Początek marca przyniósł wiele bardzo ważnych premier. Należały do nich między innymi rozszerzenie rodziny Vignale przez Forda oraz kilka nowości Fiata.
Wielka rodzina Vignale
Ford rozwija swoją podmarkę premium z coraz większą intensywnością. Do tej pory na rynku mieliśmy pod znakiem Vignale tylko Mondeo. Wcześniej producent z niebieskim owalem prezentował już luksusowego S-Maxa, dlatego tylko kwestią czasu było wprowadzenie na rynek również tego minivana w odmianie premium. Nikt jednak nie spodziewał się, że ofensywa modelowa Vignale będzie aż tak dynamiczna.
Podczas tegorocznych targów samochodowych w Genewie Ford przedstawił nie tylko produkcyjną wersję S-Maxa w odmianie premium. Do gamy wprowadził także dwie nowości rynkowe: Edge’a i odświeżoną Kugę. Uzupełniona została także gama Mondeo. Nowością jest ten model w odmianie Vignale z nadwoziami kombi oraz liftback.
Oba SUV-y są tegorocznymi debiutantami na rynku europejskim. Edge był oferowany już wcześniej w USA, natomiast Kuga po liftingu została przedstawiona zaledwie kilka tygodni temu. Tym bardziej goście odwiedzający salon samochodowy w Genewie byli zaskoczeni – Ford bardzo ambitnie podszedł do prezentacji swojego stoiska – pokazał nie tylko nowości, ale także ich luksusowe wersje.
Ford Fiesta ST200
Ford pokazał, że nie tylko chce dostarczać produkty bardzo wysokiej jakości, w postaci modeli Vignale, ale także pamięta o swoich sportowych korzeniach. Do nowości przedstawionych w Genewie dołączyła Fiesta ST200, czyli nowa, mocniejsza wersja najlepszego hot hatcha segmentu B na rynku.
Ford Fiesta ST nowej generacji od początku zachwycał dziennikarzy oraz pasjonatów, którzy decydowali się na zakup tej maszyny. Auto wyróżniało się nie tylko doskonałym, żywym silnikiem, ale także, a może właśnie przede wszystkim – wzorowymi właściwościami jezdnymi. Teraz do oferty Forda dołączy jeszcze ostrzejsza odmiana sportowej Fiesty.
Wersja ST200 ma oferować 200 KM i 290 Nm. Co ciekawe, w trybie overboost silnik Fiesty może chwilowo dostarczyć na przednie koła 219 KM i 320 Nm. Inżynierowie Forda zastosowali w komplecie z tym motorem przekładnię główną o krótszym przełożeniu. Teraz wynosi ono 4,06. Tak przygotowana Fiesta ST200 jest w stanie osiągnąć 100 km/h w 6,7 s i rozpędzić się do 230 km/h.
Na tym Ford nie zakończył wprowadzania ulepszeń. Topowa wersja Fiesty ma teraz nowy układ kierowniczy o szybszym przełożeniu oraz poprawione zwrotnice o zmodyfikowanym kształcie. Zawieszenie zostało obniżone o 15 mm i jest teraz nieco sztywniejsze. Na tylnej osi Ford zastosował większe hamulce.
Hyundai i20 Active już w Polsce
Zanim przejdziemy do nowości Fiata, nie można nie wspomnieć o świeżym zawodniku Hyundaia w segmencie małych, uterenowionych pojazdów. Do tej kategorii dołączył właśnie model i20 Active. Warto tu zauważyć, że nie jest to tylko pozorant z nowymi zderzakami. Hyundai podniósł prześwit tego auta o 20 mm, dzięki czemu możemy faktycznie mówić o pewnym stopniu uterenowienia. i20 Active właśnie wjechał na polski rynek.
Ceny tego samochodu zaczynają się w Polsce od pułapu 61 900 zł. W tej cenie otrzymamy 100-konny motor 1.4 MPI z 6-biegową przekładnią ręczną. Najmocniejszym silnikiem w ofercie jest 120-konny 1.0 T-GDi, któr kosztuje od 67 100 zł. Jedynym dieslem w gamie jednostek Hyundaia i20 Active jest 90-konny motor 1.4 CRDi. Kosztuje on od 69 900 zł.
Fiat Tipo teraz już naprawdę dla każdego
Fiat Tipo wszedł przebojem do Europy. Ten nieduży gabarytowo, ale bardzo przestronny i pojemny sedan oferuje zaskakująco dużo, za przystępną cenę. Jego cennik otwiera w Polsce kwota 42 600 zł. Teraz ten atrakcyjny model będzie oferowany w dwóch nowych wersjach nadwoziowych, dzięki czemu powinien trafić w gusta maksymalnie wielu odbiorców.
Podczas salonu samochodowego w Genewie Fiat zaprezentował model Tipo w wersji hatchback oraz kombi. Odmiana krótka prezentuje się bardzo zgrabnie, podobnie jak sedan. Zaskakująco dobrze wygląda też kombi. Mało któremu producentowi udaje się stworzyć stylistykę auta tak, by wyglądało ono ładnie we wszystkich wersjach nadwoziowych. W przypadku Tipo Fiatowi udało się to wzorowo.
Teraz pozostaje czekać na wejście do gry tych dwóch nowości. Szczególnie interesujące będzie Tipo w odmianie kombi, które prawdopodobnie będzie najtańszym tak praktycznym autem na rynku. Auto będzie szczególnie warte uwagi ze względu na nowy motor. Pod maskę Tipo kombi, a prawdopodobnie także hatchback, trafi sinik 1.4 T-Jet, generujący 120 KM.
Fiat również na sportowo
Nie tylko Ford w Genewie pokazał samochód o sportowym charakterze. Fiat wreszcie zaprezentował w Europie piękny model 124 Spider. Ten spektakularny roadster miał swoją globalną premierę już jesienią ubiegłego roku, ale na premierę w rodzinnych stronach, czyli na Starym Kontynencie, musieliśmy czekać aż do marca 2016.
By wynagrodzić widzom to długie oczekiwanie, Fiat pokazał obok standardowego 124 Spider mocną wersję Abarth. W stosunku do podstawowej wersji odmiana ze skorpionem została odchudzona do poziomu 1060 kg. 1,4-litrowy motor benzynowy został wzmocniony o 10 KM i generuje teraz 170 KM. Pozwala to zgrabnemu Spiderowi rozwinąć 100 km/h w 6,8 s.