Wybierz markę

Dacia Duster przebojem wkroczyła na motoryzacyjne rynki wielu krajów. Atutami modelu są niska cena, trwałość układów mechanicznych rodem z Renault i ogólnie dostępna sieć serwisowa. Obecnie do zalet dołączył nowy układ napędowy i bardziej staranne wykończenie wnętrza. Oto test Dacii Duster 1,3 z roku modelowego 2023, dowodzący, jak bardzo zmieniają się samochody marki.

W założeniu, marka Dacia miała produkować typowe auta budżetowe. Miały to być samochody o dobrych, sprawdzonych układach mechanicznych, ale traktowane po macoszemu jeżeli chodzi o wykończenie wnętrza, czy materiały wyciszające przestrzeń pasażerską.Dacia Duster 2023, widok z boku

Narodziny Dacii Duster

Faktycznie, pierwsze modele Dacii, czyli Logan i Sandero, były uboższymi krewnymi aut francuskiego koncernu Renault, będącego właścicielem marki. Dacia Duster, która zadebiutowała w roku 2010, od początku jednak mieszała na rynku. Była bowiem brakującym ogniwem między siermiężnymi modelami terenowymi, a dobrze wyposażonymi autami typu SUV. W efekcie, szybko zdobyła sobie grono nowych nabywców, jakimi byli geodeci, czy firmy budowlane. Dla tych odbiorców liczyła się bowiem prostota wyposażenia, pewność dojazdu w gorszy teren (duży prześwit i napęd 4×4), a także niska cena zakupu. Równocześnie osoby które chciały posiadać samochody w stylu SUV, otrzymały możliwość zakupu takiej wersji budżetowej. Sukces był więc gwarantowany.Dacia Duster 2023, model po liftingu i światła z zarysem Y

Druga generacja Dustera – jest forma

W roku 2018 poznaliśmy drugą generację modelu. Przeprojektowane wszystkie zewnętrzne elementy zyskały bardziej wyraziste kształty, które podkreślają siłę charakteru auta i solidność konstrukcji. Mocniej zarysowano osłonę chłodnicy, która sięga teraz do przesuniętych maksymalnie na boki reflektorów i optycznie poszerza całe nadwozie. Samochód zyskał też nowy, charakterystyczny układ świateł, z wbudowanymi i podzielonymi na trzy segmenty światłami LED do jazdy dziennej. Szyba przednia jest w tej generacji bardziej pochylona i przesunięta o 100 mm do przodu. Ten ostatni zabieg zwiększył zatem przestronność wnętrza.

Także tył auta, z wyraźniej zarysowanymi nadkolami, zapowiada doskonałą stabilność samochodu. Również z tyłu Duster drugiej generacji zyskał charakterystyczny układ świateł Dacii z czterema czerwonymi kwadratami.

Jesienią 2021 w Dacii Duster drugiej generacji przeprowadzono lifting. Od tego czasu model jest zgodny z aktualnymi kanonami nowej identyfikacji wizualnej marki. W efekcie reflektory mają obecnie światła do jazdy dziennej w kształcie litery „Y”. Duster jest też pierwszym modelem Dacii wyposażonym w kierunkowskazy przednie z diodami LED. Rok później zmiany poszły jeszcze dalej, ponieważ podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu Dacia zaprezentowała nowe godło marki. Tworzą je litery „D” i „C”, które są połączone ze sobą niczym ogniwa łańcucha symbolizujące prostotę i trwałość. Właśnie model drugiej generacji po liftingu odebrałem w Warszawie, aby przyprowadzić liczący 2000 km test Dacii Duster.

test Dacii Duster. wnętrze

I druga generacja Dacii Duster po liftingu

Wraz z wprowadzeniem drugiej generacji Dacii Duster, zmieniono wykończenie wnętrza. Drobniejsza faktura groszkowania i bardziej matowe wykończenie deski rozdzielczej nadały wnętrzu bardziej prestiżowego wyglądu. Dodatkowo mamy tu kierownicę pokrytą wysokiej jakości materiałem soft feel, który jest bardziej przyjemny w dotyku. To miły i spory przeskok w stosunku do pierwszej generacji. Wraz z liftingiem w roku 2021 model stał się jednak jeszcze bardziej dopracowany. Tapicerka siedzeń Dustera jest całkowicie nowa. Rodzaje użytych materiałów oraz kształt nowych zagłówków zapewniają lepszą ergonomię i skuteczniejsze podparcie ciała. Cieńsze zagłówki zapewniają ponadto lepszą widoczność w kabinie, tak pasażerom na tylnych siedzeniach do przodu, jak i na odwrót.

