Model Formentor to ważny krok, by uczynić z CUPRY markę pożądaną przez kierowców. Design przykuwający uwagę i silnik 310 KM wskazują, że CUPRA Formentor to wyjątkowy model dla wyjątkowych ludzi.

Wygląd zewnętrzny: kwintesencja CUPRY

Inspiracją do nazwy nowego modelu hiszpańskiej marki był przylądek Formentor, jeden z najpiękniejszych i najbardziej niedostępnych zakątków Majorki. Czar tego miejsca odzwierciedlono w wyglądzie zewnętrznym dynamicznego crossovera.

CUPRA Formentor ma 4 450 mm długości, 1 839 mm szerokości i 1 511 mm wysokości, dzięki czemu w samochodzie jest wystarczająco dużo przestrzeni dla wszystkich pasażerów. Komfort zwiększa także rozstaw osi wynoszący 2 680 mm oraz bagażnik o pojemności 450 litrów.

Nadwozie Formentora utrzymane jest w dwóch odcieniach. Przywodzi ono na myśl pojazdy terenowe, lecz dzięki rozwiązaniom stylistycznym samochód nabiera znacznej lekkości. W odróżnieniu do surowego wykończenia tradycyjnych SUV-ów nowy model CUPRY łączy bowiem właściwości samochodu terenowego ze zwartością i dynamizmem hatchbacka.

Wyrazu dodaje mu atrakcyjność rzeźby charakterystycznej dla nadwozia coupé.

Sportowy charakter pojazdu uwydatnia także wydłużona maska, światła na całej szerokości tyłu auta oraz 19-calowe felgi aluminiowe. W testowym modelu miały one kolor miedziany, a opony założone na obręcze to 245/40R19.
Felgi skrywają 18-calowe hamulce Brembo.

Dopełnieniem zewnętrznego wyglądu auta jest lakier. Zastosowany w wersji testowej to wersja Petrol Blue Matt z ekskluzywnym, matowym wykończeniem (jest to opcja kosztująca 8725 zł).

CUPRA Formentor została wyposażona także w funkcję wyświetlania powitalnego na podłożu przy drzwiach.

Wygląd wewnętrzny: sportowy charakter w nowoczesnym wydaniu

Wnętrze pojazdu, dzięki zastosowaniu wysokiej klasy materiałów, miedzianym detalom i akcentom o barwie ciemnego aluminium, nabiera unikatowego wyrazu.

Deska rozdzielcza to połączenie ergonomii i ultra-sportowego charakteru, co uwypukla dodatkowo pełne oświetlenie LED otaczające przód kabiny i drzwi.

 

Światła wewnętrzne nie tylko zapewniają wrażenia estetyczne, lecz także pełni funkcje bezpieczeństwa, takie jak monitorowanie martwego pola (w przypadku samochodu znajdującego się w martwym punkcie, rozbłyska linia diodowa na drzwiach) i asystowanie w wyjściu z pojazdu.

Centralny punkt stanowi 12-calowy, panoramiczny ekran dotykowy zapewniający łączność z siecią. Cyfrowy kokpit dostarcza kierowcy wszystkie niezbędne informacje, a także umożliwia dostęp do najważniejszych funkcji pojazdu.

Silnik: wysokie osiągi, czyli fruwający SUV

CUPRA Formentor jest obecnie oferowana z dwoma wydajnymi układami napędowymi – spalinowym oraz hybrydowym typu plug-in. Wersje hybrydowe mają moc 204 KM i 245 KM. Wersje spalinowe to silnik 1,5 o mocy 150 KM i dwulitrowe jednostki o mocach 190 KM, 245 KM i 310 KM.

Pod maską testowego modelu znajdował się 2,0-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy TSI o mocy 310 KM i momencie obrotowym wynoszącym 400 Nm. Współpracuje on z siedmiobiegową skrzynią DSG.

Rozwiązanie to jest wspomagane technologią 4Drive, która stale monitoruje parametry pojazdu i zachowanie kierowcy, aby dostarczać odpowiednią moc na właściwą oś.

Perfekcyjne właściwości jezdne mocnemu SUV-owi zapewnia sportowo zestrojone i obniżone zawieszenie.
Ogromny wpływ na zwinność Cupry Formentor podczas jazdy ma też progresywny układ kierowniczy, który należy do wyposażenia seryjnego.

Z kolei, bardzo skuteczne hamowanie umożliwiają potężne tarcze hamulcowe.

