CUPRA Born wjedzie do salonów Euromotor już w listopadzie. A może nawet na przełomie października i listopada. Wjedzie po cichu, bo to stuprocentowy elektryk. – Z jej przyjazdu już bardzo głośno się w naszych salonach cieszymy i wierzymy, że szybko przyłączą się do nas miłośnicy stylowego bezemisyjnego temperamentu – mówi Michał Leśniak dyrektor sieci Euromotor.

CUPRA Born, pierwszy w pełni elektryczny model marki, odbieramy jako motoryzacyjne ucieleśnienie ognistego hiszpańskiego temperamentu. W przypadku samochodów elektrycznych w pierwszej kolejności patrzy się na zasięg. Choć Born zapewnia go aż 540 kilometrów, to nasza uwagę w pierwszym rzędzie przyciąga jego dynamika. Ekspresja designu znakomicie odzwierciedla temperamentny charakter samochodu. 231 KM mocy w połączeniu z układem jezdnym, choćby z adaptacyjnym zawieszeniem, gwarantuje wspaniałe wrażenia z jazdy i zdrowo – bo sportowymi emocjami – przyspieszone bicie serca.

CUPRA Born

Ładnie rzecz ujął Werner Tietz, wiceprezes z Centrali, który stwierdził: – To samochód, który zmienia zasady gry – jest przyjazny dla środowiska, ale jednocześnie dynamiczny i ekscytujący.

Bardzo podobała nam się nazwa konceptu el-Born. I – przyznajemy – trochę żałujemy, że producent przy tej nazwie nie pozostał. CUPRA Born ma bowiem wiele argumentów, by zostać modelem uznanym za bezemisyjne el clásico. Tym bardziej, że pozostał w nim ogrom elementów designu, które urzekły nas w koncepcie. A dzięki temu CUPRA Born jest jedną z odważniejszych propozycji w segmencie.

CUPRA Born

Zaawansowane technologie w służbie bezemisyjnej przyjemności

W zapewnianiu sportowych wrażeń z jazdy CUPRA Born plasuje się na przodzie stawki elektryków. Bo cała moc silnika została przeniesiona na tył. Na tylną oś trafi moc z silników 150, 204 lub 231 KM, w zależności od wariantu, który wybierzemy. Przy czym najmocniejsza wersja będzie dostępna od przyszłego roku, wraz z wprowadzeniem do oferty pakietu e-Boost. W tej opcji do wyboru będą dwa akumulatory – o pojemności 77 lub 58 kWh. Pierwszy wariant pozwoli osiągnąć przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. w zaledwie 7 sekund i zasięg około 540 km.

CUPRY Born z akumulatorami o mniejszej pojemności ucieszą przyspieszeniem od 0 do 50 km/h w jedyne 2,6 sekundy, a od 0 do 100 km/h w około 6,6 sekundy. Zasięg, który zapewniają to około 424 km.

CUPRA Born

Imponujące 540 km zasięgu na jednym ładowaniu (większego akumulatora) CUPRA Born osiąga między innymi za sprawą pokładowego systemu zarządzania temperaturą. Optymalizuje on ustawienia akumulatora, zmniejszając ilość punktów, w których ten może ulec przegrzaniu lub spaść poniżej wartości idealnej.

Błyskawiczne ładowanie

Choć CUPRA Born nie zrodziła się z błyskawicy, to ładuje się piorunem. 100 kilometrów dodatkowego zasięgu możemy uzyskać w zaledwie 7 minut.

Auto można podłączyć zarówno do sieci AC jak i DC, a najlepiej wyposażyć się w wallboxa CUPRA Charger (typu plug&play). Wszystko związane z ładowaniem samochodu łatwo skontrolujemy przy użyciu aplikacji CUPRA Easy Charging. I to bez względu na dostępną infrastrukturę.

Dynamika u podstawy

Znak CUPRA zobowiązuje. Dlatego naturalnym jest, że elektryczny model marki ma prawdziwie sportowy charakter zapowiadający najwyższe emocje z jazdy. Szybkość reakcji auta zapewniają progresywny układ kierowniczy, większe hamulce i szersze opony zamontowane na dwudziestocalowych felgach. Dzięki modułowej platformie matrycy napędu elektrycznego CUPRA Born jest niezwykle zwrotna. Ponieważ akurat w kwestii dynamicznych możliwości nowej Cupry rozmiar ma znaczenie, wymiary podajemy nie tylko z dziennikarskiego obowiązku. Długość – 4322 mm; szerokość – 1809 mm; wysokość – 1540 mm; rozstaw osi – 2767 mm.

CUPRA Born

Adaptacyjne zawieszenie (DCC) CUPRY Born zostało przetestowane i dostrojone w warunkach obejmujących tysiące różnych scenariuszy drogowych, aby zapewnić jak najlepszą przyczepność samochodu.

Kierowca CUPRY Born, w zależności od swoich indywidualnych i czasowych potrzeb, może wybierać spośród pięciu różnych profili jazdy. Są to tryby: Range, Comfort, Performance, Individual i CUPRA (dostępny tylko z pakietem e-Boost). Każdy z nich modyfikuje reakcje silnika, układu kierowniczego i zawieszenia (aż do piętnastu poziomów).

Zamiast dostępnych w standardzie opon 215 mm (na felgach aluminiowych od 18 do 20 cali), miłośnicy emocji wyższego rzędu mogą wybrać wersję z oponami 235 mm. I powinni, bo wersja na szerszych oponach daje możliwość całkowitego odłączenia trybu ESC.

Na straży bezpieczeństwa

Bezpieczeństwu podróżujących samochodem CUPRA Born, ale też komfortowi kierowcy, służy bogaty zestaw rozwiązań. Są wśród nich predykcyjny tempomat, asystent jazdy, wyświetlacz head-up, system rozpoznawania znaków drogowych czy system ochrony pasażerów Pre-Crash Assist. Systemy pokładowe korzystają z danych dostarczanych przez szereg zintegrowanych radarów, kamer i czujników ultradźwiękowych.

CUPRA Born

Szersze ekologiczne oblicze marki CUPRA

Hiszpańska firma ogłosiła podczas targów w Monachium, że ma ambicję stać się do 2030 r. marką w pełni elektryczną. CUPRA Born jest pierwszym modelem marki wdrażającym neutralność pod względem emisji CO2. Ale przywozi on sobą dużo więcej. Wiele elementów wnętrza elektrycznej nowości jest wykonanych z materiałów pochodzących z recyklingu. Na przykład do produkcji foteli kubełkowych wykorzystano tkaninę z włókien polimerowych pozyskiwanych z materiałów wyłowionych z Morza Śródziemnego.

CUPRA Born

A, jeszcze kolory

Sześć kolorów w palecie CUPRY Born to:  vapor grey, glacial white, geyser silver, rayleigh red, aurora blue i – nasz po pierwszych spojrzeniach ulubiony – quasar grey.

Poprzedni wpis Następny wpis