Fiat Talento – prawdziwy talent wśród aut dostawczych

Średniej klasy pojazd dostawczy Fiat Talento zadebiutował na rynku w 2016 roku. Historia tej nazwy jest jednak znacznie starsza. Poznajcie prawdziwie utalentowany, wszechstronny i kompaktowy jednocześnie model z gamy Fiat Professional.

Szczypta historii

Historia Fiata Talento rozpoczyna się w… 1989 roku. Był to skrócony model Ducato pierwszej generacji, z mniejszą ładownością i rozstawem osi. W 1994 roku, kiedy zakończono produkcję Ducato I i zadebiutował następca, zarzucono nazwę Talento.

autowp.ru_fiat_talento_supercombi_1

W 1996 roku zastąpił go zupełnie nowy model o nazwie Scudo, będący użytkową wersją minivana o nazwie Fiat Ulysse. Scudo produkowano do 2016 roku we współpracy z francuskim koncernem PSA, aż do rozwiązania umowy pomiędzy tymi firmami.

Fiat Talento drugiej generacji – takie nazewnictwo można umownie przyjąć – zrodził się na mocy porozumienia z firmą Renault, która wprowadziła na rynek trzecią generację modelu Traffic. Fiat wykorzystał tę okazję i w 2016 roku zaprezentował model o nazwie Talento, będący bliźniakiem technicznym Trafica. Tak narodził się nowy, średniej wielkości pojazd dostawczy w gamie Fiat Professional.

Kompaktowe rozmiary

Fiat Talento w gamie użytkowych pojazdów włoskiej marki jest drugim co do wielkości modelem, pozycjonowanym pomiędzy mniejszym kombivanem Doblo a największym Ducato. Przejmuje tym samym obie role, będąc jednocześnie wygodnym, osobowym kombi, jak i niedużym, ale pakownym furgonem.

fiat_talento_van

Do wyboru są dwie wersje długości oraz dwie wysokości dachu. Talento z krótkim rozstawem osi wynoszącym  3098 mm mierzy 4999 mm długości, a także 1971 mm wysokości lub z podwyższonym dachem 2493 mm. Dłuższe Talento ma rozstaw osi wynoszący 3498 mm oraz długość 5399 mm i tę samą wysokość co krótsza wersja.

Kompaktowe rozmiary pozwoliły uzyskać dobrą średnicę zawracania, wynoszącą odpowiednio 11,84 m i 13,17 m.

Trzy wersje nadwozia

Talento jest oferowane w trzech wersjach nadwozia, pomijając tradycyjną platformę do zabudowy. Klasyczny furgon uzupełnia tzw. brygadówka z dwoma rzędami pięciu lub sześciu siedzeń. Jest też kombi z trzema rzędami łącznie dziewięciu siedzeń.

fiat_talento_combi_2

Tradycyjny furgon oferuje maksymalnie 8,6 m3 przestrzeni ładunkowej, pomieści trzy europalety z towarem o maksymalnej masie 1200 kg. Dzięki lukowi w przegrodzie można też przewozić przedmioty o długości 4,15 m. W klasycznej brygadówce z dwoma rzędami siedzeń maksymalna przestrzeń ładunkowa ma pojemność od 3,2 do 4 m3 zależnie od rozstawu osi. W obu wersjach dostawczych tylne drzwi dwuskrzydłowe można otwierać pod kątem do 250 stopni. W wersji kombi, tylne drzwi skrzydłowe zastępuje unoszona pod kątem 90 stopni klapa bagażnika.

Cztery wydajne silniki

Fiat Talento może być napędzany jednym z czterech wydajnych silników wysokoprężnych o pojemności 1,6 litra. Najsłabsza jednostka rozwija moc 95 KM i jest dostępna z systemem start&stop lub bez niego. Oferuje maksimum momentu obrotowego o wartości 260 Nm od 1500 obr./min. Mocniejsza wersja tego samego silnika rozwija 120 KM mocy oraz 300 Nm momentu, dostępnego od 1750 obr./min.

fiat_talento_van_86

Wbrew pozorom, silnik 125-konny jest zupełnie inny. Choć ma tę samą pojemność i moc wyższą tylko o 5 KM, to moment obrotowy osiąga tu maksymalną wartość 320 Nm i jest dostępny od 1500 obr./min. Wszystko za sprawą podwójnego doładowania TwinTurbo, realizowanego turbosprężarkami o stałej geometrii. Najmocniejszy wariant oferuje 145 KM i 340 Nm przy 1750 obr./min.

Bezpieczny nie tylko podczas wypadku

Jak wiadomo, wypadkom lepiej zapobiegać, niż sprawdzać, czy wyjdzie się z nich cało. Dlatego Fiat Talento został wyposażony w aktywne systemy bezpieczeństwa, pozwalające uniknąć niebezpiecznych sytuacji. Jednym z ważniejszych w ostatnich latach jest system TSA, czyli stabilizacji toru jazdy przyczepy. O ile o stabilizowanie samego pojazdu dba znany od dawna system ESC, to teraz o przywrócenie przyczepy na właściwy tor też nie trzeba się martwić.
fiat_talento_combi_5
Pracę kierowcy w terenach górzystych, ale także na klasycznych podjazdach ułatwia układ Hill Holder, blokujących hamulec podczas ruszania pod górę. Dobrym uzupełnieniem jest system Traction+, który wspomaga jazdę na trudnej nawierzchni — po śniegu, lodzie, błocie czy mokrej trawie — a jednocześnie nie zwiększa masy zespołu napędowego ani tarcia w układzie, jak ma to miejsce w przypadku napędu na cztery koła. Jeżeli jedno z kół napędzanych ślizga się, Traction+ przekazuje moment obrotowy na koło z lepszą przyczepnością, działając w inny sposób niż tradycyjna kontrola trakcji, która ma za zadanie wyłącznie hamowanie ślizgających się kół.

Korzystna cena

Cena Fiata Talento Furgon zaczyna się od 83 400 zł netto z 95-konnym silnikiem i ładownością 1,2 tony. Wersja z dłuższym rozstawem osi kosztuje od 89 900 zł. Pełną ofertę poznasz w salonach Fiat Euromobil Grupy PGD.

Obserwuj nas na Youtube

Nie znaleziono filmów.

Może Cię zainteresować

16 lutego, 2025

Dawno, dawno temu ( w roku 2012) miałem okazję uczestniczyć w konferencji w Stuttgarcie, gdzie premierę miał Mercedes Citan. Prowadzący wykład neurolog wyjaśniał wówczas pracę (...)

12 lutego, 2025

Salony OMODA & JAECOO, podobnie jak samochody tych marek, wciąż są nowymi w naszej motoryzacyjnej świadomości. Nawet mimo tego, że charakterystyczne auta dają się już (...)

10 lutego, 2025

Marka Suzuki już od lat nieodłącznie kojarzy się ze sportem na najwyższym poziomie. – Oczywiście także w Suzuki Japan Motors uwielbiamy sport i emocje, jakie (...)