Bezpieczeństwo i connectivity: najwyższy poziom kontroli

CUPRA Formentor została wyposażona w system multimedialny z 12-calowym ekranem, oraz możliwość sterowania głosem i gestami. System jest kompatybilny z bezprzewodową funkcją Apple CarPlay oraz Android Auto. Pasażerowie mogą również podłączyć swoje smartfony za pośrednictwem portu USB lub technologii Bluethooth.

Dzięki wbudowanej karcie SIM samochód obsługuje aplikację Connect, która zawiera wszystkie dodatkowe usługi online – za jej pomocą można ściągnąć kolejne aplikacje i włączyć internetowe radio, a także rozszerzyć ekosystem funkcjonalności.

Gdy użytkownicy znajdują się z dala od pojazdu, za pośrednictwem aplikacji na smartfona mogą uzyskać zdalny dostęp do informacji o aucie, w tym do danych na temat parkowania, kierunku jazdy i stanu samochodu. Ponadto, po odpowiedniej konfiguracji, otrzymają powiadomienia o prędkości. W przypadku wersji hybrydowej kierowcy mają możliwość zarządzać procesem ładowania i zdalnie sterować klimatyzacją.

Bezpieczeństwo pasażerów zapewnione jest przez szereg asystentów kierowcy, dzięki którym CUPRA Formentor osiąga drugi poziom jazdy autonomicznej.

Spośród najważniejszych funkcji gwarantujących wygodną podróż należy wymienić proaktywny tempomat, inteligentnego asystenta bezpieczeństwa (Emergency Assist) 3.0, asystenta podróży (Travel Assist) i funkcję monitorowania martwego pola z systemem wspomagającym wysiadanie.

W drogę…

Po otwarciu drzwi oczom patrzącego ukażą się kubełkowe fotele doskonale współgrające kolorystycznie z odcieniem karoserii. To efekt kosztującego 6484 zł pakietu skórzanego Petrol Blue. Obejmuje on opcje:

  • Deska rozdzielcza: Czarny/Niebieski
  • Wykładzina podłogowa: Czarny
  • Pełna elektryczna regulacja fotela kierowcy z funkcją zapamiętywania ustawień
  • Fotel kierowcy i pasażera z regulacją wysokości
  • Fotel kierowcy i pasażera z regulacją podparcia odcinka lędźwiowego
  • Boczki drzwi z tapicerką ze skóry ekologicznej w kolorze Petrol Blue z przeszyciem w kolorze miedzi
  • Podłokietnik z tapicerką ze skóry ekologicznej w kolorze Petrol Blue z przeszyciem w kolorze miedzi
  • Deska rozdzielcza z górną częścią w kolorze Petrol Blue z przeszyciem w kolorze miedzi
  • Elektryczne ustawienia fotela kierowcy.

Wsiadamy zatem do pojazdu…

Dzięki fotelom kubełkowym kierowca siedzi niżej, w bardziej ergonomicznej i sportowej pozycji. Ich budowa sprawia, że kierowca czuje się „zrośnięty z samochodem” i lepiej odczuwa intencje auta.
Prowadzenie samochodu staje się wygodniejsze również dzięki nowej kierownicy. Nie jest to bowiem kierownica jak w innych modelach, chociaż funkcje obsługi mediów i tempomatu są identyczne. Na tej kierownicy znajdują się bowiem dwa dodatkowe okrągłe przyciski. Prawy jest uruchamianiem silnika (identyczne rozwiązanie jest w Alfie Romeo Giulia/Stelvio). Lewy zaś to przełącznik wyboru trybu jazdy.

Oczywiście wybór trybu jazdy możemy również zmieniać na dwunastocalowym tablecie dotykowym, ale znacznie szybciej i prościej jest nacisnąć lewym kciukiem przycisk na kierownicy. O fakcie jaki tryb mamy włączony informuje nas ikonka między zegarami.

Do wyboru mamy tryby Comfort, Sport, Indywidual, Off Road i Cupra.

Zależnie od wybranego profilu zmieniają się parametry pracy silnika, skrzyni biegów i układu kierowniczego, a także systemu ACC (aktywny tempomat), systemu dynamicznego doświetlania zakrętów oraz systemu adaptacyjnego zawieszenia DCC.

