W przeciwieństwie do rozwiązań pojazdów hybrydowych typu plug-in obranych w branży, Mitsubishi Motors zrezygnowało z prostego montażu napędów elektrycznych w tradycyjnych modelach spalinowych i zdecydowało się na opracowanie własnych pojazdów hybrydowych typu plug-in opartych na pojazdach elektrycznych.

Opierając się na swoich doświadczeniach z 50 lat badań i rozwoju w dziedzinie elektromobilności, inżynierowie MMC obrali odwrotną drogę, niż w przypadku pojazdu elektrycznego.

Dlatego też główne elementy napędu i jego przeniesienia w Eclipse Cross są następujące:

– Przedni silnik elektryczny (82 KM)
– Tylny silnik elektryczny (95 KM)
– Przedni silnik benzynowy 2,4-litra, pracujący w obiegu Atkinsona (98 KM)
– Litowo-jonowy akumulator trakcyjny (300V, 13.8 kWh, 80 ogniw) umieszczony pod podłogą między osiami
– Opatentowany system operacyjny PHEV firmy MMC

Podczas jazdy samochód jest napędzany głównie dwoma silnikami elektrycznymi a napęd ten uzupełniony jest silnikiem benzynowym, który jest w stanie włączyć się automatycznie, gdy wymagają tego warunki jazdy lub jeśli wymaga tego stan naładowania.

Architektura samochodu elektrycznego bez skrzyni biegów zapewnia Mitsubishi Eclipse Cross PHEV płynne przyspieszanie bez szarpnięć wywoływanych zmianą przełożeń, jak to jest u spalinowych konkurentów wyposażonych w skrzynie biegów.

Przy tym dzięki prostocie konstrukcyjnej typowej dla pojazdów elektrycznych (brak skrzyni biegów, sterowanie układów napędowych by-wire) wspartej wysoce wyrafinowanym systemem operacyjnym PHEV opracowanym bez udziału obcych podmiotów, udało się zapewnić znaczące korzyści, zarówno pod względem nadwozia (niewielkie różnice w porównaniu z wariantem spalinowym), oszczędności masy, jak i wydajności.

W warunkach drogowych opracowany przez Mitsubishi Motors system PHEV oparty na architekturze pojazdów elektrycznych jest w pełni automatyczny, działa płynnie, bezproblemowo i z maksymalną niezawodnością.

– Jedyny wybór, jakiego może dokonać kierowca, to:

o Wybór Trybu EV gdziekolwiek i kiedykolwiek uzna to za stosowne

o Aktywacja Trybu SAVE – preferowane rozwiązanie w celu zachowania minimalnej dawki energii z akumulatora na później,

o Naciśnięcie przełącznika trybu CHARGE, aby wymusić ładowanie, gdy nie jest dostępne żadne źródło zasilania. System ten będzie miał kluczowe znaczenie dla nowych przepisów w niektórych miastach, które pozwolą na wjazd do czystych stref jedynie pojazdów o zerowej emisji.

o Używanie łopatek przy kierownicy do wyboru poziomu hamowania odzyskowego – udało się dopracować precyzję działania systemu, który nie stwarza dziwnego odczucia mniejszej kontroli nad pedałem hamulca, występującego często w samochodach wyposażonych w układ hamowania regeneracyjnego.

– Właściciel ma do wyboru wiele możliwości ładowania baterii napędowej jako wyposażenie standardowe:
o Regularne ładowanie: ok. 4 godzin prądem zmiennym o napięciu 230 V i mocy 16A lub 6 godzin prądem zmiennym o napięciu 230 V i mocy 10A
o Szybkie ładowanie (standard CHAdeMO – ok. 25 min do poziomu naładowania 80% *)
o Tryb CHARGE (ok. 30 min do 80% pojemności akumulatora*)
o Hamowanie regeneracyjne (5 poziomów)
o Tryb SAVE pozwalający zachować aktualny poziom naładowania baterii

*80% – w celu umożliwienia magazynowania energii z hamowania odzyskowego – pozostałych 20%

– Korzystając z możliwości zmodyfikowania systemu przed jego zastosowaniem w Eclipse Cross PHEV, wprowadzono dalsze ulepszenia w akumulatorze trakcyjnym, zarówno w zakresie ogrzewania (system ogrzewania akumulatora trakcyjnego w zimnym klimacie, poniżej -20?), jak i chłodzenia (chłodzenie akumulatora podczas regularnego ładowania, oprócz funkcji chłodzenia dla szybkiego ładowania, dostępnej już w Outlander PHEV), a także w dziedzinie obsługi serwisowej (nowa pokrywa dostępowa dla akumulatora pomocniczego).