Nowością, od czasu liftingu, jest też wysoka konsola środkowa z szerokim podłokietnikiem, przesuwanym na długości 70 mm. Ma ona zamykany schowek o pojemności 1,1 litra oraz dwa porty USB dla pasażerów z tyłu.

Wersja, którą przeprowadzałem test Dacii Duster była wyposażona w system Media Nav. Tworzy go sześć głośników, radio cyfrowe DAB, złącze Bluetooth, pokładowa nawigacja i bezprzewodowa łączność  Wi-Fi kompatybilna z Apple CarPlay i Android Auto. Samochód z tym systemem dysponuje też ośmiocalowym ekranem dotykowym.test Dacii Duster, system audio

Układ jezdny Dustera, czyli bez kompromisów

Największa zmianą jaką dostrzegłem w modelu jest jednak układ napędowy. W testowanym modelu miałem fantastyczny silnik 1,3 TCe. Rozwija on moc 150 KM i generuje moment obrotowy 250 Nm w zakresie 1750-3500 obr./min. Silnik współpracuje z automatyczną skrzynią dwusprzęgłową EDC. Jest to zatem układ doskonale znany z różnych modeli Renault, także tych z wyższych półek, jak Koleos, czy Talisman.

Wprawdzie skrzynie dwusprzęgłowe są coraz powszechniejsze, ale warto napisać kilka słów o ich działaniu. Skrzynia biegów EDC (Efficient Dual Clutch) posiada dwa sprzęgła – jedno do biegów nieparzystych (1, 3, 5), drugie do biegów parzystych (2, 4, 6 i wsteczny). Zmiana biegów jest sterowana siłownikami elektrycznymi kontrolowanymi przez blok elektroniczny. Podczas zmiany biegów włączone sprzęgło otwiera się a jednocześnie zamyka się sprzęgło obsługujące kolejny bieg. Zmiana biegów jest dzięki temu szybka i pozbawiona przerw w przenoszeniu momentu obrotowego. Płynne przenoszenie mocy bez przerw i szarpnięć zwiększa zaś skuteczność napędu i komfort jazdy. System EDC dba również o utrzymanie jak najniższych obrotów silnika. Pozostaje bowiem na najwyższym dopuszczalnym dla danej prędkości przełożeniu, co z kolei ogranicza zużycie paliwa.

Test Dacii Duster 1,3 (2023) powoduje zaskoczenie komfortem akustycznym

Dacia Duster model 2023 sprawdza się jako towarzysz codziennych przejazdów zarówno na drodze, jak i na bezdrożach. Podczas testu sprawdzałem go jednak jedynie na trasie i w mieście. Początek trasy przebiegał na drodze Warszawa-Kraków. Pierwsze co zauważyłem wsiadając do auta to poprawiona pozycja za kierownicą. Po liftingu, dzięki nowym ustawieniom fotela i większej regulacji nastaw wolantu kierownicy, kierowca czuje się znacznie pewniej. Dla zapewnienia lepszego podparcia, siedziska foteli wydłużono o 20 mm, a nowa konstrukcja foteli gwarantuje lepsze podparcie boczne przy pokonywaniu zakrętów.

test Dacii Duster,, fotele przednie

W trasie szybko zwróciłem uwagę na komfort akustyczny, aż musiałem doczytać, skąd to. Jak podaje producent, nowy Duster ma zwiększone powierzchnie paneli wygłuszających w kabinie i w komorze silnika z 20 do 50%. Lepsze wyciszenie na dźwięki z zewnątrz zapewniło także zwiększenie grubości przednich szyb o 0,35 mm. W efekcie, aktualny model jest znacznie cichszy niż Dacie Duster, którymi jeździłem wcześniej. Muszę też zauważyć, że nawet podczas jazdy z prędkością 130 km/h mamy komfort akustyczny jak w modelach SUV droższych marek. Do wnętrza nie docierają bowiem dokuczliwe szumy, czy hałasy.

Duże znaczenie dla komfortu ma przekonstruowanie ramy mocowania silnika, podłużnic i przedniej przegrody. Prace nad tymi elementami zmniejszyły wibracje przenoszone przez nadwozie do wnętrza kabiny. Tym samym samochód stał się bardziej komfortowy i nie sposób porównywać go z poprzednimi generacjami Dustera.

