Włosko-amerykański gigant Fiat Chrysler Automobiles po długich negocjacjach połączył siły z francuską firmą PSA, do której należy m.in. Opel. Powstał niezły miszmasz marek. Co z tego wyniknie?
31 października 2019 roku oficjalnie zatwierdzono porozumienie dwóch gigantów, które oznacza podział po równo w prawach własności nowopowstałej spółki. W skład jej zarządu wejdzie jedenastu członków — pięciu nominowanych przez FCA oraz pięciu z ramienia PSA. Prezesem został dotychczasowy szef PSA — Carlos Tavares.
Celem spółki jest oczywiście podniesienie sprzedaży samochodów oraz zmniejszenie kosztów produkcji. Marki będą wymieniały się doświadczeniem, a przede wszystkim podzespołami. Jednym z ważniejszych celów jest pomoc marce Peugeot w powrocie na rynek amerykański. Narzędziem ma być know how koncernu FCA. Natomiast marki włoskie dzięki współpracy z PSA mają odzyskać klientów w Europie. Włosi skorzystają także na doświadczeniu Francuzów w budowie samochodów elektrycznych.
Efekty zawiązania nowej spółki już widać w postaci decyzji – pierwsze zapadły już kilka dni po ogłoszeniu oficjalnego porozumienia. Jedną z nich jest ograniczenie gamy Alfy Romeo. Znikną z oferty sportowe modele, które planowano wprowadzić w najbliższych latach, ale nie oznacza to pozbawienie charakteru tej kultowej marki. Już za dwa lata doczekamy się liftingu Giulii oraz Stelvio, powstaną też mniejsze SUV-y, ale następcy kompaktowej Giulietty nie będzie.
Fiat zastanawia się także nad całkowitym wycofaniem się z segmentu A, czyli najmniejszych samochodów, czyli tego, w czym był najlepszy. Segment ten jest obecnie niedochodowy, a koszt budowy nowych modeli zbyt wysoki. Swoją drogą warto zauważyć, że to samo czeka inne marki. Opel Adam nie będzie miał następcy, sugeruje się także brak kontynuacji linii Citroën C1/Peugeot 108.
Fiat może natomiast skorzystać z bazy, jaką stanowią nowe modele PSA w segmencie B. Obecnie włoski producent nie oferuje auta tej klasy, a mógłby powstać następca Fiata Punto. Nic się nie zmieni pewnie w kwestii największych samochodów, czyli dostawczych. Tu PSA kooperuje z Fiatem od dziesięcioleci, tworząc linię samochodów Ducato, Boxer i Jumper. Auta są wytwarzane we francuskiej fabryce Sevel. Teraz tylko czekać na ich nową generację.