Ford Focus

Ford Focus I generacji to auto, które zapoczątkowało nowy rozdział w historii tej marki. Futurystycznie wyglądający kompakt był totalnym zaprzeczeniem swojego poprzednika, który nie należał do zbyt udanych konstrukcji.

Ford Focus MK3 1,6 EcoBoost Titanium – uzależniający [test]

Auto zostało zaprojektowane według rozwijanej wówczas koncepcji New Edge. Największe atuty Focusa Mk1 to wielowahaczowe zawieszenie typu Multi-Link oraz precyzyjny układ kierowniczy. Takimi cechami mogły się pochwalić wówczas tylko nieliczne samochody klasy kompakt.

Ford Focus Sedan

W porównaniu z poprzednikiem użyto lepszej jakości materiałów do wykończenia wnętrza. Focus miał też jeden ze skuteczniejszych układów hamulcowych w swojej klasie. Samochód został zaprezentowany w 1998 roku, w co aż trudno uwierzyć, patrząc na jego nowoczesną sylwetkę, która nadal wygląda świeżo.

W 1999 roku w ofercie pojawiły się zgrabny sedan i pakowne kombi. W tym samym czasie auto zdobyło tytuł samochodu roku. Dwa lata później Focus doczekał się drobnego faceliftingu, zmieniła się głównie przednia atrapa chłodnicy i przedni zderzak.

Wtedy też do palety silników dołączyła jednostka wysokoprężna 1,8 TDCi. W 2003 roku Ford zaprezentował 215-konną wersję Focusa oznaczoną symbolem RS, a rok później zakończono produkcję tego modelu. Samochód wytwarzany był w: Niemczech, Hiszpanii, Rosji, Meksyku, Argentynie, a także w USA.

Pod maską Focusa MK1 można znaleźć jeden z poniższych silników benzynowych: 1,4 16V (75 KM); 1,6 (100 KM); 1,8 (115 KM); 2,0 (130 KM); 2,0 (173 KM) wersja ST; 2,0 turbo (215 KM) wersja RS; oraz dwa diesle – 1,8 TDDi 8V (75- 90 KM) i 1,8 TDCi (100- 115 KM). Wszystkie odmiany mają napęd na oś przednią przekazywany za pośrednictwem  5-biegowej skrzyni manualnej lub 4-stopniowego automatu.

Ford Focus Wnętrze

Który z silników warto polecić? Spośród motorów benzynowych najtrafniejszym wyborem będzie 100-konny motor 1,6 zapewniający dobry kompromis pomiędzy przyzwoitą dynamiką, a niewielkim spalaniem. Trzeba jednak pamiętać o tym, że silniki 1,4 i 1,8 litra miewają kłopoty z cewkami zapłonowymi.

Zawodne bywają także alternator oraz komputer sterujący pracą silnika. A jak jest z motorami Diesla? Do wyboru jest nowocześniejsza konstrukcja TDCi z wtryskiem typu Common Rail, w którym dość szybko uszkodzeniu ulegają wtryskiwacze firmy Delphi.

Ford Focus Kombi

Z kolei w jednostce TDDi zawodny element stanowi pompa wtryskowa, którą jednak da się naprawić tańszym kosztem niż wtryski w TDCi. O jakich jeszcze usterkach należy pamiętać, kupując Forda Focusa MK1? Przede wszystkim trzeba sprawdzić stan układu wydechowego, który bardzo szybko łapie rdzę.

Ogniska korozji pojawią się także na rantach tylnych drzwi i klapie bagażnika. Warto też zbadać geometrię tylnych kół. Piętą achillesową tego modelu jest układ kierowniczy, a właściwie jego pompa wspomagania oraz maglownica.

Ford Focus

Dlaczego warto kupić Focusa Mk1? Argumentów przemawiającym za jego nabyciem jest naprawdę sporo. Oprócz rewelacyjnych – jak na auto kompaktowe – własności jezdnych Focus zapewnia przyzwoity komfort jazdy i sporą radość z prowadzenia. Kolejnym plusem tego auta jest bardzo łatwy dostęp do oryginalnych części zamiennych, których cena będzie miłym zaskoczeniem.

Ford Focus

Co prawda w tym aucie jest kilka drobnych niedoróbek, ale jeśli wybierze się odpowiednią wersję silnikową, to oprócz wyżej wymienionych usterek samochód nie powinien sprawiać poważniejszych problemów. Ceny najtańszych używanych egzemplarzy zaczynają się już od około 10 000 zł.

4 thoughts on “Ford Focus MK1 – zadziorny rewolucjonista

  1. Naprawdę szczerze polecam zakup focusa pierwszej generacji. Od 5 miesięcy jestem w posiadaniu sedana z 2002 roku z benzynowym silnikiem 1.6 . Silnik stosunkowo dobry, w trasie pali ok. 6,8 l, a w mieście z włączoną klimatyzacją ok. 9 l. Osobiście jednak pokusiłbym się o silnik 1.8. Poza tym jeżeli znajdzie się bezwypadkowy i zadbany egzemplarz to naprawdę warto go kupić. Pomimo już 10 lat w moim focusie mam nadal oryginalne, fabryczne części zawieszenia (pomimo ciągłego użytkowania w Polsce na naszych drogach 😉 ). Ceny części rzeczywiście są zaskoczeniem, bo za np. komplet rozrządu zapłaciłem 250 zł 🙂  Szczerze polecam  ten wóz !

  2. Naprawdę szczerze polecam zakup focusa pierwszej generacji. Od 5 miesięcy jestem w posiadaniu sedana z 2002 roku z benzynowym silnikiem 1.6 . Silnik stosunkowo dobry, w trasie pali ok. 6,8 l, a w mieście z włączoną klimatyzacją ok. 9 l. Osobiście jednak pokusiłbym się o silnik 1.8. Poza tym jeżeli znajdzie się bezwypadkowy i zadbany egzemplarz to naprawdę warto go kupić. Pomimo już 10 lat w moim focusie mam nadal oryginalne, fabryczne części zawieszenia (pomimo ciągłego użytkowania w Polsce na naszych drogach 😉 ). Ceny części rzeczywiście są zaskoczeniem, bo za np. komplet rozrządu zapłaciłem 250 zł 🙂  Szczerze polecam  ten wóz !

  3. Też mieliśmy takiego focusa. Kupiony w salonie, więc wiem dokładnie ile te autko jest warte w porównaniu do innych marek. Jak ktoś byłby ciekawy poczytać to opisałem je kiedyś na moim blogu porownanieaut.blogspot.com.

  4. Auta naprawdę godne polecenia. Oczywiście maja problemy z rdza, a nowoczesne jak na owe czasy silniki diesla TDCi maja problemy z wtryskiwaczami i dwu masowym kołem zamachowym, ale które nowoczesne diesle ich nie maja?, W porównaniu z Astra, Golfem, Corolla, Civikiem, czy 307 to optymalny wybór cena/jakoś – wyposażenie.Polecam blog http://www.fordfocusmk1.info

Comments are closed.

Poprzedni wpis Następny wpis