Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
Ford Focus 1.5 TDCI Titanium Kombi [wideotest]

Ford Focus to bez wątpienia jeden z najpopularniejszych kompaktów na świecie, w Europie, a także w Polsce. Niełatwo podjąć się zadania odświeżenia takiego modelu, gdyż zawsze istnieje ryzyko, że część klientów się odwróci jeśli coś pójdzie nie tak. Ford przyjął wobec Focusa strategię uwydatnienia jego najlepszych cech i pozbycia się drobnych wad, na które zwracali uwagę użytkownicy. Nowy Focus odmłodniał, choć w rzeczywistości nie jest zupełnie nowy. Liczba zmian jest jednak spora.

Linia nadwozia nowego Forda Focusa pozostała niemal identyczna poza przednią częścią, która przybrała zupełnie nowe oblicze. Przedni pas nie tyle zmieniono, co zaprojektowano od nowa, skupiając się na ujednoliceniu Focusa z pozostałymi modelami w gamie, które przeszły lub dopiero miały przejść facelifting. Nowe reflektory są teraz dużo większe, podobnie jak charakterystyczny dla marki grill. Nieuniknione było zaprojektowanie nowego zderzaka, a także maski. By tylna część auta utrzymywała harmonię z przodem, również i tu pojawiły się nowe, nieco węższe światła oraz inne przetłoczenia na klapie bagażnika. Dzięki tym zabiegom Focus stał się stylistycznie autem bardziej smukłym i wyrazistym.

Znacznie więcej zmieniło się jednak we wnętrzu, choć podobnie jak karoseria, ogólny zarys deski rozdzielczej pozostał taki sam jak w poprzedniku. Uporządkowano konsolę środkową, na której pojawił się duży ekran obsługujący multimedia, nawigację, telefon i układ wentylacji wnętrza. Ekran podzielono na cztery segmenty według powyższych funkcji. Kliknięcie odpowiedniego narożnika otwiera bogate menu, łatwe w obsłudze i czytelne, dzięki wysokiej rozdzielczości i czułości ekranu.

Uzupełnieniem ekranu multimediów jest również duży i czytelny wyświetlacz komputera pokładowego, umieszczony pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem. Komputer przekazuje dużą liczbę informacji, pozwala częściowo konfigurować auto, m. in. zarządzać systemami bezpieczeństwa. Niestety rozbudowany interfejs ma swoją wadę, polegającą na nierzadko czasochłonnym poszukiwaniu odpowiednich funkcji. Wieloma funkcjami samochodu i multimediów można zarządzać głosowo dzięki systemowi SYNC2, niestety wciąż nieuzupełnionego o język Polski.

Wracając do konsoli środkowej, pozytywną zmianą jest zmniejszenie liczby przycisków i zastosowanie lepszej jakości materiałów z tworzyw sztucznych. Podobne zmiany zaszły nie tylko na desce rozdzielczej, ale też na boczkach drzwi. Focus jest teraz samochodem jeszcze bardziej przyjemnym w codziennym obcowaniu. Testowana wersja wyposażenia Titanium ma w standardzie wygodne fotele sportowe, wykończone częściowo skórą. Ich elektryczna regulacja w czterech kierunkach i ogromny zakres regulacji kolumny kierowniczej pozwalają odnaleźć wygodną pozycję. Ford Focus, to przede wszystkim auto wygodne i przyjemne. Należy do tych samochodów, którymi jeździ się z przyjemnością, a i funkcjonalności nie można mu odmówić.

Mnogość schowków, wygodny podłokietnik, właściwe umieszczenie gniazd 12V i układ wnętrza pozwalają na pełne wykorzystanie możliwości kompaktu. Ciekawym rozwiązaniem jest miejsce na kubki na tunelu środkowym. Jego część ma podwójne dno, dzięki czemu bez trudu można tam zmieścić nawet dużą, 1,5-litrową butelkę z napojem i nadal nie przeszkadza ona w obsłudze dźwigni zmiany biegów. Odmiana kombi, którą można uznać za najładniejszą w gamie oferuje 490 l przestrzeni bagażowej. Szkoda, że nie podzielono bagażnika na dwa poziomy, a także nie zmieniono systemu składania oparć kanapy. Wciąż trzeba najpierw złożyć siedziska, dopiero potem oparcia. Cieszy natomiast niemal płaska podłoga i uzyskanie tym samym przestrzeni o wielkości 1516 l. Warto dodać, że Ford dobrze przemyślał funkcję kombi i pozostał przy czarnej, górnej części tylnego zderzaka, podczas gdy wielu producentów dodaje w tym miejscu chromowane listwy ochronno-ozdobne, łatwe do zarysowania. Poza tym, do zamykania klapy służą dwa solidne uchwyty. Innym elementem pełniącym rolę ochronną są wysuwane podczas otwierania drzwi małe zderzaki na ich krawędzi (Edge Protector), wykonane z miękkiego materiału. Chronią lakier zarówno drzwi Focusa jak i auta stojącego obok, gdy przez nieostrożność uderzymy w jego karoserię.

