Rajd Hiszpanii zakończył tegoroczny sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata i był jednocześnie pożegnalnym występem zespołu Ford World Rally Team.

Kierowcy zespołu Ford World Rally Team przyjechali do Hiszpanii z bojowym nastawieniem i dużą pewnością siebie. Petter Solberg miał tylko jeden cel: wygrać rajd dla zespołu, w którym zaczynał karierę. Latvala, w znakomitej formie w Niemczech i we Francji, również zamierzał pokonać swojego największego rywala od lat – Sébastiena Loeba.

Rajd Hiszpanii

Początek rajdu nie należał ani do wymienionych, ani do nikogo z fabrycznych. To prywatni kierowcy M-Sportu jeżdżący Fordami Fiestami RS WRC znaleźli się na pierwszych dwóch pozycjach po czterech odcinkach specjalnych. Najpierw liderem został Estończyk Ott Tänak, ale chwilę później jego miejsce zajął Mads Østberg.

Po pierwszej pętli Jari-Matti Latvala, zwycięzca pierwszego odcinka specjalnego, był dopiero piąty. Tymczasem Petter Solberg wjechał w dziurę, w której połamał zawieszenie. Mistrz świata zajmował czwartą pozycję.

Drugą pętlę otworzyło zwycięstwo Novikova, kolejnego kierowcy M-Sportu jadącego w tej rundzie wyjątkowo na oponach chińskiego producenta DMACK. Na kolejnej próbie bączka wykręcił Ott Tänak i spadł na piąte miejsce. W tym samym czasie Sébastien Loeb i Jari-Matti Latvala zaczęli odrabiać straty. Mistrz świata znalazł się już na pozycji wicelidera, a Latvala czaił się tuż za jego plecami. Na koniec dnia liderem pozostał kierowca Forda – Mads Østberg.

Drugi dzień rywalizacji na katalońskich asfaltach nie pozostawiał wątpliwości, kto odegra główną rolę w rajdzie. Latvala i Loeb wzięli się ostro do roboty i szybko wygonili Østberga na trzecie miejsce. Pierwszy odcinek wygrał Latvala, ale już na drugim oddał prymat Loebowi. Pętlę zakończył ze stratą niecałych 19 s.

Przez resztę dnia, choć Latvala dwoił się i troił, nie był w stanie przebić się na pierwszą pozycję. O powrót do czołówki walczył Tänak. Mads Østberg, jadąc szybko i bardzo regularnie, utrzymał trzecie miejsce.

Dopiero trzeciego dnia Jari-Matti Latvala doznał olśnienia i jechał jak z nut. Na sześć odcinków specjalnych rozegranych w niedzielę wygrał pięć. Zmniejszył stratę do Loeba z 27 do 9 sekund, ale nie udało się wygrać swojego pierwszego asfaltowego rajdu. Niemniej jednak Latvala i Ford zaliczyli kolejny wspaniały występ, zajmując drugą lokatę. Czwarte miejsce należało do innego kierowcy Fiesty RS WRC – Madsa Østberga.

Na koniec sezonu Latvala zajął trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej kierowców. Czwarte należy do Østberga, za którym uplasował się Petter Solberg.

Po rajdzie Jari-Matti Latvala podziękował zespołowi za wspólnie spędzone lata:

[cytat]Chciałem zakończyć moją karierę w Fordzie na wysokim poziomie i cieszę się, że to osiągnąłem. Spędziłem tu wiele fantastycznych lat, rozwijając moją karierę i dziękuję wszystkim w zespole za ich wsparcie w tym okresie.[/cytat]

[youtube]http://youtube.com/v/OmnI3nlfmZw[/youtube]

SWRC

Wielki sukces podczas Rajdu Katalonii odniósł Brytyjczyk Craig Breen. Za kierownicą Forda Fiesty S2000 w Katalonii zwyciężył w klasyfikacji SWRC i jednocześnie w klasie 2. Tym samym został mistrzem cyklu SWRC przeznaczonego dla samochodów S2000.

Dla 22-letniego Irlandczyka było to o tyle ważne zwycięstwo, że jeszcze w czerwcu zastanawiał się nad kontynuacją rajdowej kariery po wypadku, w którym zginął jego przyjaciel i pilot Gareth Roberts. Craig powrócił do ścigania i zdobyty w Katalonii tytuł SWRC dedykował właśnie jemu.

Pożegnanie

Ford World Rally Team oficjalnie wycofuje się z Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata. Jari i Petter podziękowali Malcolmowi Wilsonowi i rodzinie Forda za zaufanie, wspólne starty i przeprosili, że nie mogli zrobić więcej dla zespołu w tym bardzo ważnym dla wszystkich sezonie. Malcolm Wilson podziękował wszystkim pracownikom i współpracownikom za wspólnie spędzone lata. Cała ekipa złożyła podpisy na masce Fiesty RS WRC Latvali.

