Najnowszy film
Co to jest SUV i jaka jest jego przewaga nad crossoverem?

DSC04642

SUV to skrót od Sport Utility Vehicle, za którym kryje się pojazd łączący cechy samochodu terenowego i osobowego o wysokich zdolnościach terenowych. To bardziej komfortowy i cywilizowany odpowiednik terenówki, przypominający ją kształtem nadwozia, dużym prześwitem i kołami oraz zazwyczaj pokaźnymi rozmiarami.

Zdecydowana większość SUV-ów wyposażona jest w napęd na cztery koła, a nierzadko także i dodatkowe rozwiązania zapożyczone z pojazdów terenowych, takie jak np. blokada mechanizmu różnicowego.

Pomimo podobieństw do aut typowo terenowych, SUV-y zapewniają komfort i wygodę porównywalną ze zwykłymi samochodami osobowymi. Głównie dzięki rozwiniętej konstrukcji zawieszenia, która przypomina bardziej auta osobowe niż terenowe. Dobrze radzą sobie na asfalcie oraz podczas jazdy z większymi prędkościami. Wynika to także z konstrukcji opartej na nadwoziu samonośnym — a nie jak w większości terenówek — ramowym czy powszechnego zastosowania opon o przeznaczeniu szosowym. Mówiąc prościej – SUV zapewnia praktyczność, komfort i bezpieczeństwo samochodu osobowego w połączeniu z częścią zalet samochodu terenowego.

Seat Tarraco to typowy SUV klasy średniej.

Seat Tarraco to typowy SUV klasy średniej.

Wszechstronny charakter SUV-ów sprawdza się w zróżnicowanych warunkach. To samochód, który nieźle sprawdzi się na autostradzie, by potem zjechać z utwardzonego szlaku i pokonać śnieżną zaspę lub leśny dukt. Przyzwoite zdolności terenowe stanowią największą różnicę pomiędzy SUV-ami, a wywodzącymi się z nich crossoverami. Te bowiem przypominają swym wyglądem SUV-y, ale pod względem właściwości w terenie niewiele różnią się od zwykłego hatchbacka, czy kombi z podniesionym zawieszeniem.

Wśród pozostałych cech pozwalających odróżnić przedstawicieli tych dwóch gatunków, wskazać można także wielkość pojazdu – SUV-y kojarzą się z wyższymi segmentami rynku – jako modele klasy średniej lub luksusowe. Crossovery natomiast częściej reprezentują segment B (miejski) lub C (kompaktowy), dzięki czemu stanowią częsty widok w zatłoczonych aglomeracjach.

Większość popularnych SUV-ów pod względem wielkości klasyfikuje się w segmencie D (klasa średnia) oraz segmencie E (klasa wyższa). Wśród reprezentantów tego gatunku należących do segmentu D można wskazać takie modele jak: Kia Sorento, Hyundai Santa Fe, Seat Tarraco, Alfa Romeo Stelvio, Mitsubishi Outlander, Ford Edge, Jeep Cherokee, Nissan X-Trail, czy Volvo XC60. W klasie wyższej będzie to natomiast Volvo XC90 czy Jeep Grand Cherokee.

Jeep Grand Cherokee to SUV klasy wyższej. Sportowy, ale jednak.

Jeep Grand Cherokee to SUV klasy wyższej. Sportowy, ale jednak.

Każdy z wymienionych tu modeli łączy zalety typowego pojazdu osobowego z cechami znanymi z aut terenowych. Każdy może być wyposażony w obowiązkowy dla SUV-a napęd na cztery koła, co nie oznacza, że każdy SUV powinien takie rozwiązanie mieć. Chodzi raczej o jego dostępność.

Większa wszechstronność niż w przypadku klasycznego sedana czy kombi ma też swoje wady, takie jak nieco wyższe zapotrzebowanie na paliwo, czy słabsze osiągi wynikające z masy i rozmiarów nadwozia. SUV-y są też zazwyczaj droższe od porównywalnych, typowych odpowiedników osobowych. Uniwersalnością i prezencją biją ich jednak na głowę i to właśnie dlatego są tak popularne. Są już na tyle praktyczne, że skutecznie i niemal całkowicie wyparły z rynku minivany.



Wróć