Pod względem przestronności wnętrza Ford Focus nie był i nie jest liderem w segmencie. O ile kierowca siedzi wygodnie, to pasażer z przodu o wyższym wzroście będzie opierał kolano o konsolę środkową. Nie można powiedzieć, że ma mało miejsca, ale projekt deski rozdzielczej wymaga pewnych wyrzeczeń gdy na tylnej kanapie zasiądą dorosłe osoby. Te mogą narzekać na zbyt małą ilość miejsca na kolana. Mówimy tu jednak o osobach o wzroście ok. 180 cm. Niższym pasażerom przestrzeni nie zabraknie. Wygodna jest za to kanapa. Ma dobrze wyprofilowany kształt, umieszczono ją na odpowiedniej wysokości i właściwie pochylono oparcie.

Wszystkie modele Forda, a zwłaszcza Focus był ceniony zawsze za układ jezdny i jakiekolwiek pozytywne zmiany w tym obszarze wydawały się już niemożliwe do osiągnięcia. Nieuniknione było jednak zastosowanie elektrycznego układu wspomagania kierownicy, co wiąże się z zupełnie innymi odczuciami podczas prowadzenia auta. Informacje zwrotne, przenoszone na koło kierownicy są bardziej wytłumione i sztuczne, ale za to mamy szybsze przełożenie i progresję kąta skrętu kierownicy względem skrętu kół. Te cechy powodują, że w połączeniu z usztywnieniem podłogi w miejscach mocowania zawieszenia, Focus zwinnie porusza się po krętych drogach, a najciaśniejsze zakręty pokonuje jeszcze szybciej i sprawniej. W zasadnie nie jest potrzebę przy tym przekładanie rąk na kierownicy. Wsparcie dla rewelacyjnie pracujących amortyzatorów i sprężyn stanowi układ Torque Vectoring Control, o którego działaniu już pisaliśmy na naszym blogu. Dla przypomnienia, jest to system pomagający na szybsze i pewniejsze pokonywanie łuków, gdyż przy pomocy układu hamulcowego zacieśnia on skręt, gdy auto wykazuje tendencję do podsterowności.

Zaletą wynikającą z zastosowania elektrycznego wspomagania kierownicy jest pojawienie się systemu Line Assist działającego aktywnie. Auto nie tylko ostrzega kierowcę przed niezamierzonym zjeżdżaniem z wybranego pasa ruchu emitując wibracje na wieniec, ale też wspomaga go poprzez delikatny skręt kierownicy. Co więcej, podczas jazdy drogami krajowymi z wysepkami pośrodku jezdni, układ potrafi sam odpowiednio zareagować omijając wysepkę. Może też sam utrzymywać skręt na łagodnych łukach gdy zbliżymy się wewnętrznymi kołami do linii wyznaczającej pas ruchu. Jest to szczególnie wygodne rozwiązanie odciążające kierowcę na długich łukach, zwłaszcza przy większej prędkości.

Układ jezdny nowego Focusa jest kompletny, pozwala na jazdę szybką i komfortową. Przez zastosowanie dodatkowych elementów tłumiących drgania o wysokiej częstotliwości, Ford stworzył najprzyjemniej jeżdżący samochód w segmencie kompaktów. Zawieszenie cicho i ze stoickim spokojem tłumi zarówno drobne nierówności jak i duże dziury w jezdni, pomimo 17-calowych kół i sportowego zawieszenia w testowanym egzemplarzu. Focus zawsze pozostanie przewidywalny i łatwy do opanowania nawet w sytuacjach podbramkowych.

Uzupełnieniem powyższego jest rozbudowany zestaw systemów bezpieczeństwa dbających o nas m. in. w gęstym ruchu miejskim. Jednym z nich jest Active City Stop, czyli układ eliminujący ryzyko kolizji przy niskich prędkościach w mieście. Kolejnym jest ostrzeganie przed pojazdami zbliżającymi się na sąsiednim pasie ruchu i jadącymi w martwym polu naszych lusterek. Jednak prawdziwą rewelacją i wyjątkowo praktycznym jest Cross Traffic Alert. To radar umieszczony w tylnej części samochodu dostrzegający pojazdy zbliżające się prostopadle w odległości do 40 metrów. Przydaje się w sytuacji, gdy tyłem wyjeżdżamy z miejsca parkingowego na prostopadle biegnącą ulicę. Wówczas podejmuje się duże ryzyko kolizji, gdyż kierowca zazwyczaj niewiele widzi. W Focusie widzi za nas radar i jeśli dojdzie do sytuacji wyjątkowo zagrażającej bezpieczeństwu auto samo wyhamuje. Ostatnim, ciekawym rozwiązaniem jest system rozpoznawania znaków drogowych zakazu wyprzedzania i ograniczenia prędkości.

