Czy samochód użytkowy może stać się autem rodzinnym? Okazuje się, że nie ma z tym najmniejszego problemu, bo testowany przez nas Fiat Doblò Lounge nadaje się do tej roli znakomicie.
Jakie są korzyści z takiego misz-maszu? Samochody użytkowe są zwykle prostymi, bardzo wytrzymałymi konstrukcjami, przemyślanymi pod kątem niskich kosztów eksploatacji, wysokiej funkcjonalności i zaprojektowane tak, by przy jak najmniejszym rozmiarze nadwozia generować jak największą przestrzeń wnętrza. Fiat Doblò to jeden z najciekawszych modeli segmentu kombivanów, ale w osobowej wersji Lounge może stanowić bardzo dobrą alternatywę dla vana, kierowaną do rodzin. Może też pełnić rolę pojazdu rekreacyjnego, który umożliwia przewiezienie dużej ilości sprzętu podczas hobbystycznych wyjazdów. Tak czy inaczej, Fiat Doblò to przyjemny towarzysz i jednocześnie samochód, który zaspokoi potrzeby przewozowe najbardziej wymagających osób.
7-osobowy i dostawczy zarazem
Fiat Doblò standardowo jest samochodem 5-osobowym z ogromnym bagażnikiem o pojemności 790 litrów, ale w razie potrzeby, za dopłatą jest możliwość zamówienia tego modelu w wersji 7-osobowej. Niezależnie od wersji wyposażenia trzeci rząd siedzeń kosztuje dodatkowe 4000 zł. Są to dwa niezależne, łatwo składane fotele zapewniające co prawda skromną przestrzeń, ale mimo to dające możliwość przewiezienia dwójki dzieci. Dzięki przemyślanej konstrukcji łatwo je nie tylko złożyć tak, by uwalniały spory bagażnik, ale również szybko i łatwo wyjąć z samochodu. Wszystkie możliwe konfiguracje znajdziecie na zdjęciach. Również 3-osobowa kanapa daje możliwość zarówno położenia oparcia jak i złożenia całości, wraz z siedziskiem do pionu. Po takiej operacji uzyskujemy potężną przestrzeń ładunkową o pojemności 3200 litrów. Jako że kanapa jest dzielona w stosunku 40/60, można przewieźć w Doblò na przykład 4 osoby i dość długi bagaż po złożeniu węższej części kanapy.
Funkcjonalność również z przodu
Po zajęciu miejsca za kierownicą Fiata Doblò od razu da się zauważyć, że choć jest to samochód bazujący na użytkowym, to przemyślano go pod kątem klienta indywidualnego o nieco innych preferencjach niż dostawcy towaru. Długie i wygodne podróże są możliwe dzięki dużemu zakresowi regulacji zarówno kierownicy jak i fotela. Deska rozdzielcza jest czytelna i łatwa w obsłudze, a w wersji Lounge również wykonana z przyjemnych w dotyku materiałów w dwóch kolorach. Jakość montażu stoi na najwyższym poziomie. Samochód jest przejrzysty, dzięki czemu manewrowanie na najciaśniejszych parkingach pozostaje łatwe. Pomagają w tym również duże lusterka, a o rodzinnym charakterze przypomina niewielkie, dodatkowe lusterko nad standardowym wstecznym. Pozwala ono obserwować nasze pociechy siedzące z tyłu. Większa wysokość auta generuje miejsce na dodatkową, obszerną półkę nad przednią szybą. Na pochwałę zasługują wygodne fotele i łatwy w obsłudze, rozbudowany o liczne funkcje system multimedialny UConnect. Jedyną wadą jest brak niedużego schowka gdzieś pod ręką kierowcy, gdzie mógłby on odłożyć portfel lub telefon. Również miejsce na kubki jest zdecydowanie za nisko na tunelu środkowym, ale taki już urok samochodów użytkowych. Natomiast ergonomia podczas prowadzenia jest bez zarzutu i tu punktuje dźwignia zmiany biegów umieszczona tuż pod ręką.
Przejdźmy teraz do tyłu. Wybierając miejsce na 3-osobowej kanapie nie trzeba główkować – na każdym z nich jest równie wygodnie. Podłoga pozostaje na całej szerokości niemal płaska, a ilość przestrzeni na kolana dokładnie taka sama. Zmieszczą się tam osoby o wzroście do 180-185 cm. Wyżsi pasażerowie mogą nie zmieścić nóg. Oczywiście miejsca na głowy nie zabraknie nawet dwumetrowcom. Znajdziemy tu dwa zaczepy ISOFIX na skrajnych siedzeniach. Warto zwrócić uwagę na fakt, że dzięki konstrukcji kanapy da się zamontować nawet trzy foteliki, pod warunkiem, że środkowy zapniemy na pas. Zajęcie miejsca z tyłu ułatwiają przesuwne drzwi boczne – seryjne po obu stronach w każdym osobowym Doblò, niezależnie od wersji wyposażenia. Za dopłatą 500 zł mają też przyciemniane szyby. Kanapę łatwo złożyć co umożliwia przewożenie większych bagaży lub dostać się do trzeciego rzędu. Tam niestety miejsca zabraknie dorosłym pasażerom, ale mniejsze dzieci się zmieszczą.
