CUPRA była zwycięzcą mistrzostw elektrycznych samochodów turystycznych w ubiegłym sezonie, została nim także w sezonie tegorocznym. Takie sezony miło się podsumowuje. CUPRA obroniła tytuł FIA ETCR Manufacturers, a debiutujący w mistrzostwach Adrien Tambay, kierowca zespołu CUPRA EKS zdobył tytuł ETCR Drivers. Także drugie i trzecie miejsca w klasyfikacji kierowców zajęli członkowie zespołu CUPRY. Ponadto CUPRA e-Racer został po raz kolejny uznany za najszybszy i najbardziej niezawodny pojazd w wyścigach ETCR.
Zespół CUPRA EKS w FIA ETCR
FIA ETCR (eTouring Car World Cup) przed rokiem nazywały się PURE ETCR i nie miały jeszcze stempla FIA. Premierowe zawody i całoroczną rywalizację, złożoną z pięciu wyścigów wygrała CUPRA, a członek jej zespołu został najlepszym kierowcą minionego sezonu. Może i historia lubi się powtarzać, ale w sportach motorowych o to trudniej. Tegoroczny sezon przyniósł jeszcze więcej sukcesów, co jest zasługą mocnego samochodu i mocnego zespołu CUPRA EKS.
Kierowcy CUPRY zdobyli tytuł „Króla weekendu” w czterech z sześciu rund wyścigów. Adrien Tambay zwyciężył na Węgrzech, broniący tytułu Mattias Ekström – we Francji i Hiszpanii, a Tom Blomqvist w Niemczech. We wszystkich sześciu wyścigach na podium za każdym razem stawało co najmniej dwóch kierowców CUPRY. Ubiegłoroczny mistrz ETCR Mattias Ekström, pomimo kolejnego świetnego występu w Niemczech, w końcowej klasyfikacji zajął drugie miejsce. Jego strata do Adriena Tambay’a wyniosła 47 punktów. Tom Blomqvist zakończył swój, także debiutancki, sezon ETCR tytułem „Króla Weekendu” w Niemczech oraz trzecim miejscem w klasyfikacji generalnej kierowców. Zdobycie tytułów mistrza klasyfikacji producentów i kierowców FIA ETCR w sezonie zagwarantowało zespołowi CUPRA EKS zdobycie imponującej liczby 1076 punktów.
Xavi Serra, szef działu rozwoju technicznego CUPRA Racing za szczególnie wyjątkowy wynik uznał zajęcie pierwszych trzech miejsc w klasyfikacji kierowców. Boć to przecież oczywiste potwierdzenie możliwości pojazdu CUPRA e-Racer, nad którym jego dział pracował. Wiadomo, że cieszy to wszystkich pracowników salonów i serwisów CUPRY.
Adrien Tambay w koronie króla wyścigów
Za Adrienem Tombayem pierwszy rok ścigania się z zespołem CUPRA EKS i pierwszy sezon w zawodach FIA ETCR. Jego talent, umiejętności i wieloletnie doświadczenie z innych wyścigów postawiły go wraz z kolegami z zespołu na podium już po pierwszym wyścigu w Pau Ville. Prowadził w klasyfikacji generalnej także przed finałowym wyścigiem na torze Sachsenring w Niemczech. Ostatecznie absolutnie zasłużenie, z dużą przewagą (47 punktów), zdobył tytuł mistrza świata. Droga po mistrzostwo była praktycznie wewnętrzną rywalizacją członków teamu CUPRA EKS, co nie znaczy, że była łatwa. Kolega z zespołu (i jego szef) Mattias Ekström, stale siedział mu na ogonie i obaj mogli ukończyć rywalizację zwycięsko.
Adrien praktycznie całe życie spędził na torze wyścigowym, podążając śladami swojego ojca, kierowcy Formuły 1 Patricka Tambaya. Ten w zakończonym sezonie wielokrotnie służył synowi cennymi wskazówkami.
– Ojciec zawsze udzielał mi dobrych rad, najpierw jako rodzic, potem także jako kierowca. Zacząłem jeździć, kiedy miałem zaledwie pięć lat, a młody człowiek zwykle nie zwraca uwagi na to, co mówią mu rodzice. Jednak rady ojca tkwiły w mojej głowie. Teraz widzę, że wszystkie je stosuję w praktyce, za każdym razem gdy siadam za kierownicą – powiedział Adrian Tambay.
Teraz, kiedy jest mistrzem kierowców FIA ETCR, a zespół CUPRA EKS został koronowany na mistrza producentów, Adrien przygotowuje się do jednego z najważniejszych wydarzeń w swoim życiu. Na dniach ma zostać tatą i przyznaje, że wie, jak bardzo odmieni to jego całe życie. A tytuł król sezonu dedykował swojemu ojcu – człowiekowi, który przekazał mu pasję do wyścigów.
Władysław Adamczyk

Adrien Tambay, król sezonu 2022 FIA ETCR