FCA łączy siły z PSA. Nie tylko w segmencie aut użytkowych

Włosko-amerykański gigant Fiat Chrysler Automobiles po długich negocjacjach połączył siły z francuską firmą PSA, do której należy m.in. Opel. Powstał niezły miszmasz marek. Co z tego wyniknie?

31 października 2019 roku oficjalnie zatwierdzono porozumienie dwóch gigantów, które oznacza podział po równo w prawach własności nowopowstałej spółki. W skład jej zarządu wejdzie jedenastu członków — pięciu nominowanych przez FCA oraz pięciu z ramienia PSA. Prezesem został dotychczasowy szef PSA — Carlos Tavares.

Celem spółki jest oczywiście podniesienie sprzedaży samochodów oraz zmniejszenie kosztów produkcji. Marki będą wymieniały się doświadczeniem, a przede wszystkim podzespołami. Jednym z ważniejszych celów jest pomoc marce Peugeot w powrocie na rynek amerykański. Narzędziem ma być know how koncernu FCA. Natomiast marki włoskie dzięki współpracy z PSA mają odzyskać klientów w Europie. Włosi skorzystają także na doświadczeniu Francuzów w budowie samochodów elektrycznych.

Efekty zawiązania nowej spółki już widać w postaci decyzji – pierwsze zapadły już kilka dni po ogłoszeniu oficjalnego porozumienia. Jedną z nich jest ograniczenie gamy Alfy Romeo. Znikną z oferty sportowe modele, które planowano wprowadzić w najbliższych latach, ale nie oznacza to pozbawienie charakteru tej kultowej marki. Już za dwa lata doczekamy się liftingu Giulii oraz Stelvio, powstaną też mniejsze SUV-y, ale następcy kompaktowej Giulietty nie będzie.

Fiat zastanawia się także nad całkowitym wycofaniem się z segmentu A, czyli najmniejszych samochodów, czyli tego, w czym był najlepszy. Segment ten jest obecnie niedochodowy, a koszt budowy nowych modeli zbyt wysoki. Swoją drogą warto zauważyć, że to samo czeka inne marki. Opel Adam nie będzie miał następcy, sugeruje się także brak kontynuacji linii Citroën C1/Peugeot 108.

Fiat może natomiast skorzystać z bazy, jaką stanowią nowe modele PSA w segmencie B. Obecnie włoski producent nie oferuje auta tej klasy, a mógłby powstać następca Fiata Punto. Nic się nie zmieni pewnie w kwestii największych samochodów, czyli dostawczych. Tu PSA kooperuje z Fiatem od dziesięcioleci, tworząc linię samochodów Ducato, Boxer i Jumper. Auta są wytwarzane we francuskiej fabryce Sevel. Teraz tylko czekać na ich nową generację.

Obserwuj nas na Youtube

Nie znaleziono filmów.

Może Cię zainteresować

18 kwietnia, 2025

Dacia Bigster to jeden z najbardziej wyczekiwanych modeli 2025 roku. Pierwszy tak duży SUV w historii rumuńskiej marki oferuje przestronne wnętrze, nowoczesne wyposażenie i dobry (...)

18 kwietnia, 2025

Gdy w 2015 roku otwieraliśmy drzwi salonu Kia Eforia, rynek motoryzacyjny kształtował się w zupełnie innych realiach niż obecnie. Klienci najczęściej interesowali się silnikami benzynowymi (...)

17 kwietnia, 2025

Z uwagi na duże zainteresowanie, wiosenna promocja na modele OMODA i JAECOO z rocznika 2024 została przedłużona do kwietnia. To oznacza, że wciąż możesz skorzystać (...)