Jak jeździ Doblò?
Zacznijmy od tego, że Fiat Doblò ma interesujące zawieszenie nazwane bi-link o dość niekonwencjonalnej konstrukcji, która ma jedną zaletę i jedną wadę. O ile w typowych kombivanach mamy w tylnej osi prostą belkę, o tyle Fiat zdecydował się na układ dwóch niezależnie pracujących wahaczy wzdłużnych i poprzecznych, podpartych o karoserię na montowanych oddzielnie sprężynach śrubowych i amortyzatorach zamontowanych skośnie względem osi wzdłużnej. Z jednej strony zapewnia to wysoką precyzję prowadzenia i niespotykany w segmencie komfort resorowania, ale przez nisko umieszczone mocowania amortyzatorów i sprężyn łatwo o nie zahaczyć na krawężniku czy w terenie. Nie mniej jednak, podwozie Fiata Doblò to jedna z jego większych zalet. Auto znakomicie czuje się zarówno na dobrych jak i na fatalnych, dziurawych drogach. Pozwala pewnie i bezpiecznie prowadzić Doblò.
A nie jest to bez znaczenia przy tak mocnym silniku jak 2-litrowy MultiJet, z jakim mieliśmy styczność. Zapewnia on 135 KM i 350 Nm, jest więc najmocniejszym silnikiem w gamie Doblò. Dzięki dużemu momentowi obrotowemu generuje świetną elastyczność, co jest też zasługą dobrze zestopniowanej 6-biegowej przekładni manualnej. Mocy praktycznie nigdy nie brakuje, zarówno podczas wyprzedzania jak i na autostradzie przy wyższych prędkościach. Silnik pracuje kulturalnie i stosunkowo cicho, nawet przy prędkości 90-100 km/h. Wyżej jest już nieco głośniej, ale głównie z powodu szumów opływającego karoserię powietrza niż emitowanych przez jednostkę napędową. Na pochwałę zasługuje też precyzja mechanizmu zmiany biegów, co wraz z umieszczeniem drążka skrzyni sprawia, że zmiana przełożeń to czysta przyjemność. A warto robić to wcześniej, by uzyskać imponujące wyniki spalania. Nawet mocno obciążone Doblò w trasie nie przekroczy zużycia 6 l/100 km. W mieście zwykle wystarczy 7 l/100 km. Pomaga w tym odpowiednia moc już od około 1600 obr./min.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=5xfRg3DH_F4[/youtube]
Cena podstawowa tego modelu to 50 600 zł i dotyczy benzynowego silnika 1,4 litra o mocy 95 KM oraz podstawowego wyposażenia Pop. Wersja Lounge, taka jak testowa kosztuje minimum 65 600 zł dla silnika 1.4 T-Jet o mocy 120 KM. Najtańszy diesel to jednostka 1.6 Multijet o mocy 95 KM, natomiast mocniejsza wersja daje kierowcy 120 KM. Obie dostępne w wersji Easy kosztują odpowiednio 71 600 zł oraz 72 600 zł, a zatem różnica jest nieznaczna.
Umów się na jazdę próbną Fiatem Doblo
Fiat Doblò 2.0 MultiJet Lounge – dane techniczne
Testowany egzemplarz: | Fiat Doblò 2.0 MultiJet Lounge | |
Silnik i napęd |
||
Układ i doładowanie: | R4, turbodoładowanie | |
Rodzaj paliwa: | Diesel | |
Ustawienie: | Poprzecznie | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1956 cm3 | |
Moc maksymalna: | 135 KM przy 3500 rpm | |
Moment maksymalny: | 350 Nm przy 1500 rpm | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 67,5 KM/l | |
Skrzynia biegów: | 6-biegowa, manualna | |
Typ napędu: | Na przednie koła | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Bębnowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumna MacPhersona | |
Zawieszenie tylne: | Układ niezależnych wahaczy | |
Średnica zawracania: | 11,2 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 195/60 R16 | |
Koła, ogumienie tylne: | 195/60 R16 | |
Masy i wymiary |
||
Typ nadwozia: | Kombivan | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Masa własna: | 1450 kg | |
Ładowność: | 775 kg | |
Długość: | 4390 mm | |
Szerokość: | 1789 mm | |
Wysokość: | 1845 mm | |
Rozstaw osi: | 2755 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1510/1530 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 60 l | |
Pojemność bagażnika: | 790-3200 l | |
Osiągi | ||
dane producenta: | pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 11,3 s | |
Prędkość maksymalna: | 179 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 7,3 l/100 km | 7,0 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 5,1 l/100 km | 5,4 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 5,9 l/100 km | 6,0 l/100 km |
Emisja CO2: | 156 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | nie badany | |
Cena | ||
Cena testowego egzemplarza | ok. 90 000 zł | |
Model od: | 50 600 zł | |
Diesel od: | 71 600 zł |