CUPRA Ateca to pierwszy model firmy CUPRA, który trafił do klientów. To pojazd który był zapowiedzią koncepcji realizowanej przez hiszpańską firmę, czyli doskonałej równowagi między rodzinnym samochodem użytkowym i sportowym bolidem. Sprawdzaliśmy w czasie testu trwającego kilka tysięcy kilometrów, czy takie pogodzenie dwóch światów jest możliwe

Cupra Ateca

Na początku była CUPRA Ateca

CUPRA od początku istnienia miała być w koncernie Volkswagena sportowym ramieniem grupy. Pierwszym modelem firmy, który trafił do salonów nie był jednak fantastyczny model jak Formentor. Był to, znany z rodziny Seata, SUV Ateca. Zapewne dla wielu wyda się to dziwne, ale był to zabieg marketingowy. Chodziło bowiem o stworzenie mitu „sportowego samochodu CUPRA”.

Dlaczego firma CUPRA miała zaistnieć po wszczepieniu sportowego ducha w model SUV?

Powód jest banalnie prosty. Po pierwsze wykorzystanie istniejącego modelu ograniczało prace rozwojowe. Po drugie zaś, modele SUV są tak „niesportowym stylem”, że wystarczyła odrobina serca, szczypta talentu stylisty oraz „hiszpański temperament”, aby uzyskano model SUV odmienny niż oferują konkurenci.

Cupra Ateca

Sportowe oblicze SUVa, czyli oblicze modelu CUPRA Ateca

W efekcie, powstała sylwetka SUVa o wymiarach dł/szer/wys – 4386/1841/1599 mm i rozstawie osi 2638 mm. Sylwetka, która epatuje mocą i sportową adrenaliną. Przemawiają za tym m.in. wyrazista atrapa chłodnicy, mocno zaakcentowane reflektory Full LED, czy imponujące wloty powietrza. Dodatkowo styl marki podkreślają potężny grill, dyfuzor poniżej grilla, obudowa przednich świateł przeciwmgłowych wykończone w kolorze ciemnego aluminium, czy koła CUPRA Machined R Sport, w kolorze czarnym z elementami w kolorze srebrnym, o wymiarze 245/40R19.

Cupra Ateca

Także z tyłu, dynamiczne kierunkowskazy, napis CUPRA poniżej tablicy rejestracyjnej, a nade wszystko zderzak tylny z pięcioma poziomymi paskami z ciemnego aluminium i centralny dyfuzor wskazują, że nie jest to model dla kierowcy preferującego monotonną jazdę z rodziną.
Jeszcze bardziej przekona się o tym ten kto popatrzy na hamulce wyczynowe BREMBO z czarnymi zaciskami oraz układ wydechowy Akrapovič z charakterystycznymi punktowanymi czterema rurami wydechowymi.
Słowem nadwozie tego SUVa wzbudza poczucie trwałości, niezawodności i mocy.

Cupra Ateca

Wnętrze modelu CUPRA Ateca, czyli szczypta WASABI do Seata Ateca

Otwieram drzwi i kolejne miłe zaskoczenie. Wnętrze modelu doskonale uzupełnia zewnętrzny design pojazdu, który łączy wyrafinowany i elegancki styl z poczuciem solidności i bezpieczeństwa.
Kokpit ma poziomą linię z wyraźnym akcentem na kierowcę. Elementy sterowania są zgrupowane blisko siebie, a komponenty informacyjne, takie jak wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego, pozostają wygodnie rozmieszczone blisko kierowcy. Nastrojowe światło wnętrza to kolejna szczególna cecha. Kierowca może ustawić aż osiem różnych kolorów, które można dobrać do swoich upodobań.

Cupra Ateca

To co przede wszystkim zwraca uwagę, to kubełkowe fotele i kierownica.

Sportowe fotele, wykończone alcantarą. to połączenie sportowego stylu i uniwersalności codziennego użytkowania. Tym samym, auto ma zarówno cechy rodzinnego modelu SUV, ale także wersji sportowej.

