Filtr kabinowy, który jest niesprawny, uniemożliwia swobodną pracę wentylacji. Szyby są często zaparowane, jakbyśmy jechali z zamkniętą recyrkulacją powietrza. Tej jesieni/zimy filtr będzie miał dodatkowe znaczenie dla zdrowia i bezpieceństwa. Dlaczego? Radzą fachowcy z Mitsubishi
Filtr kabinowy zabezpiecza przed dostawaniem się do wnętrza zanieczyszczeń. Ich obecność w kabinie samochodu niekorzystnie wpływa bowiem na drogi oddechowe i powoduje katar, ataki kichania, podrażnienia gardła i zatok oraz pieczenie i łzawienie oczu.
Wszystkie te reakcje są dużym zagrożeniem, gdyż podczas kichnięcia kierowca traci z oczu drogę na ok 3 sek. Tym samym przejeżdża bez kontroli około 80 metrów jadąc 100 km/h, a w terenie miejskim (jadąc 50 km/h) około 40 metrów. Szczególnie w ruchu miejskim, gdzie sytuacja na drodze zmienia się dość gwałtownie, może to być bardzo niebezpieczne. Tego wszystkiego można uniknąć dzięki stosowaniu dobrych filtrów kabinowych i –co jest niezmiernie ważne- wymiany ich wg zaleceń producenta.
Tegoroczna zima, czyli dodatkowe problemy
Jak wskazują specjaliści z serwisów Mitsubishi, szczególnie w tym roku sprawny filtr kabinowy, będzie podstawą bezpieczeństwa ruchu. Problemy z węglem i możliwość spalania gorszej jakości materiałów, będzie efektem częstego powstawania Smogu. Ten zaś, dostając się do wnętrza samochodu, może powodować poważne problemy dla kierowcy i pasażerów. Wnętrze samochodu jest bowiem swoistą puszką kondensacyjną. Zanieczyszczenia osadzone w niej, nie są usuwane ze względu na brak przepływu powietrza.
Zatem serwisanci radzą jak wybrać odpowiedni filtr kabinowy
Zakup filtra kabinowego nie jest wydatkiem mającym kolosalny wpływ na budżet domowy. Może mieć zaś znaczny wpływa na jakość egzystencji, a nawet zdrowie i bezpieczeństwo. Oto czym różnią się oferowane powszechnie filtry.
Najbardziej rozpowszechniony jest Filtr kabinowy standardowy
Wykonano go z dostosowanych do siebie warstw włókien celulozowych (bibuła filtracyjna) o różnej grubości, które dodatkowo mają właściwości elektrostatyczne. W efekcie naładowane elektrostatycznie mikrowłókna przyciągają cząstki, które „doklejają się” do nich i do kabiny dopływa czyste powietrze. Filtr taki usuwa do 100% zanieczyszczeń stałych takich jak sadza, pył i cząstki brudu.
Bardziej zaawansowany technicznie jest filtr kabinowy z węglem aktywnym.
W tym rodzaju filtra, oprócz zalet standardowego filtra kabinowego, zastosowano dodatkową warstwę materiału filtracyjnego. Zawiera ona węgiel aktywny.
Węgiel aktywny (aktywowany) to substancja składająca się głównie z węgla pierwiastkowego w formie bezpostaciowej (sadza), częściowo w postaci drobnokrystalicznego grafitu. Charakteryzuje się bardzo dużą powierzchnią w przeliczeniu na jednostkę masy (500 – 2500 m2/g), dzięki czemu jest doskonałym adsorbentem wielu związków chemicznych (dla porównania jedna łyżeczka aktywnego węgla ma powierzchnię boiska piłkarskiego).
Warstwę z węglem aktywnym umieszczono zazwyczaj jako ostatnią. Dopływające do niej powietrze pozbawiono już cząstek brudu, sadzy i pyłków. Węgiel aktywny pochłania dodatkowo szkodliwe gazy takie jak ozon, węglowodory oraz związki siarki i azotu, nie dopuszczając ich do kabiny kierowcy.
W ostatnim czasie pojawiły się na rynku także filtry z warstwą srebra.
Jest to efekt wykorzystania właściwości srebra koloidalnego, które posiada cechy antybakteryjne, antywirusowe i przeciwgrzybicze. Srebro koloidalne to zawiesina bardzo małych kryształów srebra o rozmiarze 10–100 nm. Powstaje ono albo w procesie mechanicznego rozdrabniania srebra, albo w wyniku reakcji elektrochemicznych, zamieniających sole srebra w małe kryształki. Związek ten likwiduje drożdżaki, pleśń, bakterie E- Coli oraz gronkowce odporne na antybiotyki. Działa zabójczo na ok. 650 chorobotwórczych organizmów, nie niszcząc jednocześnie szczepów bakterii przyjaznych organizmowi. Niektóre firmy używają srebra koloidalnego do uzdatniania wody, a w pewnych szpitalach ma ono zapobiegać narastaniu bakterii na ubraniach dla pacjentów.
Związki srebra zabijają wiele mikroorganizmów. Reaktywne jony srebra mogą zmieniać struktury ściany komórkowej i otoczki jądrowej, dezorganizując komórkę bakteryjną. Srebro także wiąże się do bakteryjnego DNA i RNA, denaturując je i blokując replikację
Tak jak w przypadku warstw z węglem aktywnym, warstwę ze srebrem umieszcz się jako ostatnią i dopływające do niej powietrze pozbawione jest już cząstek brudu, sadzy i pyłków.
Bardzo często stosowane są także filtry które posiadają trzy warstwy.
Zastosowano w nich warstwę podstawową, z węglem aktywnym i srebrem. Dzięki temu kabinę samochodu zabezpieczono w sposób najbardziej efektywny.
W takim wypadku dopływające do kabiny powietrze pozbawione jest przez warstwę podstawową cząstek brudu, sadzy i pyłków, węgiel aktywny pochłania szkodliwe gazy takie jak ozon, węglowodory oraz związki siarki i azotu, a warstwa srebra koloidalnego, które posiada cechy antybakteryjne, antywirusowe i przeciwgrzybicze, niszczy drobnoustroju
Który rodzaj filtra zdecydują się Państwo zastosować w Waszym samochodzie, zależy tylko od preferencji i potrzeb ochrony. Nasi serwisanci zagwarantują specjalistyczną wymianę tego elementu.