Od roku 1997 niezależna organizacja Euro NCAP prowadzi testy dotyczące bezpieczeństwa samochodów. W efekcie, obecnie model który nie może się pochwalić pięcioma gwiadkami jest uważany za mało bezpieczny samochód.Od dwóch lat działa jednak także GREEN NCAP, która przyznaje gwiazdki za przyjazność dla środowiska. Właśnie powstał drugi raport – Ekologiczne Samochody roku2020
Ta organizacja, prowadząca niezależne badania w zakresie wpływu samochodów na środowisko, w 2020 roku po raz drugi opublikowała wyniki swoich badań. Najwyższe noty zdobyły w nich dwa samochody elektryczne. Pierwsze miejsce zajął Hyundai Kona Electric, a drugie Renault ZOE. Oba zyskały maksymalną punktację 10/10 we wszystkich badanych kategoriach oraz końcowy wynik pięciu gwiazdek.
Zaskakujące są jednak wyniki, które znajdziemy w dalszej części rankingu. Począwszy od trzeciego miejsca, uplasowały się w niej samochody z napędem spalinowo-elektrycznym i spalinowym
5 najbardziej ekologicznych samochodów z napędem hybrydowym i spalinowym w 2020 roku, według testów Green NCAP:
- Toyota C-HR Hybrid (3,5 gwiazdki)
- Mercedes Klasy C 220d (3 gwiazdki)
- Peugeot 2008 1.2 PureTech 110 (3 gwiazdki)
- Peugeot 208 1.2 PureTech 100 (3 gwiazdki)
- Renault Captur 1.3 TCE 130 (3 gwiazdki)
Poza pierwszą piątką aut napędzanych silnikami spalinowymi lub układami hybrydowymi, ale z dobrym wynikiem 3 gwiazdek znalazły się jeszcze trzy auta z 3-cylindrowymi silnikami benzynowymi o pojemności 1.0 litra: Renault Clio, Seat Ibiza i Volkswagen Polo.
Aż 7 aut otrzymało po 2,5 gwiazdki, głównie za sprawą wysokiej emisji gazów cieplarnianych. Najniższy wynik – 0,6 punktu odnotowało z tego powodu wysokoprężne BMW 3 320D. Kolejne auta to Dacia Duster Blue dCi 115, hybrydowa Honda CR-V, Nissan Qashquai z benzynową jednostką 1.3 o mocy 140 KM, Peugeot 3008 1.5 Blue HDI, benzynowe Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet oraz Volkswagen Passat 2.0 TDI.
Słabsze wyniki, oszacowane na 2 gwiazdki zdobyły trzy spośród testowanych aut: Audi A4 Avant G-Tron z silnikiem przystosowanym do spalania sprężonego gazu ziemnego (CNG), Jeep Renegade z wysokoprężnym silnikiem 1.6 Multijet oraz Mazda CX-5 z 2-litrowym, benzynowym silnikiem.
Aż 4 auta w całym zestawieniu otrzymały niezadowalającą notę 1,5 gwiazdki, zyskując od 0,1 do 0 punktów z powodu bardzo wysokiej emisji gazów cieplarnianych. Część z nich odnotowała też bardzo niską punktację wydajności energetycznej – od 0,6 do 3,2 punktu. Kolejno w tej grupie uplasowały się Kia Sportage 1.6 CRDI, Mercedes V 250D, Opel Zafira 2.0D oraz Volkswagen Transporter California 6.1 2.0 TDI.
Jak testują w Green NCAP?
Green NCAP to program ekologicznej oceny pojazdów, wspierany przez kraje Unii Europejskiej. Organizacja ma swoje laboratoria w 8 europejskich krajach. Test został podzielony na dwa główne etapy: laboratoryjny i drogowy. Pierwszy to badanie na hamowni, zgodnie z procedurą WLTP, jednak z niewielką modyfikacją – odbywa się ono w temperaturze plus 14 stopni Celsjusza, czyli zbliżoną do średniej europejskiej. Ponadto pojazd ma włączone oświetlenie, klimatyzację oraz inne systemy wykorzystywane w trakcie jazdy i jest obciążony. W sumie przeprowadza się odpowiedniki pięciu zmodyfikowanych testów WLTP.
Druga część obejmuje testy drogowe z mobilnym systemem pomiaru emisji spalin. Warunki testowe obejmują jazdę na wysokości od 0 do 1300 metrów nad poziomem morza i w temperaturach od minus 7 do plus 35 stopni Celsjusza. Ogólna ocena wynosi od 0 do 5 gwiazdek. Dodatkowo oceniany jest tzw. współczynnik czystego powietrza i wskaźnik efektywności energetycznej.
Indeks czystego powietrza to emisje zanieczyszczeń w postaci węglowodorów, tlenku węgla, tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych (PN). Wskaźnik efektywności energetycznej to sprawność pojazdu – w tym jego masa, opór aerodynamiczny oraz tarcie opon. Zużycie paliwa jest przeliczane na kWh, aby możliwe było porównywanie wyników z pojazdami elektrycznymi. Dzięki testom Green NCAP, możemy poznać wyniki spalania, zużycia energii i zasięgu bliskie rzeczywistym.
inf ComplexPR