Do 2 stycznia 2022 roku w Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA) w Nowym Jorku będzie można oglądać wystawę „Automania”, poświęconą społecznym, miejskim i środowiskowym przemianom, jakie w XX wieku wywołała era samochodu.
Automania – obsesja, poądanie, gniew
Fiat 500 F z 1968 roku jest jednym z samochodów prezentowanych na wystawie „Automania” w nowojorskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA), która zgłębia często sprzeczne ze sobą społeczne uczucia – przymus, obsesję, pożądanie i gniew – wywołane przez samochody i kulturę motoryzacyjną w XX wieku.
Wystawa, której kuratorami są Juliet Kinchin, Paul Galloway i Andrew Gardner, prezentowana jest w galeriach na trzecim piętrze MoMA (czynna do 2 stycznia 2022 roku) oraz w „Sculpture Garden” (do 10 października 2021 r.), gdzie można zobaczyć łącznie dziewięć samochodów z kolekcji Muzeum, a także części, projekty, filmy, zdjęcia, plakaty, obrazy i rzeźby.
Więcej informacji można znaleźć tytaj – link.
Fia 500 – model który zmienił Świat
W ramach wystawy, w „Sculpture Garden” Muzeum można podziwiać pięć samochodów, w tym Fiata 500 F. Wybrany, odrestaurowany i podarowany nowojorskiemu Muzeum przez dział Heritage Stellantis, ten mały-wielki samochód stał się częścią stałej kolekcji w 2017 roku, z okazji 60. rocznicy powstania legendarnego „cinquino”.
„Prawdą jest nie tylko to, że Fiat 500 odcisnął swój wielki i niezatarty ślad na historii motoryzacji, ale również to, że nigdy nie był li tylko samochodem”, powiedział Roberto Giolito, dyrektor działu Heritage Stellantis, „W swojej 64-letniej historii Fiat 500 wykroczył daleko poza swoją materialną formę, by zająć stałe miejsce w zbiorowej wyobraźni, stając się niekwestionowanym symbolem designu i stylu „Made in Italy” na całym świecie”.
Zobacz współczesne oblicze legendy
Prezentowany w MoMA Fiat 500 należy do serii F, najsłynniejszej 500 w historii i produkowanej w latach 1965-1972 w największej liczbie egzemplarzy. Jeśli doliczyć do niej pozostałe wersje pierwszej generacji (Sport, D, L, R), to w latach 1957-1975 wyprodukowano łącznie ponad cztery miliony sztuk tego kultowego samochodu.
Zaprojektowana przez Dante Giacosę i wprowadzona na rynek w 1957 roku, 500, to w założeniu samochód ekonomiczny, który miał zmotoryzować kontynent europejski po II wojnie światowej. U podstaw prjektu była idea, by wysokiej jakości wzornictwo mogło być przystępne dla wszystkich. Dlatego też, pomimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych, projekt Giacosy maksymalizował przestrzeń wewnątrz, zapewniając zaskakująco dużo miejsca, by pomieścić czterech pasażerów. Montowany w standardzie składany dach z tkaniny nadawał temu ekonomicznemu samochodowi luksusowego charakteru, redukując jednocześnie użycie stali, niezwykle cennego w tamtych czasach materiału wykorzystywanego w produkcji.