Z roku na rok rynek aut kompaktowych robi się coraz ciekawszy. Dawniej w tej lidze liczyli się głównie europejscy i japońscy producenci, jednak teraz ze względu na znaczny postęp Hyundaia i Kii klienci coraz częściej wybierają auta koreańskie.
Zarówno Fiat Bravo, jak i Hyundai i30 zdążyły się już zadomowić na naszym rynku. Te dwa modele dobrze sprawdzają się nie tylko w służbie policji i flotach firmowych, ale również jako auta prywatne. Stylizacja obu samochodów jest dość interesująca, ale w tej klasie pod tym względem konkurencja również trzyma wysoki poziom.
Fiat Bravo to kwintesencja włoskiego designu – każdy detal ma swój indywidualny kształt i charakter. Hyundai, choć wygląda całkiem atrakcyjnie, nie jest innowacyjny i jego stylizacja przypomina nieco tę znaną już z aut japońskich.
Pod maskę Fiata trafiają 3 warianty silnikowe zasilane benzyną: 1,4 l (90 KM), 1,4 l T-Jet (120 KM) i 1,4 l MultiAir (140 KM). W ofercie są też 2 jednostki wysokoprężne: 1,6 l MultiJet (105-120 KM), a także 2,0 l MultiJet (165 KM). W i30 są właściwie tylko 3 silniki, w tym 2 benzynowe: 1,4 l CVVT (109 KM) i 1,6 l CVVT (126 KM), oraz jeden diesel 1,6 CRDi o mocy 90 lub 115 KM.
W Fiacie i Hyundaiu we wszystkich wersjach silnikowych napęd przekazywany jest wyłącznie na koła przedniej osi, jednak nabywca ma do wyboru kilka przekładni. Fiata Bravo można skonfigurować zarówno z 6-stopniową skrzynią manualną, jak i z 6-biegową przekładnią zautomatyzowaną Dualogic, która niestety dostępna jest jedynie w połączeniu ze 120-konnym dieslem.
Dla Hyundaia i30 dostępne są 3 skrzynie: 5- i 6-biegowowa manualna oraz 4-stopniowy automat. Ta pierwsza przekładnia występuje niestety we wszystkich wersjach benzynowych, druga oferowana jest w dieslach. Automat można zestawić zarówno z najmocniejszym motorem benzynowym, jak i z topowym dieslem.
Fiat Bravo występuje w 6 opcjach wyposażenia: Fresh, Active, Dynamic, Estiva+, Emotion i Sport. Ja zajmę się tylko najbogatszą odmianą Sport, w ramach której otrzymuje się zestaw ciekawych gadżetów. Jej cena w zależności od silnika wynosi od 73 990 do 77 990 zł.
Co zawiera wersja Sport? Przede wszystkim kilka elementów poprawiających wygląd: spojlery ozdobne (w innych wersjach za dopłatą 1100 zł), skórzana kierownica oraz końcówka drążka zmiany biegów (dla odmian Fresh i Active wymagają dopłaty 550 zł), 16-calowe felgi oferowane również przy wyborze pakietów Active i Dynamic, jako opcja za dodatkowe 2000 zł.
Z funkcjonalnych elementów wyposażenia warto wymienić elektrycznie otwierane tylne szyby, podłokietnik, manualną klimatyzację (automatyczna dwustrefowa wymaga dopłaty 2000 zł, co ciekawe w wersjach Estiva+ i Emotion jest ona w standardzie), radio CD/MP3 z 5-kanałowym wzmacniaczem i 8 głośnikami. Dla klientów wybierających silnik z rodziny MultiAir producent przewidział jeszcze system Start&Stop.
Wersja Sport to kurtyny powietrzne, elektrycznie składane lusterka oraz światła przeciwmgielne wyposażone w system doświetlania zakrętów. Takie gadżety są także w wersji Emotion. Na uwagę zasługuje Blue&Me, czyli system głośnomówiący z technologią Bluetooth, przyciskami sterowania w kole kierownicy, zestawem wskaźników z wyświetlaczem wielofunkcyjnym, odtwarzaczem MP3 z portem USB i funkcją głosowego odczytu wiadomości SMS.
Niestety za część gadżetów, nawet w topowym pakiecie wyposażenia, trzeba dopłacić. Dopłaty wymagają między innymi: biksenony (3500 zł), 18-calowe felgi (800 zł), poduszka powietrzna kolanowa dla kierowcy (1050 zł), panoramiczny szklany dach otwierany elektrycznie (4600 zł), a także nawigacja (5500 zł). Ci, którzy mają nieco mniej gotówki, powinni zainteresować się uboższymi wersjami dostępnymi już od 44 990 zł.
Jakie pakiety wyposażenia oferuje Hyundai? Jest ich 7: Base, Base Plus, Classic, Classic Plus, Comfort, Style i Premium. Nas oczywiście najbardziej interesuje wersja Premium, która gwarantuje najbogatsze i najciekawsze standardowe wyposażenie. Niestety, dostępna jest tylko z najmocniejszym silnikiem Diesla i 1,6-litrową benzyną.
Ceny wersji Premium to w zależności od silnika od 75 400 do 84 90 zł. Lada chwila w salonach pojawi się nowszy model i30 i w związku z tym u dealerów czeka rabat o wysokości 8000 zł, dzięki któremu cena kompaktowego Hyundaia jest dużo bardziej atrakcyjna.
Co zawiera się w tej cenie? Przede wszystkim materiałowo-skórzana tapicerka, obszyta skórą kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów oraz 16-calowe felgi z lekkich stopów. Z ciekawych udogodnień warto zwrócić uwagę na podgrzewane przednie fotele i wycieraczki, a także czujniki deszczu i parkowania.
Tak doposażony Hyundai ma również przednią szybę z filtrem UV, elektrycznie składane lusterka, fotochromatyczne się wsteczne lusterko, zmieniarkę płyt CD, wygodny podłokietnik i czujniki ciśnienia powietrza w oponach.
Jest też klimatyzacja automatyczna, która w Fiacie wymaga dodatkowej opłaty, ale to standardowe wyposażenie również tańszych wersji Hyundaia i30. Za dopłatą o wartości 1700 zł otrzymamy jeszcze metaliczny lakier. Niezależnie od wersji w standardzie jest 6-głośnikowe audio CD/MP3.