Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
Fiat 500X City Look 1.4 Multiair Pop Star [wideotest]

Fiat wytrwale rozwija swoją gamę modelową w oparciu o sukces, jakim była i wciąż pozostaje pięćsetka. Kolejnym i najnowszym modelem z nazwą opartą o liczbę 500 jest kompaktowy crossover 500X, który można z powodzeniem nazwać jednym z najlepszych crossoverów na rynku. Jak dobry jest Fiat 500X mogliśmy się przekonać podczas testu.

O tym, że trzeba mieć crossovera w ofercie wie każdy szanujący się producent. Tylko na polskim rynku prawie połowa najchętniej kupowanych modeli poszczególnych producentów to crossovery. Posiadanie dziś kompaktowego crossovera jest właściwie ważniejsze niż samo posiadania tradycyjnego kompaktu. Wie o tym również Fiat, który przez dość długi okres oferował model Sedici, a kilka lat temu zaprezentował nietuzinkową hybrydę. Model 500L był mieszanką kompaktu, minivana i crossovera, ale 500L Trekking stał się już niemalże pełnowartościowym crossoverem. Jednak dopiero ubiegłoroczny debiut modelu 500X wprowadził pełnoprawnie włoską markę w ten segment na nowo.

Współpraca z Chryslerem, a konkretnie z Jeepem przyniosła owoce w postaci zupełnie nowego i najnowszego, a jednocześnie śmiemy twierdzić, że najlepszego modelu w ofercie. Fiat 500X został zaprojektowany w Centro Stile Fiat w taki sposób, by możliwie wyraźnie nawiązywał wyglądem do odnoszącej sukcesy pięćsetki, a jednocześnie miał prezencję crossovera. Stylistyka Fiata 500X to mieszanka tradycyjnych, klasycznych linii pięćsetki i nowoczesnego lifestylu. Co ważne, model ten jest oferowany w dwóch dość mocno różniących się wersjach. City Style, taki jak testowany egzemplarz, to typowo miejsko-rodzinny crossover z eleganckimi akcentami w postaci chromowanych elementów karoserii jak klamki, obwódki świateł oraz ozdobne listwy z logo producenta. Natomiast wersja Off-Road Look bardziej przypomina samochody terenowe, z czarnymi i srebrnymi elementami ochronnymi na nadwoziu i nieco bardziej agresywną stylistyką. Może być też wyposażony w napęd na cztery koła.

Fiat 500X City Style takiego rozwiązania nie oferuje nawet za dopłatą. Jego zadaniem jest pokonywanie głębokich studzienek i wysokich krawężników, ale jak się przekonaliśmy, na bezdrożach niewymagających dobrej trakcji radzi sobie nieźle. Ma też tradycyjne dla wszystkich aut uterenowionych elementy ochronne z czarnych tworzyw sztucznych na progach i nadkolach oraz spory prześwit. Poza tym, niezależne zawieszenie kół dobrze wpisuje się w spore nierówności, a kontrola trakcji została zestrojona w sposób pozwalający wydostać się z niedużych opresji. Duże koła oferują spory prześwit i dobrą izolację pasażerów od nierówności dróg i bezdroży. Wyposażaniem seryjnym wersji Pop Star są 17-calowe obręcze kół, które są najbardziej optymalnym rozmiarem w tego typu samochodzie.

Fiat 500X jeździ naprawdę świetnie. Zwieszenie zostało zestrojone w sposób właściwy pod każdym względem. Na złej jakości drogach nie powoduje podskakiwania i zapewnia odpowiednią dawkę komfortu, a na szybko pokonywanych zakrętach pewnie prowadzi sporej wysokości pojazd nie wykazując tendencji do nadmiernych przechyłów czy podsterowności. Układ kierowniczy może pracować w trybie Comfort lub Sport i w każdym z nich daje odpowiednie wyczucie. Wszystko za sprawą Drive Mood Selector, czyli pokrętła umieszczonego na tunelu środkowym. Pozwala ono wybrać ustawienia nie tylko układu kierowniczego, ale i elektroniki asystującej jazdę oraz silnika. Kierowca ma do wyboru poza trybem automatycznym również tryb sportowy, który zamienia jednostkę napędową w prawdziwego drapieżnika, a układ kierowniczy staje się sztywniejszy i szybszy w działaniu. Tryb na złą pogodę jest niemal identyczny, ale systemy kontroli jazdy działają wyraźnie wcześniej.

