Średniej klasy pojazd dostawczy Fiat Talento zadebiutował na rynku w 2016 roku. Historia tej nazwy jest jednak znacznie starsza. Poznajcie prawdziwie utalentowany, wszechstronny i kompaktowy jednocześnie model z gamy Fiat Professional.
Szczypta historii
Historia Fiata Talento rozpoczyna się w… 1989 roku. Był to skrócony model Ducato pierwszej generacji, z mniejszą ładownością i rozstawem osi. W 1994 roku, kiedy zakończono produkcję Ducato I i zadebiutował następca, zarzucono nazwę Talento.
W 1996 roku zastąpił go zupełnie nowy model o nazwie Scudo, będący użytkową wersją minivana o nazwie Fiat Ulysse. Scudo produkowano do 2016 roku we współpracy z francuskim koncernem PSA, aż do rozwiązania umowy pomiędzy tymi firmami.
Fiat Talento drugiej generacji – takie nazewnictwo można umownie przyjąć – zrodził się na mocy porozumienia z firmą Renault, która wprowadziła na rynek trzecią generację modelu Traffic. Fiat wykorzystał tę okazję i w 2016 roku zaprezentował model o nazwie Talento, będący bliźniakiem technicznym Trafica. Tak narodził się nowy, średniej wielkości pojazd dostawczy w gamie Fiat Professional.
Kompaktowe rozmiary
Fiat Talento w gamie użytkowych pojazdów włoskiej marki jest drugim co do wielkości modelem, pozycjonowanym pomiędzy mniejszym kombivanem Doblo a największym Ducato. Przejmuje tym samym obie role, będąc jednocześnie wygodnym, osobowym kombi, jak i niedużym, ale pakownym furgonem.
Do wyboru są dwie wersje długości oraz dwie wysokości dachu. Talento z krótkim rozstawem osi wynoszącym 3098 mm mierzy 4999 mm długości, a także 1971 mm wysokości lub z podwyższonym dachem 2493 mm. Dłuższe Talento ma rozstaw osi wynoszący 3498 mm oraz długość 5399 mm i tę samą wysokość co krótsza wersja.
Kompaktowe rozmiary pozwoliły uzyskać dobrą średnicę zawracania, wynoszącą odpowiednio 11,84 m i 13,17 m.
Trzy wersje nadwozia
Talento jest oferowane w trzech wersjach nadwozia, pomijając tradycyjną platformę do zabudowy. Klasyczny furgon uzupełnia tzw. brygadówka z dwoma rzędami pięciu lub sześciu siedzeń. Jest też kombi z trzema rzędami łącznie dziewięciu siedzeń.
Tradycyjny furgon oferuje maksymalnie 8,6 m3 przestrzeni ładunkowej, pomieści trzy europalety z towarem o maksymalnej masie 1200 kg. Dzięki lukowi w przegrodzie można też przewozić przedmioty o długości 4,15 m. W klasycznej brygadówce z dwoma rzędami siedzeń maksymalna przestrzeń ładunkowa ma pojemność od 3,2 do 4 m3 zależnie od rozstawu osi. W obu wersjach dostawczych tylne drzwi dwuskrzydłowe można otwierać pod kątem do 250 stopni. W wersji kombi, tylne drzwi skrzydłowe zastępuje unoszona pod kątem 90 stopni klapa bagażnika.
Cztery wydajne silniki
Fiat Talento może być napędzany jednym z czterech wydajnych silników wysokoprężnych o pojemności 1,6 litra. Najsłabsza jednostka rozwija moc 95 KM i jest dostępna z systemem start&stop lub bez niego. Oferuje maksimum momentu obrotowego o wartości 260 Nm od 1500 obr./min. Mocniejsza wersja tego samego silnika rozwija 120 KM mocy oraz 300 Nm momentu, dostępnego od 1750 obr./min.
Wbrew pozorom, silnik 125-konny jest zupełnie inny. Choć ma tę samą pojemność i moc wyższą tylko o 5 KM, to moment obrotowy osiąga tu maksymalną wartość 320 Nm i jest dostępny od 1500 obr./min. Wszystko za sprawą podwójnego doładowania TwinTurbo, realizowanego turbosprężarkami o stałej geometrii. Najmocniejszy wariant oferuje 145 KM i 340 Nm przy 1750 obr./min.
Bezpieczny nie tylko podczas wypadku
Jak wiadomo, wypadkom lepiej zapobiegać, niż sprawdzać, czy wyjdzie się z nich cało. Dlatego Fiat Talento został wyposażony w aktywne systemy bezpieczeństwa, pozwalające uniknąć niebezpiecznych sytuacji. Jednym z ważniejszych w ostatnich latach jest system TSA, czyli stabilizacji toru jazdy przyczepy. O ile o stabilizowanie samego pojazdu dba znany od dawna system ESC, to teraz o przywrócenie przyczepy na właściwy tor też nie trzeba się martwić.
Pracę kierowcy w terenach górzystych, ale także na klasycznych podjazdach ułatwia układ Hill Holder, blokujących hamulec podczas ruszania pod górę. Dobrym uzupełnieniem jest system Traction+, który wspomaga jazdę na trudnej nawierzchni — po śniegu, lodzie, błocie czy mokrej trawie — a jednocześnie nie zwiększa masy zespołu napędowego ani tarcia w układzie, jak ma to miejsce w przypadku napędu na cztery koła. Jeżeli jedno z kół napędzanych ślizga się, Traction+ przekazuje moment obrotowy na koło z lepszą przyczepnością, działając w inny sposób niż tradycyjna kontrola trakcji, która ma za zadanie wyłącznie hamowanie ślizgających się kół.
Korzystna cena
Cena Fiata Talento Furgon zaczyna się od 83 400 zł netto z 95-konnym silnikiem i ładownością 1,2 tony. Wersja z dłuższym rozstawem osi kosztuje od 89 900 zł. Pełną ofertę poznasz w salonach Fiat Euromobil Grupy PGD.