
Plebiscyt Car of the Year jest najstarszym konkursem tego typu. Jego pierwsza edycja odbyła się w 1964. Od tamtej pory dziennikarze najważniejszych tytułów motoryzacyjnych wybierają najlepszy wóz roku. Absolutnym rekordzistą w tym prestiżowym plebiscycie jest Fiat. Od czego się zaczęło?
Włoska marka po raz pierwszy triumfowała w roku 1967. Wtedy numerem jeden został Fiat 124. Auto produkowane było w latach 1966-1974. W tym samym roku, w którym sedan zdobył nagrodę, do produkcji weszły także wersje kombi, Sport Spider i Coupé.
Montaż Fiata 124 odbywał się w Turynie oraz w Kasablance. Pod maską tego wozu pracowały wyłącznie rzędowe czwórki w rozmiarach od 1,2 do 1,8 l. Standardowo Fiat 124 sprzedawany był z przekładnią ręczną 4-biegową. Wersja T oferowała skrzynię 5-biegową.

Na kolejny sukces w Car of the Year Fiat musiał czekać tylko 3 lata. W 1970 roku najlepszym samochodem został wybrany model 128. Był to następca Fiata 1100. Auto produkowane było w latach 1969-1985. Pod maską oferowane były dwa motory: R4 o pojemności 1,1 l oraz 1,3-litrowy silnik, również czterocylindrowy.
Ponowny triumf Fiata w Car of the Year przyszedł jeszcze szybciej niż poprzedni. W 1972 roku zwycięstwo odniósł model 127. Był to pojazd miejski, który zastąpił w gamie włoskiego producenta Fiata 850.

127 oferowany był jako 2-drzwiowy sedan oraz 3-drzwiowy hatchback. Pod jego maską oferowany był wyłącznie silnik o pojemności 0,9 l. Mały wóz doczekał się następcy, który odniósł równie duży sukces.
Wyżej wspomnianym następcą był Fiat Uno. To kolejne auto Fiata, które zdobyło nagrodę Car of the Year. Mały pojazd okazał się hitem na tyle wielkiego kalibru, że jego produkcja trwa do dziś. W latach 1983-1995 Uno wytwarzany był we Włoszech, w fabryce w Turynie. 1992-2000 to okres produkcji tego malca na Filipinach. W latach 1995-2003 Uno produkowany był jeszcze w Maroko. Miejsce nieustającej produkcji to RPA. Tam Uno powstaje od roku 1984.

W 1989 roku Fiat został ponownie wyróżniony nagrodą Car of the Year. Tym razem laureatem został model Tipo. Jest to auto, którego przodkiem, choć nie bezpośrednim był wcześniejszy laureat – model 128. Tipo produkowany był w latach 1988-1995, a pod jego maską oferowana była szeroka gama jednostek. Najmniejszą był silnik benzynowy 1.1. Największą 2-litrowy motor, również o zapłonie iskrowym. Fiat oferował Tipo także z jednostkami wysokoprężnymi 1.7 oraz dwoma wariantami 1,9-litrowego diesla – wolnossącym i turbodoładowanym.

Kolejnym sukcesem Fiata w plebiscycie Car of the Year było Punto. Model ten nagrodzono w 1995 roku. Samochód ten produkowany był do roku 1999. Co ciekawe, model ten powstawał także w tyskiej fabryce Fiata. Punto pierwszej generacji sprzedawane było jako 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz jako kabriolet.

Już rok później jury Car of the Year nagrodziło prestiżowym tytułem model Bravo i Brava. Były to dwa warianty nadwoziowe jednego samochodu. Bravo było 3-drzwiowe, Brava to z kolei 5-drzwiowy liftback. To kolejny Fiat produkowany również w Tychach.

Następnym sukcesem Fiata był mały i przystępny cenowo model Panda drugiej generacji. Nagrodę miejski pojazd otrzymał w 2004 roku. Produkcja tego auta odbywała się wyłącznie w Tychach. Przez 9 lat wyprodukowano aż 2,2 mln egzemplarzy tego samochodu. To liczba duża, ale nie tak wielka jak w przypadku pierwszej generacji. Panda I powstała w liczbie 4,5 mln sztuk.

Ostatnie zwycięstwo Fiata w plebiscycie Car of the Year nastąpiło w 2008 roku. Wtedy triumfował model 500, a dokładniej jego współczesna interpretacja. Pierwowzór tego auta powstawał w latach 1957-1975. Włoskie zakłady wyprodukowały aż 3,9 mln egzemplarzy tego pojazdu. Jego nowoczesna wersja została zaprezentowana w 2007 roku. Produkowana jest do dziś, a w tym roku przeszła lifting.
Fiat pozostaje bezwzględnym królem plebiscytu Car of the Year. Ma on na koncie 9 zwycięstw i na razie żaden producent nie zbliżył się do Włochów na dystans mniejszy niż 3 trofea.
Wejdź na stronę euromobil.com.pl i dowiedz się więcej o nowych Fiatach.