Trzy tryby jazdy

Oprócz ogólnego trybu „Normal”, Mitsubishi Eclipse Cross PHEV oferuje trzy dodatkowe tryby jazdy, wszystkie automatycznie aktywowane przez system operacyjny PHEV i wszystkie oferujące stały elektryczny napęd na 4 koła:

o Tryb całkowicie elektryczny
* Do prędkości 135 km/h (tam, gdzie jest to dozwolone)
* Samochód napędzany przednim i tylnym silnikiem elektrycznym
* Energia pozyskiwana z akumulatora napędowego o pojemności 13,8 kWh

o Szeregowy tryb hybrydowy
* Do prędkości 135 km/h (tam, gdzie jest to dozwolone)
* Samochód napędzany nadal przednim i tylnym silnikiem elektrycznym
* Silnik spalinowy jest włączony napędzając generator, który ładuje akumulator trakcyjny podczas jazdy
* System dąży do jak najszybszego i najczęstszego powrotu do trybu całkowicie elektrycznego (Pure EV)
* Silnik jest również uruchamiany automatycznie w określonych odstępach czasu( po 89 dniach jazdy wyłącznie elektrycznej), w celu konserwacji układu wtrysku paliwa.

o Równoległy tryb hybrydowy
* Silnik spalinowy napędza przednie koła
* Przedni silnik elektryczny wspomaga pracę silnika spalinowego + tylny silnik elektryczny napędza tylne koła
* Tryb aktywowany automatycznie powyżej prędkości 135 km/h (tam, gdzie jest to dozwolone)
* System dąży do jak najszybszego i najczęstszego powrotu do szeregowego trybu hybrydowego (lub trybu całkowicie elektrycznego poniżej 135 km/h)
* Silnik spalinowy, wykorzystując nadwyżkę momentu obrotowego, używany jest także do ładowania akumulatora napędowego przez generator

Unikalne cechy pojazdów elektrycznych
Podjęcie tej szczególnej ścieżki na drodze do elektryfikacji transportu prowadzi do kilku interesujących zmian:

– Podobnie jak w Outlanderze PHEV, architektura samochodu pozwala na umieszczenie akumulatora trakcyjnego między osiami z oczywistymi korzyściami dla klienta:

o Uniknięcie jakichkolwiek ingerencji w przestrzeń kabiny pasażerskiej i w przestrzeń bagażnika
o Obniżenie środka ciężkości
o Lepsza stabilność na drodze w porównaniu z samochodami, których akumulatory znajdują się z tyłu
o Ochrona akumulatora przed uderzeniami i kolizjami.

– Nie jest możliwe podanie sumarycznych danych dotyczących osiągów układu napędowego, ponieważ silnik benzynowy, elektryczny silnik przedni i elektryczny silnik tylny nigdy nie pracują razem z pełną mocą.

Pełna moc wszystkich silników nigdy nie jest wykorzystywana w czasie normalnej jazdy, ponieważ silnik benzynowy, silnik przedni i silnik tylny nigdy nie pracują razem na pełnych obrotach – ich moce i kombinacja tych mocy jest monitorowana przez system PHEV OS w zależności od warunków jazdy, statusu akumulatora i jego naładowania, jak również wybranego w danym momencie trybu jazdy PHEV.

– Tryb EV jest trybem domyślnym zaraz po uruchomieniu i zapewnia zasięg jazdy bezemisyjnej do 45 km (wg cyklu pomiarowego WLTP-EAER), który nigdy nie oznacza zasięgu tego trybu w sekwencji. Dlatego system PHEV będzie stale przełączał się między jazdą a ładowaniem, szczególnie podczas jazdy w trybie SAVE.

– System PHEV Mitsubishi Motors jest elektryczny w rozumieniu zasilania w pełni bateryjnego, ponieważ mapowanie systemu operacyjnego pozwala na 89 dni jazdy bezemisyjnej po ładowaniu baterii z gniazda (zasięg 45 km – w cyklu WLTP – wystarcza na codzienne dojazdy w Europie). W dniu 90 zaświeci się lampka kontrolna na tablicy rozdzielczej, a system operacyjny PHEV uruchomi automatycznie silnik benzynowy, w celu konserwacji układu paliwowego.

– W niektórych wersjach modelu zainstalowane jest gniazdo elektryczne o mocy 1500 W do podłączenia dowolnego odbiornika energii o napięciu 220?240V V, jeśli nie ma dostępu do sieci elektrycznej.

– Wydajność energetyczna instalacji samochodu jest wystarczająca, aby wykorzystać go do zasilania typowego gospodarstwa domowego przez 10 dni*, pod warunkiem, że akumulator jest w pełni naładowany, a zbiornik paliwa jest pełny – szczególny atut, którego wartość docenili mieszkańcy pozbawieni dostępu do prądu podczas klęsk żywiołowych w Japonii.

– Jednym z atutów technologii PHEV opracowanej przez MMC jest możliwość wykorzystywania akumulatorów pojazdów do uzupełniania energii w postaci prądu stałego w domu, firmach, czy przekazywania jej do sieci energetycznej. Otwiera to drzwi do zupełnie nowej epoki, w której możliwe będzie bardziej wydajne zarządzanie energią. Wyjątkowe w swoim segmencie, Mitsubishi Eclipse Cross PHEV jest już kompatybilne z inteligentną siecią, a Mitsubishi Motors przewiduje w nadchodzących latach stopniowe wprowadzanie systemów (V2H) POJAZD-DOM.

 

Poprzedni wpis Następny wpis