Test Dacii Duster 1,3, czyli minimalne zużycie paliwa

Trzeba przyznać, że kiedy poznamy dane katalogowe, to możemy zakrzyknąć „Bardzo fajny model”. Może on bowiem jechać 199 km/h i przyspieszyć do setki w czasie 9,7 sek. Tych parametrów nie zmierzyłem, ale test Dustera dowiódł, że jego dynamika jest co najmniej zadawalająca.

Skupiłem się za to na zużyciu paliwa i byłem mile zaskoczony. Ten ważący 1300 kg model o kwadratowej, więc niezbyt aerodynamicznej sylwetce, zużył na trasie 7,1 l/100 km. W mieście zużycie wyniosło zaś 6,9 l/100 km.

Liczne systemy wspomagania prowadzenia

Ten test Dacii Duster przeprowadziłem modelem, który miał m.in.:

– System monitorowania martwego pola
Jest on aktywny w zakresie od 30 do 140 km/h i ostrzega kierowcę o potencjalnym ryzyku kolizji z innym niewidocznym uczestnikiem ruchu. Cztery czujniki ultradźwiękowe (dwa z tyłu i dwa z przodu auta) wykrywają obecność innych jadących, poruszających się w martwym polu widzenia (w tym również dwukołowych). Gdy w martwym polu znajdzie się inny samochód, w odpowiednim lusterku bocznym zapali się dioda ostrzegawcza. Jeśli kierowca włączy kierunkowskaz, a w martwym polu znajduje się inny pojazd, dioda LED zacznie migać.test Dacii Duster, układ napędowy to silnik 1,3 i skrzynia automatyczna

– System wspomagania parkowania
Podczas wykonywania manewrów cztery wbudowane w tylny zderzak czujniki ultradźwiękowe generują dźwiękowe sygnały ostrzegawcze. Oprócz czujników testowana Dacia Duster była też wyposażona w tylną kamerę wyświetlającą na centralnym ekranie dynamiczne linie pomocnicze i wizualne ostrzeżenia przy zbliżaniu się do przeszkody.

– System kamer Multiview
Obejmuje on cztery kamery – czołową, dwie boczne i tylną – dzięki czemu kierowca może lepiej ocenić, co dzieje się wokół samochodu. Kamery boczne są wbudowane w lusterka zewnętrzne i pokazują przednie koła, co pozwala precyzyjnie zaparkować samochód. System ten jest szczególnie przydatny podczas manewrowania na parkingach, a także na bezdrożach. Układ aktywuje się automatycznie z chwilą wrzucenia wstecznego biegu. Można też włączyć go ręcznie przyciskiem „MVC” na listwie przełączników klawiszowych. Ekran nawigacji pokazuje w danym momencie obraz z jednej kamery. Kamera zmienia automatycznie pole widzenia na przód, z chwilą ponownego włączenia biegu do przodu. System wyłącza się ręcznie poprzez naciśnięcie przycisku „MCV” lub automatycznie przy prędkości samochodu powyżej 20 km/h.test Dacii Duster,, zarys przednich świateł

Jaka jest Dacia Duster nowej generacji?

Zdecydowanie inna. Pierwsza Dacia Duster była typowym budżetowym modelem SUV, przeznaczonym dla osób szukających auta do pracy lub taniej namiastki SUV-a. W drugiej generacji jest inaczej począwszy do standardu wyposażenia. W aktualnie oferowanej wersji mamy już lepsze wykończenie, duży komfort akustyczny i doskonały układ napędowy.
Za to cena pozostała na umiarkowanym poziomie. W cenniku widzimy, że najtańsza Dacia Duster kosztuje 77 000 zł (silnik 1,0 wersja Expression). Testowana wersja – 1,3 EDC Extreme –  jest wyceniona już na 108 300 zł. Przeskok zatem duży, ale zauważmy, że Renault Captur 1,3 kosztuje 122 300 zł, a wycofywany już z rynku Renault Kadjar kosztował 129 300 zł.

Duster nowej generacji jest więc atrakcyjną ofertą, a wyniki sprzedaży na rynku polskim wskazują, że Polacy o tym wiedzą i to doceniają.  A tu dla zainteresowanych pełny cennik całej gamy Dustera

Bogusław Korzeniowski 

Test Dacii Duster – galeria zdjęć

Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!