Duże wrażenie robi także kierownica, na której są wyraźne dwa okrągłe przyciski. Ten sterowany lewym kciukiem, o symbolu CUPRA, służy do zmiany nastaw (piszemy o tym poniżej). Prawym kciukiem, naciskamy zaś – jak w sportowym bolidzie – przycisk uruchomienia silnika.

Po włączeniu zapłonu, przed kierowcą rozbłyska wirtualny kokpit o przekątnej 10,25 cala. Jego ustawienie możemy konfigurować przyciskami na prawej części kierownicy. Dzięki temu mamy wybór wyglądu ekranu zasadniczego i wyświetlanie danych najbardziej pożądanych przez kierującego (np nawigacja, dane z jazdy itp).

Cupra Ateca

Dodatkowo w modelu zastosowano CUPRA Connect, co pozwala na zarządzanie samochodem ze swojego telefonu. Po ściągnięciu aplikacji i uzyskaniu dostępu do dodatkowych funkcji i usług oferowanych bezpłatnie, można poprawić komfort użytkowania modelu.

W drogę, czyli sprawdzam

Pierwsze na co warto zwrócić uwagę w tym modelu, to jego uniwersalność. Wielkość wnętrza sprawia, że jest dość miejsca zarówno dla jadących z przodu, jak i siedzących na tylnej kanapie. Ponadto model ma niezwykle efektywne wykorzystanie przestrzeni. Jego bagażnik ma 485 litrów pojemności, a dodatkowym atutem jest podwójna podłoga, pod którą można ukryć różne drobiazgi.

Jednakże, również w mieście jest to model przyjazny kierowcy. Pozycja kierowcy pozwala bowiem na doskonałą widoczność wokół pojazdu, a średnica zawracania wynosi 10,8 metra więc jest zbliżona do samochodów kompaktowych. Dodatkowo testowy model posiadał kamery tworzące obraz „widok z lotu ptaka”, co pozwalało obserwować obszar wokół samochodu podczas parkowania.

Cupra Ateca

Sportowe serce CUPRY Ateca, czyli 300 koni pod maską

CUPRA Ateca posiada benzynową jednostkę o pojemności 1984 ccm. Generuje ona moc 300 KM przy 5300 ob/mion i moment obrotowy 400 Nm w zakresie 2000-5200 obr/min. Taką charakterystykę silnika udało się uzyskać dzięki turbinie o zmiennej geometrii łopatek i „wyprostowaniu momentu obrotowego”. Dzięki temu pomimo dużych gabarytów Ateca może jechać oszczędnie w niższych prędkościach obrotowych silnika i zawsze mieć spory zapas mocy na przyspieszenie. Według katalogu maksymalna prędkość modelu to 249 km/h, przyspieszenie 4,9 sek, a średnie zużycie paliwa -wg WLTP- to 8,7l/100 km.

Nie sprawdzaliśmy przyspieszeń i prędkości maksymalnej, chociaż trzeba przyznać, że gwałtowne dodanie gazu wymaga dużej koncentracji uwagi. Po energicznym naciśnięciu na pedał gazu, ważący 1630 kg pojazd „wyskoczy do przodu”. Wystarczy wówczas minimalnie źle ustawione koło kierownicy, aby rozpoczęło się „myszkowanie po jezdni” celem utrzymania tory jazdy.

Cupra Ateca

Cupra Ateca nie jest nadmiernym pijakim

My skupiliśmy się jednak jedynie na zużyciu paliwa. Podczas testu długodystansowego. gdzie oszczędności byłyby raczej pobożnym życzeniem producenta, po przejechaniu 4696 km ze średnią prędkością 52 km/h zużycie wyniosło 10 l/100km. Jak sprawdzaliśmy podczas normalnej jazdy (310 km trasa Warszawa-Kraków i 200 km w Krakowie) przejeżdżając 510 km ze średnią prędkością 45 km/h zużycie wyniosło 9,5 l/100 km. Zapewne zatem gdyby ograniczyć ułańską fantazję testujących, także podczas długiego dystansu byłaby szansa uzyskać średnią ok 9,5 l/100 km.

