Dacia Duster przebojem wkroczyła na motoryzacyjne rynki wielu krajów. Atutami modelu są niska cena, trwałość układów mechanicznych rodem z Renault i ogólnie dostępna sieć serwisowa. Obecnie do zalet dołączył nowy układ napędowy i bardziej staranne wykończenie wnętrza. Oto test Dacii Duster 1,3 z roku modelowego 2023.
W założeniu, marka Dacia miała produkować typowe auta budżetowe. Miały to być samochody o dobrych, sprawdzonych układach mechanicznych, ale potraktowane po macoszemu jeżeli chodzi o wykończenie wnętrza, czy materiały wyciszające przestrzeń pasażerską.
Narodziny Dacii Duster
Faktycznie, pierwsze modele Dacii, czyli Logan i Sandero, były ubogimi krewnymi, aut francuskiego koncernu Renault, będącego właścicielem marki. Dacia.
Duster, która zadebiutowała w roku 2010, od początku namieszała jednak na rynku. Była bowiem brakującym ogniwem między siermiężnymi wersjami terenowymi, a dobrze wyposażonymi wersjami SUV. W efekcie, szybko zdobyła sobie grono nowych nabywców, jakimi byli geodeci, czy firmy budowlane. Dla tych odbiorców liczyła się bowiem prostota wyposażenia, pewność dojazdu w gorszy teren (duży prześwit i napęd 4×4), a także niska cena zakupu.
Równocześnie osoby które chciały posiadać samochody w stylu SUV, otrzymały możliwość zakupu takiej wersji budżetowej. Sukces był więc zagwarantowany.
Druga generacja Dacii Duster, czyli charakterystyczna forma
W roku 2018 zaprezentowano drugą generację modelu. Wszystkie zewnętrzne elementy przeprojektowano i zyskały bardziej wyraziste kształty, które podkreślają siłę charakteru auta i solidność konstrukcji. Mocniej zarysowano osłonę chłodnicy, która sięga teraz do przesuniętych maksymalnie na boki reflektorów i optycznie poszerza całe nadwozie. Samochód zyskał też nowy, charakterystyczny układ świateł, z wbudowanymi i podzielonymi na trzy segmenty światłami LED do jazdy dziennej. Konstrukcyjnie, szyba przednia jest w tej generacji bardziej pochylona i przesunięta o 100 mm do przodu. Ten ostatni zabieg zwiększył zatem przestronność wnętrza.
Także tył auta, z wyraźniej zarysowanymi nadkolami, zapowiada doskonałą stabilność samochodu. Duster drugiej generacji zyskał także z tyłu, charakterystyczny układ świateł Dacii z czterema czerwonymi kwadratami.Druga generacja Dacii Duster po liftingu
Jesienią 2021, w Dacii Duster drugiej generacji przeprowadzono lifting. Od tego czasu, model jest zgodny z aktualnymi kanonami nowej identyfikacji wizualnej marki. W efekcie, reflektory mają obecnie światła do jazdy dziennej w kształcie litery „Y”. Duster jest też pierwszym modelem Dacii wyposażonym w kierunkowskazy przednie z diodami LED.
Charakter sygnowany literami „D” i „C”
Jesienią 2022, doczekaliśmy się jeszcze jednej zmiany. Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu, zaprezentowano nowe godło marki. Tworzą je litery „D” i „C”, które są połączone ze sobą, niczym ogniwa łańcucha symbolizujące prostotę i trwałość. Właśnie taki najnowszy model odebrałem w Warszawie, aby przyprowadzić przez 2000 km test Dacii Duster.