Napęd dostarcza silnik benzynowy 1,4 Multiair o mocy 140 KM, który tylko w trybie automatycznym wydaje się potulnym barankiem. Przejście w tryb Sport (ustawienie Performance dla silnika) odkrywa jego prawdziwe oblicze. Natychmiastowa odpowiedź na najmniejszy ruch prawej stopy i świetne przyspieszenie już od ok. 1800 obr./min – to wizytówka jednostki Multiair. Właśnie przy takich obrotach uzyskuje maksymalny moment obrotowy wynoszący 230 Nm. Dzięki niemu, przyspieszenie i elastyczność stawiają 500X w pierwszej lidze w swojej klasie. Do tego apetyt na paliwo nie jest aż tak duży jak mogłoby się wydawać. Podczas dynamicznej jazdy może nie wystarczyć 10 l/100 km, ale przy normalnej eksploatacji spalanie w mieście to ok. 8 l/100 km, a w trasie można bez trudu zejść poniżej 7 l/100 km. W cyklu mieszanym zużyliśmy 7,6 l/100 km, ale nie ukrywamy, że nierzadko korzystaliśmy z dobrych osiągów – no cóż, trudno się oprzeć.

Do współpracy z tym fantastycznym silnikiem zaprzęgnięto 6-stopniową skrzynię biegów. Operowanie lewarkiem to nie lada przyjemność, z czego zresztą słyną przekładnie Fiata. Drążek umieszczono pod ręką, a duża gałka zawsze pozwala go odnaleźć. Zestopniowanie jest znakomite. Tak jak pozycja za kierownicą, którą bardzo łatwo dopasować do siebie. Jedynie duże i niezbyt ładne koło kierownicy może się nie podobać, ale za to fotel jest bardzo wygodny i dobrze trzyma na zakrętach. Jego długie siedziska pozwalają na niemęczącą, długą podróż. Podobnie jak bardzo miękkie obicia na podłokietniku i panelach drzwi, w miejscach gdzie zwykle opieramy łokcie.

Przed kierowcą Fiata 500X po włączeniu zapłonu pojawia się zupełnie nowy dla marki zestaw wskaźników z wysokiej jakości grafiką. Komputer pokładowy jest dość mocno rozbudowany. Pokazuje nie tylko standardowe informacje, ale też wiele dodatkowych, dotyczących ekonomii jazdy. W trybie Sport kierowca może się cieszyć grafiką wyświetlającą stopnień doładowania lub przeciążenia działające na auto w każdym kierunku.

Wnętrze Fiata 500X musi być funkcjonalne choćby ze względu na przynależność do segmentu crosoverów. Takie też jest. Nie brakuje praktycznych schowków i schoweczków na drobiazgi. Jest miejsce na dwa kubki, na butelki, na smartfona, są wejścia USB i AUX, a przed pasażerem, poza standardowym schowkiem w dolnej części deski rozdzielczej jest jeszcze jeden powyżej, ukryty w lakierowanym w kolorze nadwozia panelu.

Lakierowane panele deski rozdzielczej to dodatkowy, choć standardowy w 500X smaczek, przenoszący pasażerów w przeszłość. Elegancka, a zarazem skromnie wyposażona w przyciski deska rozdzielcza to coś dla prawdziwych miłośników klasyki. Jednym z najsmakowitszych jej elementów jest naszym zdaniem owalny panel systemu multimediów, który wraz z przyciskami i pokrętłami przypomina stare radioodbiorniki. Wyświetla jednak nie tylko informacje o odsłuchiwanej rozgłośni radiowej, ale i wszystkie dane z komputera pokładowego. Jest przy tym bardzo łatwy w obsłudze i pasuje do reszty wnętrza. Tak jak dobrej jakości materiały wykończeniowe, miękkie i przyjemne w dotyku. Świetne spasowanie to wizytówka modelu 500X. Szkoda, że tych miękkich materiałów trochę brakuje w tylnej części kabiny.

Na szczęście nie brakuje tam miejsca dla pasażerów, którego jest zbyt mało dopiero wtedy, gdy w aucie jedzie czterech mężczyzn o wzroście powyżej 180 cm. Na wygodnej kanapie zmieszczą się dwie osoby, trzecia w sytuacji awaryjnej nie będzie jechała może zbyt komfortowo, ale konstruktorzy Fiata i tak dołożyli wszelkich starań, by te warunki poprawić, czego dowodem jest bardzo niski tunel środkowy.