To niskie zużycia paliwa wynika w dużej mierze z faktu, że w układzie napędowym (silnik benzynowy 300 KM i skrzynia DSG) była także opcja żeglowania. System odłączenia silnika oznaczony jako FMA (niemiecka nazwa „Freilauf Motor Aus” w skrócie FMA) oznacza, że silnik jest wyłączany, a pojazd swobodnie jedzie siłą rozpędu. Do prędkości 130 km/h pozwala on korzystać z samochodu na zasadzie podobnej do tej, jaką zapewniają hybrydy – gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, auto może poruszać się (żeglować) z wyłączonym silnikiem. System zmniejsza zużycie paliwa w rzeczywistym ruchu drogowym ok 0,5 l/100 km. Jak sprawdzaliśmy, spokojna jazda drogami wokół Krakowa pozwoziła na zużycie paliwa 7,8 l/100 km.

Cupra Ateca

CUPRA Ateca rodem z gry komputerowej

Warto też zwrócić uwagę na uniwersalność pojazdu w każdych warunkach. Za pomocą odpowiednich nastaw można jednym ruchem dopasować w ciągu sekundy działanie systemów asystujących do wybranego trybu jazdy.

Służy do tego pokrętło umieszczone na konsoli obok dźwigni zmiany biegów lub wspomniany powyżej przycisk na kierownicy z symbolem marki CUPRA. Dzięki nim można zmienić CUPRA Drive Profile zgodnie z potrzebami danej chwili.

System oferuje 6 profili jazdy: NORMAL, SPORT, CUPRA i INDIVIDUAL. Umożliwiają one zmianę reakcji silnika, wspomagania kierownicy oraz przełożeń skrzyni DSG oraz dwa profile jazdy w utrudnionych warunkach drogowych SNOW i OFF-ROAD;

Cupra Ateca

Tryby Normal, Sport, CUPRA oraz Individual.

Zależnie od wybranego profilu zmieniają się parametry pracy silnika, skrzyni biegów i układu kierowniczego, a także elementów dodatkowych jak system ACC (aktywny tempomat), system dynamicznego doświetlania zakrętów oraz system DCC (opcjonalne adaptacyjne zawieszenie DCC)

Tryb Snow.

Jeśli kierowca aktywuje ten tryb pracy napędu na cztery koła, Ateca w mgnieniu oka przystosuje się do jazdy po śniegu. Dzieje się to w następujący sposób: czułość pedału gazu staje się mniejsza, żeby uniemożliwić przypadkowy zbyt mocny nacisk na pedał przyspieszenia. Dzięki temu samochód stale zachowuje optymalną trakcję, kierowca może natomiast efektywniej przyspieszać. Elektronika sprawia, że przekładnia DSG szybciej zmienia przełożenie na wyższe, aby również w ten sposób wykorzystać jak najlepsze właściwości trakcyjne . Odpowiednio do tego trybu dopasowana zostaje ponadto praca układu ASR (antypoślizgowego).

ASR „komunikuje się” między innymi z elektronicznym pedałem gazu; ponadto w swojej pracy wykorzystuje czujniki obrotu kół układu ABS. Gdy ASR stwierdzi, że na jednym z czterech napędzanych kół wystąpi poślizg, system powoduje zmniejszenie mocy silnika przywracając w ten sposób najlepszą trakcję i stabilność pojazdu. ASR reaguje przy tym odpowiednio do sytuacji w danej chwili: jeśli Ateca w trybie Snow porusza się na wprost, moment, w którym do akcji wkracza ASR zostaje opóźniony, by przekazywać na koła wystarczającą moc silnika. Przeciwnie dzieje się w wypadku jazdy w zakrętach: tu ASR zaczyna działać wcześniej.