Warto wspomnieć o historycznych faktach związanych z tym zespołem. Był w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata praktycznie od początku.

Statystyki i podsumowanie historii zespołu

1997 rok to początek istnienia samochodów klasy WRC. Ford jako drugi po Subaru producent przygotował taki samochód. Był nim Escort WRC. Później przyszedł czas Focusa WRC, w którym etatowymi kierowcami byli Colin McRae i Carlos Sainz. Później byli to tacy kierowcy jak Markko Märtin, François Duval, Toni Gardemeister i Roman Kresta.

Nowy Focus WRC był kierowany przez Mikko Hirvonena, Marcusa Grönholma i Jariego-Mattiego Latvalę. W czasach samochodów WRC przez zespół przewinęło się wielu utalentowanych kierowców, a dzięki doskonałemu wyczuciu szefa stajni Malcoma Wilsona wielu z nich należy dziś do ścisłej czołówki.

W zespole Ford World Rally Team karierę zaczynali m. in. Petter Solberg, Markko Märtin i François Duval. W późniejszym okresie z wielkiego dołka został wyciągnięty Mikko Hirvonen. Ford zaufał jeszcze takim kierowcom jak Jari-Matti Latvala, Henning Solberg czy Matthew Wilson.

Po modelu Focus przyszedł czas na Fiestę RS WRC, która również poprowadziła zespół do kilku zwycięstw i wychowała wielu młodych kierowców, takich jak Ott Tänak, Evgeny Novikov czy Mads Østberg. Etatowymi kierowcami fabrycznych Fiest RS WRC byli Mikko Hirvonen, Jari-Matti Latvala i Petter Solberg.

Jednak Ford to nie tylko samochody WRC i jeśli spojrzeć na tę markę przez pryzmat całej historii Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata, to warto przypomnieć, że Ford ma za sobą ogromne dziedzictwo.

W latach 1979, 2006 i 2007 zdobył tytuł mistrza świata w klasyfikacji producentów. W 1979 roku za kierownicą Escorta RS1800 Björn Waldegård został rajdowym mistrzem świata. Dwa lata później takim samym samochodem tytuł zdobył Ari Vatanen.

Ford z czterema modelami wygrał 82 rajdy. Ford Focus WRC – 44, Ford Escort – 31, Ford Fiesta RS WRC – 6, Ford Sierra RS Cosworth – 1. Zdobył podium 315 razy.

Kierowcy Forda od rozpoczęcia sezonu w 2002 roku do zakończenia działalności zespołu w minionym Rajdzie Hiszpanii nieprzerwanie zdobywali punkty w każdym kolejnym rajdzie. To jest 158 rajdów ukończonych na punktowanych pozycjach z rzędu.

Ośmiokrotnie kierowcy Fordów ukończyli rajd na trzech pierwszych pozycjach i 21-krotnie zdobyli dublet. W Nowej Zelandii w 1979 roku kierowcy Forda ukończyli rajd na 1, 2, 3 i 4 pozycji. Do tego w okresie od Rajdu Jordanii ’08 do Szwecji ’10 zdobyli 24 podia z rzędu. W 2009 roku Ford zaliczył 5 zwycięstw z rzędu.

Najwięcej zwycięstw Ford miał w Rajdzie Akropolu (Grecji). Kierowcy Forda w tej wymagającej rundzie RSMŚ wygrali 13 razy. Ogólnie Ford wygrywał w 24 różnych rundach RSMŚ.

Najwięcej razy za kierownicą Forda wygrywali Mikko Hirvonen (14 razy), Marcus Grönholm (12 razy) i Colin McRae (9 razy). Aż 18 kierowców wygrywało rajdy mistrzostw świata za kierownicą samochodów Forda.

To jeszcze nie koniec…

Jak już pisałem wcześniej, Ford wycofuje się oficjalnie z WRC, ale duch zespołu nie umarł. Co więcej, producent ma zamiar wspierać technicznie zespół Malcolma Wilsona. Już teraz wiemy, że w przyszłym roku M-Sport wystawi dwa samochody w mistrzostwach świata, a w siedmiu rundach pojadą trzy Fiesty RS WRC oficjalnego zespołu M-Sport.

Wszystko dzięki zaangażowaniu Nassera Al-Attiyaha, którego w tym roku kojarzyliśmy z zespołem Citroën. Katarczyk nie tylko zorganizował wsparcie finansowe dla zespołu, ale również zostanie jego członkiem, startując trzecią Fiestą RS WRC w wybranych rundach WRC.

Jednym z kierowców ma być Mads Østberg, a drugiego wybierze Malcolm Wilson. Wiadomo jednak, że dużym zainteresowaniem Nassera Al-Attiyaha cieszy się Thierry Neuville, tegoroczny juniorski kierowca Citroëna. W minionym sezonie Nasser wspierał młodego Belga, który w kilku rajdach jeździł w barwach, i stajnie zespołu Qatar World Rally Team.

 

Poprzedni wpis Następny wpis