Facelifting w 2014 roku zbiegł się z wprowadzeniem w życie normy emisji spalin Euro 6, więc zmodyfikowano nieco gamę mocniejszych silników. Jednostki o pojemności 1,6 l wymieniono na 1,5 l i dotyczy to zarówno benzynowych jak i diesli. Pod maską testowanego przez nas auta mieliśmy 120-konny silnik 1,5 TDCI Duratorq, generujący 270 Nm momentu obrotowego. Dzięki zmniejszeniu pojemności oraz zmianom w układzie doładowania, silnik niezwykle szybko reaguje na dodanie gazu, charakteryzuje się ogromną elastycznością i płynnością jazdy. Dodatkowe wyciszenie kabiny i wysoka kultura pracy sprawiają, że diesel przestał być natarczywy i jazda takim autem jest czystą przyjemnością. Co prawda w sprincie do setki motor 1,5 TDCI nie jest mistrzem, ale w codziennej eksploatacji nie chodzi o takie osiągi. Wspomnę tylko, że sprawdziłem przyspieszenie do 100 km/h, ale w nieco inny sposób. Rozpędzając auto do 2000 obr./min zmieniałem bieg na wyższy i w ten sposób po przejściu przez wszystkie 6 przełożeń uzyskałem wynik 18,6 s. To rezultat dobrze pracującej, świetnie zestopniowanej skrzyni biegów i mocnego silnika w najniższym zakresie obrotów, w którym jazda kończy się zużyciem paliwa nie przekraczającym 5 l/100 km. Focus na autostradzie zadowala się ilością 6,6 l/100 km, a w mieście trudno przekroczyć 5,8 l/100 km.

Nowy Ford Focus kosztuje minimum 57 990 zł, ale do wersji kombi trzeba dopłacić 3000 zł. By cieszyć się jazdą z silnikiem Diesla, takim jak w testowanym egzemplarzu trzeba zapłacić 77 440 zł. 10 000 zł dopłaty wymaga najwyższa specyfikacja wyposażenia, taka jak na zdjęciach, m. in. ze sportowymi fotelami i zawszeniem, dwustrefową klimatyzacją, systemem audio z dotykowym kranem, tempomatem i podgrzewaną szybą przednią.  To uczciwa cena za porządny, funkcjonalny i przede wszystkim wygodny samochód. Ford Focus nie jest najlepszy w klasie w żadnej kategorii, którą można zmierzyć, ale daje dużo przyjemności z jazdy.

Atrakcyjny wygląd
Bardzo przyjemne materiały we wnętrzu
Wysoka funkcjonalność auta
Elastyczny i ekonomiczny silnik
Doskonałe zawieszenie
Wysoki komfort podróżowania
Miejscami brakuje przestrzeni
Kiepsko wykończona przestrzeń bagażowa
Brak języka polskiego w obsłudze głosowej SYNC2

Testowany egzemplarz: Ford Focus 1.5 TDCI Titanium kombi

Silnik i napęd

Układ i doładowanie: R4, turbodoładowanie
Rodzaj paliwa: Benzyna
Ustawienie: Poprzecznie
Rozrząd: SOHC 12V
Objętość skokowa: 1499 cm3
Moc maksymalna: 120 KM przy 3600 rpm
Moment maksymalny: 270 Nm przy 1750-2500 rpm
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Typ napędu: Przedni
Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne: Tarczowe
Zawieszenie przednie: Kolumna MacPhersona
Zawieszenie tylne: Oś wielowahaczowa
Średnica zawracania: 11 m
Koła, ogumienie przednie: 215/50 R17
Koła, ogumienie tylne: 215/50 R17

Masy i wymiary

Typ nadwozia: Kombi
Liczba drzwi: 5
Masa własna: 1564 kg
Długość: 4556 mm
Szerokość: 1823 mm
Wysokość: 1505 mm
Rozstaw osi: 2648 mm
Pojemność zbiornika paliwa: 53 l
Pojemność bagażnika: 490-1516 l

Specyfikacja użytkowa

Ładowność maksymalna: 604 kg

Osiągi

Katalogowo: Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,7 s
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Zużycie paliwa (miasto): 4,3 l/100 km 5,8 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): 3,4 l/100 km 4,6 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane): 3,8 l/100 km 5,0 l/100 km
Emisja CO2: 98 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP: 5 gwiazdek

Cena

Testowany egzemplarz: 116 000 zł
Model od: 60 990 zł
Wersja silnikowa od: 77 440 zł


Wróć