Historia Fiata 124 Sport Spider rozpoczęła się 3 listopada 1966 roku na Salonie Samochodowym w Turynie, gdzie zaprezentowano go po raz pierwszy szerokiej publiczności. To tam narodziła się koncepcja przystępnego cenowo sportowego auta z otwieranym dachem.
Choć tego nie widać, samochód bazował na popularnym, rodzinnym Fiacie 124 sedan i Familliare. Mechanika była przejęta wprost z tego modelu, ale od początku dostosowywana do nowych wymagań, jakie postawiono przez autem o sportowym charakterze. Był też produktem bardziej ekskluzywnym niż wersje 4-drzwiowe, zatem więcej uwagi przywiązano do jakości.
Nadwozie mierzące 3,97 m długości ma idealne proporcje – długa maska, krótka kabina i stosunkowo długi tył tworzą bryłę doskonałego Spidera. Delikatny, płaski przód z cofniętymi, niedużymi reflektorami pokazywał minimalizm, natomiast z tyłu zastosowano akcent w postaci lekko skierowanych w górę płetw. Otwierany dach miał szybę tylną z winilitu oraz dwie szyby boczne, które chowały się w momencie, gdy dach się otwierał. Duże przeszklone powierzchnie dawały dobrą widoczność w każdym kierunku, a przemyślany aerodynamicznie kształt pozwalał na rozwijanie wysokich prędkości.
W kabinie dla kierowcy i pasażera przygotowano dopracowane pod kątem anatomii fotele, drewniane wykończenia, sportową, dwuramienną kierownicę oraz solidny zestaw przyrządów z czujnikiem ciśnienia oleju, temperatury płynu i elektroniczny obrotomierz. Miały one kontrolować pracę czterocylindrowego silnika z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, który przy pojemności skokowej 1438 cm3 rozwijał moc 90 KM przy 6500 obr./min, z zasilaniem realizowanym przez dwugardzielowy gaźnik. Dzięki zastosowaniu pięciobiegowej przekładni prędkość maksymalna wynosiła 170 km/h. Tak rozpędzony pojazd zatrzymywały cztery hamulce tarczowe ze wspomaganiem podciśnieniowym. Zawieszenie stanowią podwójne przednie wahacze poprzeczne i wahacze wleczone z tyłu z drążkiem Panharda.
Przez trzy lata zostało wyprodukowanych około 25 000 egzemplarzy pierwszej serii, a w międzyczasie planowano sprzedaż samochodu za Oceanem. Czekano na to jednak do pierwszego liftingu, który miał miejsce w 1969 roku – samochód zaprezentowano oficjalnie w Turynie. Amerykanie od razu oszaleli na punkcie Fiata 124 Spider. Podobały im się proporcje, kompaktowe rozmiary oraz łatwość z jaką składało się dach. Nie trzeba było nawet wysiadać z samochodu.
W drugiej wersji modelu klientom dawano do wyboru silnik 1.4 oraz nowy 1.6 o mocy 110 KM, który rozpędzał samochód do 180 km/h. Wygląd zmienił się jedynie w detalach. Nowa była osłona chłodnicy z grillem o strukturze plastra miodu oraz maska wypukłościami, które pozwalały umieścić pod nią większy motor. Z tyłu zmieniono kształt lamp i dodano światło cofania. W latach 1969-1972 zostało wyprodukowanych około 27 000 sztuk tego samochodu.
Początek lat 70. przyniósł trzecią generację modelu, ale można tu mówić raczej o kolejnym liftingu, oceniając w dzisiejszych kategoriach. Gama Fiata 124 została całkowicie odnowiona, dzięki licznym usprawnieniom mechanicznym i udoskonaleniom kształtu, które dodatkowo sprzyjały uzyskaniu lepszych osiągów i komfortu. W 1972 roku Fiat zaprezentował nową generację Spidera. Linia pozostała niezmieniona, ale wprowadzono niewielkie zmiany w desce rozdzielczej.
Najważniejsze jednak zmiany dotyczyły silnika, ponieważ zaczęto montować zespoły napędowe z Fiata 132, zarówno w wersji 1600, jak i w nowej 1800. Były to silniki czterocylindrowe z dwoma wałkami rozrządu i czterema zaworami w głowicy, zasilane dwugardzielowym gaźnikiem. Moc wynosiła odpowiednio 108 i 118 KM dla wersji 1600 i 1800. Mocniejsza rozpędzała się do 185 km/h – słabsza była o 5 km/h wolniejsza. W tym samym 1972 roku został wprowadzony na rynek Fiat 124 Abarth Rally, jako wersja cywilna, będąca bazą dla rajdówki w Grupie 4.
Amerykańska wersja Fiata 124 Sport Spider, produkowana do 1982 roku wyróżniała się z kolei zderzakami z charakterystycznymi, czarnymi pochłaniaczami energii, a od 1978 roku również nowym silnikiem 2.0 o mocy ledwie 87 KM. Miała być ekonomiczna. W 1981 roku zaprezentowano wersję 105-konną, ale wciąż charakteryzującą się niskim zużyciem paliwa. Ostatnia odmiana zadebiutowała w 1983 roku z silnikiem o mocy 136 KM ze sprężarką, przygotowana głównie na rynek amerykański.
Produkcję modelu zakończono w 1985 roku z wynikiem 200 tys. sprzedanych samochodów, z czego aż 75 proc. zakupili Amerykanie. Po 30 latach Fiat wskrzesił legendę w postaci nowego Fiata 124 Spider, zaprezentowanego po raz pierwszy – a jakże! – w Stanach Zjednoczonych.