Cupra Ateca

 

Kierowca odczuwa te zmiany w postaci lepszej trakcji podczas jazdy na wprost, a w zakrętach poprzez precyzyjniejsze utrzymywanie przez pojazd obranego toru jazdy. Kolejna rzecz: w trybie Snow system ACC zostaje przełączony w spokojny profil jazdy Eco, a system dynamicznego doświetlania zakrętów w zapewniający szybkie działanie profil Sport.

Tryb Offroad.

Jeśli kierowca ma zamiar poruszać się poza utwardzonymi drogami, może przystosować Seata Ateca do nowych warunków wybierając tryb pracy napędu na cztery koła oznaczony jako Offroad. Tryb ten wspiera kierowcę zmieniając sposób działania układu napędowego. Zgodnie ze swoją nazwą tryb Offroad powoduje zmianę trybu pracy silnika i skrzyni biegów. Podobnie jak w wypadku trybu Snow, także tutaj kierowca może z większym wyczuciem operować pedałem gazu.

W przypadku dwusprzęgłowej przekładni DSG, zmienia ona przełożenie na wyższe nieco później niż zazwyczaj. Gdy kierowca zmienia przełożenia ręcznie korzystając z dźwigni oznaczonych jako +/- nie dochodzi do automatycznej zmiany przełożeń; kierowca może wtedy wykorzystywać możliwość hamowania silnikiem. Funkcja „automatycznego biegu wolnego” (odłączenie silnika w celu wykorzystania energii kinetycznej powstającej podczas toczenia się pojazdu) zostaje dezaktywowana.

Układ kierowniczy zaczyna działać bardziej bezpośrednio przełączając się w tryb Sport, system DCC (adaptacyjna regulacja amortyzatorów) pracuje w trybie Comfort, a system dynamicznego doświetlania zakrętów w trybie Offroad (jaśniejszy i szerszy snop światła w obszarze tuż przed samochodem). W trybie Offroad nie działa system Start-Stop, ACC natomiast przełącza się w profil Normal. Jak zaznaczono wcześniej, pedał gazu działa z większym wyczuciem.

Cupra Ateca

Na trasie – Wielki Brat czuwa

W testowym modelu zastosowano pakiet wspomagania jazdy Pakiet wspomagania jazdy X kosztujący 1750 zł. Zawiera on:

aktywny tempomat (ACC),
asystent świateł drogowych High Beam Assist,
asystent aktywnego utrzymania pasa ruchu Lane Assist Plus,
system rozpoznawania znaków drogowych,
monitorowanie martwego pola Side Assist z funkcją wspomagania wyjazdu z miejsca parkingowego Exit Assist,
system ochrony pasażerów Pre-Crash Assist,
asystent jazdy w korku Traffic Jam Assist,
inteligentny asystent bezpieczeństwa Emergency Assist.

Te nowoczesne elementy wspomagania kierowcy sprawiały, że jazda na trasie była mniej męcząca i nie wymagała ciągłej uwagi jadącego.

Cupra Ateca

Dla kogo?

To model który możemy określić krótko – Dr Jekyll and Mr Hyd. Z jednej strony oferuje wielkość, użyteczność i atuty jazdy jak klasyczny rodzinny SUV. Z drugiej strony, zapewnia jednak przyspieszenia wynoszące poniżej 5 sekund, jak sportowy bolid (przypominam, że BMW M3 przyspiesza w czasie 4,2 sek).
Warto też zwrócić uwagę, że za kwotę 220 000 zł, czyli wartość CUPRY Ateca, można też nabyć CUPRĘ Formentor 310 KM kosztującą 216 900 zł.

Co wybrałbyś osobiście, sprawdź podczas jazdy testowej.

JAZDA TESTOWA MODELAMI CUPRA Kraków

JAZDA TESTOWA MODELAMI CUPRA Warszawa

Bogusław Korzeniowski

Cupra Ateca
Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!