W historii motoryzacji było wiele aut koncepcyjnych, które przyciągały uwagę fanów motoryzacji zjawiskową stylizacją. Są też jednak takie projekty, których wygląd jest dyskusyjny. Przykładem takiego samochodu jest Fiat Ecobasic.
Auto po raz pierwszy ujrzało światło dzienne w 1999 roku na targach motoryzacyjnych w Bolonii, rok później odsłonięto je po raz drugi w Genewie. Źródłem napędu tej nietypowej konstrukcji jest 1,2-litrowy silnik wysokoprężny MultiJet z wtryskiem Common Rail (w tamtych czasach nie było to tak oczywiste jak dzisiaj) generujący moc 61 KM. Pomimo niewielkiej masy własnej (750 kg) samochód przyspiesza do pierwszej setki w 13 s, spalając przy tym zaledwie 2,9 l/100 km. Prędkość maksymalną Fiata Ecobasic ze względów bezpieczeństwa ograniczono do 160 km/h.
Fiat Turbina 1954 [zapomniane koncepty]
Auto bazuje na solidnej stalowej konstrukcji i jest zgodne z normami Euro NCAP, oczywiście obowiązującymi w tamtych czasach. Karoserię wykonano z różnego rodzaju tworzyw sztucznych nadających się do recyklingu. Wnętrze jest kolorowe, ale też mocno ascetyczne – są tylko niezbędne elementy. Na pokładzie Fiata Ecobasic zmieszczą się cztery osoby, ale tylko te siedzące z przodu będą podróżować komfortowo. Co ciekawe, samochód został przetestowany przez polski magazyn motoryzacyjny „Magazyn Auto”.