Druga generacja Dacii Duster po liftingu
Wraz z wprowadzeniem drugiej generacji Dacii Daster, zmieniono wykończenie wnętrza. Drobniejsza faktura groszkowania i bardziej matowe wykończenie deski rozdzielczej, nadały wnętrzu bardziej prestiżowego wyglądu. Dodatkowo, kierownicę pokryto wysokiej jakości materiałem Soft Feel, który jest bardziej przyjemny w dotyku. Był to spory przeskok w stosunku do pierwszej generacji.
Wraz z liftingiem w roku 2021, model stał się jednak jeszcze bardziej dopracowany. Tapicerka siedzeń Dustera jest w 100% nowa. Rodzaje użytych materiałów oraz kształt nowych zagłówków zapewniają lepszą ergonomię i skuteczniejsze podparcie ciała. Cieńsze zagłówki zapewniają ponadto lepszą widoczność w kabinie, tak pasażerom na tylnych siedzeniach do przodu, jak i na odwrót.
Nowością, od czasu liftingu, jest też wysoka konsola środkowa z szerokim podłokietnikiem, przesuwanym na długości 70 mm. Jest ona wyposażona w zamykany schowek o pojemności 1,1 litra oraz dwa porty USB dla pasażerów z tyłu.
System audio jak w Renault.
W modelu, którym przeprowadzałem test Dacii Duster, zastosowano system Media Nav. Oferuje on m.in: 6 głośników, radio cyfrowe DAB, złącze Bluetooth, pokładową nawigację i łączność bezprzewodową Wi-Fi kompatybilną z Apple CarPlay i Android Auto. Samochód z tym systemem dysponuje też, 8-calowym ekranem dotykowym.

Układ jezdny Dacii Duster, czyli Renault bez kompromisów
Największa zmianą jaką dostrzegłem w modelu jest jednak układ napędowy. W testowanym modelu był fantastyczny silnik 1,3 TCe. Silnik ten rozwija moc 150 KM i generuje moment obrotowy 250 Nm w zakresie 1750-3500 obr/min. Współpracuje on z automatyczną skrzynią dwusprzęgłową EDC. Jest to zatem układ doskonale znany z różnych modeli Renault, nawet z luksusowych jak Koleos, czy Talisman.
Wprawdzie skrzynie dwusprzęgłowe są coraz powszechniejsze, ale warto wspomnieć kilka słów o jej działaniu.
Skrzynia biegów EDC (Efficient Dual Clutch) posiada dwa sprzęgła: jedno do biegów nieparzystych (1, 3, 5), drugie do biegów parzystych (2, 4, 6 i wsteczny). Zmiana biegów jest sterowana siłownikami elektrycznymi kontrolowanymi przez blok elektroniczny. Podczas zmiany biegów sprzęgło włączone otwiera się i jednocześnie sprzęgło obsługujące kolejny bieg zamyka się.
W efekcie, zmiana biegów jest dzięki temu szybka i bez przerw w przenoszeniu momentu obrotowego. Płynne przenoszenie mocy bez przerw i szarpnięć zwiększa zaś skuteczność napędu i komfort jazdy. System EDC dba również o utrzymanie jak najniższych obrotów silnika. Pozostaje bowiem na najwyższym dopuszczalnym dla danej prędkości przełożeniu, co z kolei ogranicza zużycie paliwa..
Test Dacii Duster 1,3 model 2023 – pierwsze wrażenie to komfort akustyczny
Dacia Duster model 2023 sprawdza się jako towarzysz codziennych przejazdów zarówno na drodze, jak i na bezdrożach. Podczas testu sprawdzałem go jednak jedynie na trasie i w mieście.
Samochód odebrałem w Warszawie i początek trasy przebiegał na drodze Warszawa Kraków. Pierwsze co zauważyłem wsiadając do auta to, poprawiona pozycja za kierownicą. Po liftingu, dzięki nowym ustawieniom fotela i większej regulacji nastaw wolantu kierownicy, kierowca czuje się znacznie pewniej. Dla zapewnienia lepszego podparcia, siedziska foteli wydłużono o 20 mm, a nowa konstrukcja foteli gwarantuje lepsze podparcie boczne przy pokonywaniu zakrętów.

