozpoczął wytwarzanie Outlandera PHEV, który jest hybrydą typu plug-in. Jeden z egzemplarzy tego auta został wystawiony do startu w terenowym rajdzie Asia Cross Country. Samochód ukończył zawody na 17. pozycji.
Nissan
Podczas salonu samochodowego we Frankfurcie zadebiutował nowy SUV Nissana. W Europie zastąpi on X-Traila, w Ameryce Północnej zaś model Rogue. Do sprzedaży wejdzie w 2014 r.
W porównaniu z obecnie oferowanym X-Trailem samochód jest lżejszy. Będzie dostępny w wersjach dla 5 i 7 pasażerów. Nissan wyposaży SUV-a w najnowszą generację napędu ALL MODE 4×4, który ma kilka ustawień: 2WD, Auto i Lock (stały napęd 4×4).
Seat
Seat nie przywiózł do Frankfurt żadnego nowego samochodu. Zaprezentował za to kolejne wersje Leona.
Odmiana Ecomotive jest wyposażona w silnik 1,6 TDI o mocy 110 KM. Średnie spalanie auta to 3,2 l/100 km. Jest to zasługa nie tylko oszczędnego motoru, ale także opon o niskich oporach toczenia, systemu start/stop i układu hamulcowego odzyskującego energię podczas wytracania prędkości.
Leon TGI ma pod maską benzynową, 110-konną jednostkę 1,4 turbo. Auto ma fabryczną instalację CNG. Na samym gazie pojazd może pokonać dystans 400 km.
Suzuki
Na Frankfurt Motor Show zadebiutowało Suzuki iV-4. Jest to prototyp nowego SUV-a, który mierzy 4215 mm długości, 1850 mm szerokości oraz 1665 mm wysokości. Seryjny model ma być lekki i będzie się odznaczał niską emisją dwutlenku węgla. Otrzyma napęd 4×4.