Amortyzatory odpowiadają nie tylko za komfort jazdy, poprzez odpowiednie wytłumianie drgań przenoszonych na nadwozie. To także stabilne utrzymywanie kontaktu kół z nawierzchnią drogi. O istocie tego elementu i jego sprawdzeniu przekonują fachowcy z serwisów Mitsubishi, gdzie właśnie trwa akcja rabatowa na amortyzatory

Amortyzator komfort to tylko część prawdy

Amortyzator jest połączeniem pomiędzy elementami nieresorowanymi (wahacz, zwrotnica, koło), a nadwoziem. Ma za zadanie ograniczyć kołysanie nadwozia, a także zapewnić lepszą przyczepność koła na nierównej nawierzchni.

Realizuje to skok odbicia (wysunięcie tłoczyska) i skok dobicia (wsunięcie tłoczyska) i właśnie to od ruchu tłoczyska zależy charakterystyka amortyzatora.

Duże tłumienie skoku koła jest znane w samochodach sportowych, a niewielkie tłumienie potocznie zwane „miękkim zawieszeniem” z komfortowych limuzyn (szczególnie z USA). Jednakże komfort jazdy to tylko jedna część wymagań stawianych amortyzatorom.

Oprócz komfortu jazdy, amortyzator ma też za zadanie zapobiegać podskakiwaniu nadwozia w czasie jazdy. Niesprawny amortyzator obniża bowiem stały kontakt kół z nawierzchnią drogi. Mówiąc prościej następuje odrywanie się kół od jezdni. Zwiększa to ryzyko poślizgu i przyczynia się do wydłużonej drogi hamowania (badania przeprowadzone w tym kierunku wykazały, że droga może się wydłużyć nawet o 30%).

Zużyte amortyzatory to także zużycie opon i elementów zawieszenie jak końcówki drążków poprzecznych lub elementy układu kierowniczego.

Poprawna eksploatacja.

Prawidłowo eksploatowany amortyzator powinien sprawnie działać przez ponad 100 tys km. Jednakże z praktyki wiemy, że często sami kierowcy przyczyniają się skracania tego przebiegu. O czym warto pamiętać?

  • Po pierwsze, amortyzator należy prawidłowo zamocować. Nawet niewielkie przesunięcia w mocowaniu sprawią, że oprócz siły osiowej, działającej wzdłuż tłoczyska, pojawią się siły boczne. To zaś będzie oddziaływało na ścianki cylindra, uszkodzi je i nastąpią wycieki. Problem dotyczy nie tylko zamocowania nowego. Po wielokrotnym przejeździe po dziurawej nawierzchni, trzeba sprawdzić, czy nie nastąpiły poluzowania w mocowaniu
  • Po drugie, ważne są też dodatkowe elementy sprężyste jak ograniczniki skoku odbicia i dobicia.  Także one mają wpływ na czas eksploatacji amortyzatora. Po przekroczeniu pewnego ugięcia zawieszenia, włączają się one do pracy, uniemożliwiając uderzenia elementów o siebie na krańcach zakresu pracy. Jeżeli elementy te będą wadliwe, możliwe jest uszkodzenie amortyzatora i innych elementów samochodu
  • Po trzecie, amortyzatory należy systematycznie sprawdzać. W czasie swej normalnej eksploatacji, amortyzator wykonuje około 2500 ruchów w czasie przejazdu jednego kilometra. Ważne aby przynajmniej raz w roku sprawdzać sprawność amortyzatora..
  • Po czwarte wymiana powinna dotyczyć obu amortyzatorów na jednej osi. W przypadku, gdy jeden z amortyzatorów uległ awarii, należy się spodziewać, że drugi amortyzator na osi również się wkrótce zużyje. Amortyzatory pracowały przecież w identycznych warunkach drogowych. Wymiana jedynie wadliwej sztuki sprawi, ze nie będziemy mieli takiego samego stopnia tłumienia. W efekcie wkrótce słabszy amortyzator i tak ulegnie awarii. Dotyczy to oczywiście normalnego zużycia, a nie uszkodzenia wskutek uderzenia mechanicznego np kołem w przeszkodę.

W ciągu ostatnich tygodni zima dała o sobie znać i odczuły to także samocohdy.  Silne mrozy spowodowały uszkodzenia dróg i przejazd po zniszczonej nawierzchni odbija się na stanie amortyzatorów. Ponadto sól drogowa, wysypywane na jezdnie, osiadała na gumowych elementach sprężytych. To zaś skraca ich żywotność. Dlatego, aby zapewnić bezpieczeństwo i komfort, w firmie Japan Motors, do końca marca, znajdziecie Państwo rabat 20 procent na amortyzatory.

Poprzedni wpis Następny wpis