Fiat Panda drugiej generacji powoli znika z salonów dealerskich. Już od lutego mają się pojawić nowe Pandy. To dobry moment, żeby przypomnieć sobie, jak prezentowała się najmocniejsza w historii Panda po tuningu.

Panda 100HP, nie licząc A-grupowej wersji przygotowanej przez Abartha, była najmocniejszą odmianą tego popularnego, małego samochodu Fiata. Szczytowa odmiana weszła do produkcji w 2006 roku. Miała ona 1,4-litrowy ustawiony z przodu w poprzek silnik z turbosprężarką, który legitymował się mocą maksymalną 100 KM przy 6000 obr./min i maksymalnym momentem obrotowym 131 Nm przy 4250 obr./min.

Dzięki 100 KM ten niewielki wóz potrzebował 9,50 s na rozpędzenie się do 100 km/h i osiągał całkiem dużą prędkość maksymalną 185 km/h.

1993 Italdesign Lucciola [zapomniane koncepty]

Rok po wprowadzeniu do produkcji Pandy 100HP zajął się nią niemiecki tuner Novitec. Większość osób kojarzy Noviteca z szalonych wersji różnych modeli Ferrari i Maserati, a tymczasem ta firma tuningowa zajmuje się też Fiatami.

Jeśli ktoś spodziewa się 200-konnego Fiata Pandy po modyfikacjach Noviteca, na pewno się rozczaruje, bo w przypadku tego samochodu inżynierowie mieli nieco inne podejście niż do modeli Ferrari.

Moc oczywiście można było podnieść znacznie, ale mogłoby się to odbić na słabych parametrach przy niskich obrotach silnika, a przecież Panda 100HP nie została stworzona do jazdy po torze. W związku z tym mechanicy wymienili filtr powietrza na sportowy (cena to 159 euro) i zainstalowali sportowy układ wydechowy z dwiema końcówkami o średnicy 90 mm (koszt 399 euro). To przełożyło się na wzrost mocy do 106 KM.

1993 Fiat Scia [zapomniane koncepty]

Do tego zmieniono zawieszenie na zestaw z regulacją wysokości. Dzięki niemu Panda może być obniżana w zakresie od 30 do 80 mm. Ostatnim punktem są tuleje dystansowe o grubości 15 mm (każda). Obniżenie samochodu (a przez to i środka ciężkości) oraz zwiększenie rozstawu kół pozwala dynamiczniej jeździć po łukach.

Zewnętrznie Panda prawie się nie zmieniła. I to chyba dobrze, bo już w wersji fabrycznej auto prezentuje się atrakcyjnie. Różnicę stanowią tylko 17-calowe zamiast mniejszych o 2” felgi. Założono na nie opony 195/40 R 17.


Teraz tylko czekać, aż pojawią się pierwsze pakiety tuningowe do nowej, trzeciej już generacji Fiata Pandy przygotowane przez Noviteca.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: R4
  • Ustawienie: z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1368 cm3
  • Doładowanie: turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 106 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 77,49 KM/l (seryjny – 73,10 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: na przednie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 257 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, średnica 240 mm
  • Koła przednie: 17”
  • Koła tylne: 17”
  • Opony przednie: 195/40 R 17
  • Opony tylne: 195/40 R 17

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 975 kg
  • Stosunek masy do mocy: 9,20 kg/KM (seryjny – 9,75 kg/KM)
  • Długość: 3578 mm
  • Szerokość: 1606 mm
  • Rozstaw osi: 2299 mm
Poprzedni wpis Następny wpis