Obecnie niemal każdy producent ma w swojej ofercie co najmniej jednego vana, w latach 90. było ich jednak jak na lekarstwo. Jednym z pierwszych debiutujących wtedy minivanów na miarę obecnych czasów był Fiat Multipla, który dzięki kontrowersyjnej stylizacji był najbardziej charakterystycznym autem w swojej klasie.
Samochód do dziś budzi mieszane uczucia, jednym się podoba, innym nie. Cokolwiek by o nim sądzić, trzeba przyznać, że jest jedyny w swoim rodzaju. Nietypowy design docenili Amerykanie – wystawili Multiplę jako eksponat w nowojorskim Museum of Modern Art. Pomimo dyskusyjnej stylizacji jest to auto bardzo praktyczne. Dzięki lewarkowi skrzyni biegów umieszczonemu na desce rozdzielczej i przeniesieniu dźwigni hamulca ręcznego na lewą stronę fotela kierowcy w przednim rzędzie siedzeń wygospodarowano trzy pełnoprawne miejsca.
Fiat Panda Classic 1,2 Actual – wciąż na szczycie [test]
Po złożeniu środkowych foteli zarówno z przodu, jak i z tyłu otrzymuje się praktyczne stoliki. We wnętrzu włoskiego minivana roi się schowków, dzięki którym każdy pasażer z łatwością znajdzie miejsce na swoje podręczne rzeczy. Warto też zwrócić uwagę na całkiem spory bagażnik o pojemności dochodzącej nawet do 540 kg przy odpowiednim ustawieniu foteli. Przydatną opcją są demontowane tylne siedzenia, po których usunięciu przestrzeń bagażowa wzrasta aż do 1300 l.
Historia modelu Multipla sięga lat 50., kiedy to na rynku zadebiutował rodzinny model 600 Multipla. W 1968 roku auto zakończyło swój rynkowy żywot, a Fiat do tej oryginalnej nazwy powrócił dopiero w 1997 roku. Na targach motoryzacyjnych w Paryżu zadebiutował wówczas nowoczesny minivan. Bazująca na płycie podłogowej Fiata Bravo/Brava Multipla pojawiła się w salonach rok później. Cztery lata po premierze Włosi przeprowadzili facelifting. Zmiany były kosmetyczne: auto otrzymało boczne poduszki powietrzne w standardzie, obrotomierz i większy wyświetlacz LCD na konsoli centralnej.
Kolejną modernizację przeprowadzono w 2004 roku. Zdaniem producenta samochód po zmianach to druga generacja Multipli, ale w rzeczywistości jest to mocno zmodyfikowana jedynka. Całkowicie przemodelowano przednią część auta – zrezygnowano z charakterystycznych reflektorów, a z tyłu nadwozia zmieniono właściwie tylko lampy. Nowa odsłona jest stonowana i nie wygląda już tak kontrowersyjnie jak poprzedniczka. Samochód produkowano do 2010 roku we Włoszech.
Pod maską prezentowanego minivana może pracować benzynowy silnik 1,6 l o mocy 103 KM. Oprócz niego w ofercie znajdują się wersje 1,6 l zasilane: gazem LPG lub benzyną – GPOWER (103 KM); gazem CNG i benzyną – BIPOWER (92 KM); lub samym gazem CNG – BLUPOWER (92 KM). Po liftingu wszystkie odmiany wykorzystujące alternatywne paliwa zostały zastąpione 103-konnym motorem 1,6 Natural Power (benzyna/CNG). Do wyboru klienci mają jeszcze dwa diesle: 1,9 JTD (105, 110-115 KM) i 1,9 Multijet (120 KM).
Różowe lata 70. – historia Fiata [cz. 4]
Na rynku większość stanowią egzemplarze z niezawodnymi jednostkami wysokoprężnymi, które niestety mają apetyt na olej silnikowy. W autach z większymi przebiegami dochodzi do uszkodzenia turbosprężarki i dwumasowego koła zamachowego. Poza tym jednostki wysokoprężne nie powinny sprawiać większych problemów w czasie eksploatacji. Jeśli zdecydujecie się na silnik benzynowy, to musicie liczyć się z częstymi awariami cewek zapłonowych oraz przepustnicy. Najlepszy motorem jest 1,9 Multijet, który od 0 do 100 km/h rozpędza Multiplę w 12 s i zużywa 7,5-8 l/100 km w ruchu miejskim.
W Multipli najczęściej psują się elementy przedniego zawieszenia, takie jak tuleje, łączniki stabilizatora czy wahacze. W jego tylnej części sporadycznie dochodzi do uszkodzenia belki albo jej intensywnego korodowania. Niskiej jakości polskich dróg nie wytrzymują również łożyska kół. Często wariuje elektronika – na przykład czujnik systemu ABS. Podczas jazdy testowej koniecznie sprawdźcie precyzję działania układu kierowniczego, który lubi łapać luzy.
Fiat Bravo II – nowa definicja włoskiej jakości
Do drobnych mankamentów zaliczają się nietrwałe reflektory, pękające w wyniku zmiany temperatur. Podobnie jest z plastikami użytymi do wykończenia wnętrza – nie grzeszą one trwałością. Właściciele Fiata Multipli narzekają na notoryczne uszkodzenia alternatora. Z powodu złego umiejscowienia jest on narażony na działanie wydostających się spod kół kamieni i wody.
Fiat Multipla to duży, komfortowy samochód, który zabierze na pokład niemal każdą wielodzietną rodzinę. Jego eksploatacja zależy od egzemplarza, jaki uda się kupić. Najlepiej wybrać jak najmłodsze, zadbane auto, starsze bowiem mogą być pasmem niekończących się problemów. Ceny włoskiego minivana wahają się od około 7000 do ponad 23 000 zł.