Na trasie, zwróciłem uwagę na komfort akustyczny. Wg producenta, nowa konstrukcja samochodu to zwiększenie powierzchni paneli wygłuszających w kabinie i w komorze silnika z 20 do 50%. To także zwiększenie grubości przednich szyb o 0,35 mm.
W efekcie, aktualny model jest znacznie cichszy niż Dacie Duster, którymi dotychczas jeździłem.
Warto też zauważyć, że jazda z prędkością do 130 km/h zapewnia komfort akustyczny jak w modelach SUV innych producentów. Do wnętrza nie docierają bowiem dokuczliwe szumy, czy hałasy. Duże znaczenie dla komfortu ma przekonstruowanie ramy mocowania silnika, podłużnic i przedniej przegrody. Prace nad tymi elementami, zmniejszyły wibracje przenoszone przez nadwozie do wnętrza kabiny. Tym samym, samochód stał się bardziej komfortowy i trudno go porównywać z poprzednimi generacjami Dustera.
Test Dacii Duster 1,3, czyli minimalne zużycie paliwa
Trzeba przyznać, że patrząc na dane katalogowe, zakrzykniemy bardzo fajny model. Może on bowiem jechać 199 km/h i przyspieszać w czasie 9,7 sek. Nie mierzyłem jednak tych parametrów, choć faktycznie dynamika tego modelu jest zadowalająca.
Skupiłem się za to na zużyciu paliwa i byłem milo zaskoczony. Ten ważący 1300 kg model o kwadratowej, niezbyt aerodynamicznej sylwetce, zużył na trasie 7,1 l/100 km. W mieście zużycie wyniosło zaś 6,9 l/100 km.
Atutem modelu są także liczne systemy wspomagania prowadzenia.
Niniejszy test Dacii Duster przeprowadziłem modelem który posiadał m.in:
–System monitorowania martwego pola
Jest on aktywny w zakresie od 30 do 140 km/h i ostrzega kierowcę o potencjalnym ryzyku kolizji z innym niewidocznym uczestnikiem ruchu. Cztery czujniki ultradźwiękowe (2 z tyłu i 2 z przodu auta) wykrywają obecność innych jadących, poruszających się w martwym polu widzenia (w tym również dwukołowych).
Gdy w martwym polu znajdzie się inny samochód, w odpowiednim lusterku bocznym zapala się dioda ostrzegawcza. Jeśli kierowca włączy kierunkowskaz, a w martwym polu znajduje się inny samochód, dioda LED zacznie migać.

–System wspomagania parkowania
Podczas wykonywania manewrów, cztery wbudowane w tylny zderzak czujniki ultradźwiękowe generują dźwiękowe sygnały ostrzegawcze. Oprócz czujników, samochód był też wyposażony w tylną kamerę wyświetlającą na centralnym ekranie dynamiczne linie pomocnicze i wizualne ostrzeżenia przy zbliżaniu się do przeszkody.
–System kamer Multiview
Obejmuje on cztery kamery: czołową, dwie boczne i tylną, dzięki czemu kierowca może lepiej ocenić co dzieje się wokół samochodu. Kamery boczne są wbudowane w lusterka zewnętrzne i pokazują przednie koła, co pozwala precyzyjnie zaparkować samochód. System ten jest szczególnie przydatny podczas manewrowania na parkingach i w trudnych sytuacjach offroadowych (czego nie sprawdzano). Układ jest aktywowany automatycznie z chwilą wrzucenia wstecznego biegu. Można jednakże włączyć go ręcznie, poprzez naciśnięcie przycisku „MVC” na listwie przełączników klawiszowych. Ekran nawigacji pokazuje w danym momencie obraz z jednej kamery. Kamera zmienia automatycznie pole widzenia na przód, z chwilą ponownego włączenia biegu do przodu. System wyłącza się ręcznie poprzez naciśnięcie przycisku „MCV” lub automatycznie przy prędkości samochodu powyżej 20 km/h.

Dla kogo Dacia Duster?
Pierwsza Dacia Duster byłą typowym budżetowym modelem SUV, przeznaczonym dla osób szukających modelu do pracy lub taniej namiastki SUV-a. W drugiej generacji wyeliminowano problem najtańszego wyposażenia. W aktualnie oferowanej wersji mamy już lepsze wykończenie, duży komfort akustyczny i doskonały układ napędowy.
Cena pozostała jednak na umiarkowanym poziomie. Wg cennika, najtańsza Dacia Duster kosztuje 77 000 zł (silnik 1,0 wersja Expression). Prezentowana wersja – 1,3 EDC Extreme – kosztuje 108 300 zł. Jest to znacznie więcej niż najtańszy obecnie Duster, ale wersje 1,3 Renault Captur to koszt 122 300 zł, a wycofywany już z rynku Renault Kadjar kosztował 129 300 zł.
Aktualny Duster jest więc atrakcyjną ofertą, a wyniki sprzedaży na rynku polskim wskazują, że Polscy kierowcy docenili ten model. Dokładny cennik całej gamy Dacii Dsuter znajdziesz TUTAJ.
Bogusław Korzeniowski