Warto szczególnie zwrócić uwagę na dwie nastawy:

  • Tryb Offroad. Jeśli kierowca ma zamiar poruszać się poza utwardzonymi drogami, może przystosować Formentora do nowych warunków pracy. Tryb ten wspiera kierowcę zmieniając sposób działania układu napędowego. Kierowca może z większym wyczuciem operować pedałem gazu. Dwusprzęgłowa przekładnia DSG, zmienia przełożenie na wyższe nieco później niż zazwyczaj. Gdy kierowca zmienia przełożenia ręcznie -korzystając z dźwigni oznaczonych jako +/- – nie dochodzi do automatycznej zmiany przełożeń; kierowca może wtedy wykorzystywać możliwość hamowania silnikiem.
    Funkcja „automatycznego biegu wolnego” (odłączenie silnika w celu wykorzystania energii kinetycznej powstającej podczas toczenia się pojazdu) zostaje dezaktywowana. Układ kierowniczy zaczyna działać bardziej bezpośrednio przełączając się w tryb Sport, a system DCC (adaptacyjna regulacja amortyzatorów) pracuje w trybie Comfort. W trybie Offroad nie działa system Start-Stop, ACC natomiast przełącza się w profil Normal. Jak zaznaczono wcześniej, pedał gazu działa z większym wyczuciem.
  • Tryb Cupra. To tryb wyścigowy, który gwarantuje wyjątkowo sportowe wrażenia z jazdy. Sportowe wyposażenie uzupełnia funkcja kontroli startu „launch control”, która jednocześnie zapewnia optymalną trakcję podczas przyspieszania i dba o dostarczenie do kół maksymalnej siły napędowej oraz pomaga w utrzymaniu stabilności samochodu.
    Dodatkowo obok joysika wyboru kierunku jazdy mamy jeszcze jeden przycisk. Jest to dezaktywacja układu stabilizacji toru jazdy ESC.

Zatem mając dokładną wiedzę o zmianie nastaw ruszam w trasę…

Całą trasę z Warszawy do Krakowa pokonałem w trybie Comfort. Nie potrzebowałem bowiem szaleńczej dynamiki, a dodatkowo w trybie tym działa system żeglowania, czyli po zdjęciu nogi z pedału gazu następuje odłączenie silnika od układu napędowego. To pozwoliło na uzyskanie niższego zużycia paliwa.
W efekcie model Cupra Formentor 310 KM zadowolił się zużyciem poniżej 9 l/100 km.

Po przyjeździe do Krakowa rozpocząłem test samochodu w mieście. W tym wypadku włączyłem tryb Cupra. Nie była to jednak próba szaleństw po mieście, ale… chęć szpanowania.

W tym trybie, oprócz parametrów wyścigowych mamy bowiem także rasowe brzmienie silnika. Co więcej, nie jest to jedynie pomruk podczas dodawania gazu. Charakterystyczny pomruk jest także podczas redukcji biegu, brzmiący jak „przegazowanie przy redukcji”.

A jak zachowuje się ten model na trasie?

Aby to sprawdzić wyjechałem w górskie okolice, gdzie na znanych sobie odludnych dróżkach mogłem jechać trochę bardziej ekstremalnie. Co ważne, ekstremalnie nie znaczy z dużymi prędkościami. Prędkość wynosiła ok 60-70 km/h. Tyle tylko, że na tej drodze jazda z takimi prędkościami jest dużym wyzwaniem.

W przypadku Cupry, siły bezwładności na zakrętach nie robiły żadnego wrażenie. Szerokie koła (245/40 R19), duży rozstaw kół (1590 mm) i osi (2680 mm) sprawiały, że mimo znacznych rozmiarów samochód zachowywał się doskonale. Dodatkowo fotele kubełkowe sprawiały wrażenie, że jesteśmy zrośnięci z samochodem.
Oczywiście, gdy ktoś chce poszaleć na autostradzie to 310 koni aż rwie się do galopu i „setka” poniżej 5 sekund jest jak najbardziej realna.

Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie na poziomie 250 km/h i…. zapewne jest to wiarygodne.

Dla kogo?

To najtrudniejsze pytanie. Z całą pewnością nie jest to klasyczny wygodny SUV, gdyż za takie można uznać modele z silnikami 1,5 150 KM i 2,0 190 KM.

Jest to raczej wersja dla tych samych klientów, którzy szukają modeli Volkswagena Golfa opatrzonego literką R, czy Audi A3 sygnowane S3.

Jest to klasyczny zatem sportowiec dla miłośników dynamiki, pędu i adrenaliny, którzy często bywają na torze.

Jednakże jest to wersja SUV.

Słowem – wspaniały model, który jest kwintesencją sportowej marki Cupra.

Bogusław Korzeniowski

Poprzedni wpis Następny wpis