Zaglądając do bagażnika można się poczuć rozczarowanym, bo 350 litrów to trochę za mało, ale z drugiej strony nie jest to najgorszy wynik w klasie. Jednocześnie odpowiada standardom klasy kompakt. Po złożeniu oparć kanapy uzyskujemy 1000 litrów przestrzeni. Na pocieszenie pozostaje spora, bo wynosząca 555 kg ładowność, co pozwoli przewieźć komplet pasażerów i wypełnić po brzegi kufer Fiata 500X.

Model 500X City Look kosztuje minimum 59 900 zł, ale za wersję z silnikiem 1,4 Multiair trzeba zapłacić 72 900 zł. Jest to dobra cena, zważywszy na fakt, że otrzymujemy dość bogate wyposażenie i naprawdę świetny silnik. Konkurenci za takie pieniądze oferują zdecydowanie słabsze i bardziej paliwożerne jednostki napędowe.

Na pokładzie wersji Pop Star znajdziemy m. in. komplet poduszek powietrznych i systemów bezpieczeństwa, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, tempomat, klimatyzację, wielofunkcyjna kierownicę i radioodtwarzacz UConnect z 5-calowym, dotykowym ekranem, sześcioma głośnikami i systemem Bluetooth. Wyposażeniem seryjnym są też 17-calowe felgi, zderzaki i spojler w kolorze nadwozia oraz wiele chromowanych elementów zewnętrznych. Dla chcących doposażyć auto, Fiat oferuje atrakcyjne ceny za dodatkowe pakiety wyposażenia, takie jak w testowanym egzemplarzu. Są to m. in. pakiet Komfort, obejmujący podwójną podłogę bagażnika, dostęp bezkluczykowy, podłokietnik i regulację lędźwiową fotela kierowy czy pakiet Active Safety z systemem ostrzegającym przed najechaniem na poprzedzający samochód oraz asystenta pasa ruchu.

500X to obecnie najlepszy model Fiata, oferujący kierowcy najwyższy poziom wyposażenia, właściwości jezdnych i osiągów. To samochód na miarę crossovera naszych czasów, a jednocześnie pozwalający przenieść się w przeszłość dzięki niebanalnej stylistyce modelu 500. To połączenie najnowszej technologii i klasycznego stylu. Żaden dotychczasowy crossover nie był jednocześnie tak dobry i elegancki jak Fiat 500X.


Wygodna pozycja za kierownicą
Funkcjonalne i proste w obsłudze wnętrze
Mocny silnik
Precyzyjna skrzynia biegów
Bardzo pewne prowadzenie
Trochę za mały bagażnik
Testowany egzemplarz: Fiat 500X City Look 1.4 MultiAir Pop Star

Silnik i napęd

Układ i doładowanie: R4, Turbodoładowanie
Rodzaj paliwa: Benzyna
Ustawienie: Poprzecznie
Objętość skokowa: 1368 cm3
Moc maksymalna: 140 KM przy 5000 rpm
Moment maksymalny: 230 Nm przy 1750 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy: 102 KM/l
Skrzynia biegów: 6-stopniowa, manualna
Typ napędu: Przedni
Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne: Tarczowe
Zawieszenie przednie: Kolumna typu McPherson
Zawieszenie tylne: Niezależne
Układ kierowniczy: Zębatkowy, wspomagany
Średnica zawracania: 11,5 m
Koła, ogumienie przednie: 215/75 R17
Koła, ogumienie tylne: 215/75 R17

Masy i wymiary

Typ nadwozia: Crossover
Liczba drzwi: 5
Masa własna: 1320 kg
Ładowność maksymalna: 555 kg
Długość: 4248 mm
Szerokość: 1796 mm
Wysokość: 1600 mm
Rozstaw osi: 2570 mm
Pojemność zbiornika paliwa: 48 l
Pojemność bagażnika: 350/1000 l

Osiągi

Katalogowo: Pomiar własny:
Zużycie paliwa (miasto): 7,8 l/100 km 8,1 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): 5,0 l/100 km 6,5 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane): 6,0 l/100 km 7,6 l/100 km
Emisja CO2: 139 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP: 5 gwiazdek

Cena

Testowany egzemplarz: ok. 80 000 zł
Model od: 59 900 zł
Wersja silnikowa od: 72 900 zł


Wróć

  • Rafał Warecki

    Kawał przyjemnego samochodu.

  • Rafał Warecki

    Kawał fajnego samochodu, w końcu Fiat przygotował ciekawy model.