Filtr powietrza jest jednym z elementów eksploatacyjnych, od których zależy poprawność pracy silnika. Jego wadliwa praca może się skończyć pogorszeniem walorów dynamicznych pojazdu i zwiększeniem zużycia paliwa. Na co zwrócić uwagę tłumaczą specjaliści z serwisu Mitsubishi

Na początek musimy uzmysłowić do czego służy filtr powietrza.

To element który znajduje się na początku układu dolotowego powietrza. Jego zadaniem jest dostarczenie do silnika odpowiedniej ilości oczyszczonego powietrza, które jest podstawą do stworzenia idealnej mieszanki spalanej w cylindrze. Ma on więc bezpośredni wpływ na ilość czynnika dostającego się do układu. Jeśli filtr jest zatkany, do silnika dostanie się mniej powietrza, co zakłóci proces spalania. Równocześnie zanieczyszczenie sprawia wadliwy odczyt danych wysyłanych przez przepływomierz. W efekcie komputer nie zapewni poprawnej ilości paliwa i będziemy mieli  większe spalanie oraz spadek mocy.

W ekstremalnej sytuacji jednostka sterująca układem zasilania może nawet dać sygnał o konieczności wprowadzenia silnika w tryb awaryjny. Taka sytuacja pociągnie zaś za sobą dodatkowe koszty diagnostyki układu.

Pobocznym działaniem filtra powietrza jest też redukcja szumów powstających przy zasysaniu powietrza przez silnik, co poprawia komfort akustyczny.

Filtr mokry czy suchy?

Zapewne wielu czytelników słyszało o „mokrych filtrach powietrza”, ale obecnie jest to już tylko historia. Filtry mokre zbudowane były z kilku warstw metalowej siatki pokrytej specjalnym olejem. Proces filtracji polegał na przyklejaniu cząsteczek zanieczyszczeń zawartych w przepływającym powietrzu się do siatki pokrytej olejem. Obecnie nie są one już stosowane.

Aktualnie wszystkie samochody korzystają już tylko z suchych filtrów powietrza. Różnica między nimi dotyczy jednak materiałów z jakich zbudowany jest wkład filtracyjny, a także rodzaju zabudowy całego filtra.

Wymiana filtra, czyli zleć to fachowcom, albo zrób to SOLIDNIE sam

Ponieważ wymiana filtra jest banalnie prosta, wielu kierowców decyduje się na samodzielną zmianę wkładu. Ogromne znaczenie ma tutaj jednak fakt prawidłowego montażu produktów/ Niefachowe i niedbałe działania, oraz brak oceny jakości technicznej współpracujących elementów, może spowodować nie tylko szybsze zniszczenie części, ale także uszkodzenie innych podzespołów.

O czym trzeba pamiętać i jak to robią nasi serwisanci?

  • Po demontażu starego wkładu filtra powinniśmy dokładnie obejrzeć jego plastikową obudowę. O ile w przypadku nowych samochodów jest to tylko rutynowy obowiązek, to w przypadku samochodów kilkuletnich jest to bardzo przydatne. Nawet bezwypadkowy samochód może mieć obudowę pękniętą wskutek wadliwego dokręcania podczas wymiany i starzeniu materiału. Pęknięta obudowa i wadliwe uszczelki sprawią, że do układy wpłynie zapbrudzone powietrze.
  • Należy też sprawdzić stan plastikowych rur doprowadzających powietrze do kolektora ssącego. Uszkodzenie któregokolwiek z łączeń, sprawi bowiem, że będzie nieszczelne i filtr przestanie spełniać swoją funkcji, gdyż do silnika docierać będzie „fałszywe/lewe” nieoczyszczone powietrze.
  • Aby zniwelować ryzyko przedostania się niepotrzebnych drobinek brudu do silnika, trzeba przed założeniem filtra dokładnie wyczyścić jego obudowę wilgotną szmatką.
  • Ważne też, aby sprawne były zapinki lub śruby, a po założeniu obudowy należy dokręcić wszystkie śruby lub zamocować zapinki starając się to robić naprzemiennie (jedna śruba i druga naprzeciwko, a potem kolejna i… naprzeciwko). Słabe zamocowanie spowoduje odkręcenie śrub, rozkalibrowanie otworów mocowania i nieszczelności filtra.

Ważne, aby trzymać się zasad wymiany filtra zgodnie z zalecaniami producenta (zazwyczaj co 20-40 tys km). Należy też pamiętać, że eksploatacja samochodu po drogach gruntowych lub częste przejeżdżanie w pobliżu budów mogą znacznie skrócić ten czas. W chwili gdy przejeżdżamy rocznie mniej kilometrów, warto wymieniać filtr raz w roku ze względu na higroskopijność warstwy filtracyjnej i odkształcenia filtra.

 

W serwisach Japan Motors na klientów czeka obecne atrakcyjna oferta. Wybrane grupy części eksploatacyjnych oraz serwisowych dedykowanych do przeglądów okresowych dla samochodów po gwarancji są tańsze nawet do 35%.

Poprzedni wpis Następny wpis