Kiedy robot zastępuje człowieka za kierownicą, można prowadzić testy przez całą noc, nie martwiąc się, że kierowca będzie potrzebował kanapki lub przerwy na skorzystanie z toalety

Fabryka pogody Forda

Nowoczesna fabryka pogody Forda jest obecnie intensywnie eksploatowana. Centrum testów klimatycznych, używane do symulowania pod jednym dachem ekstremalnych warunków pogodowych, umożliwia inżynierom próby pojazdów z pominięciem niedogodności, związanych z podróżowaniem w rejony o ekstremalnym klimacie.

Pozorowane warunki w laboratorium są bardzo bliskie rzeczywistym. W efekcie nawet  doświadczeni kierowcy testowi czują się zmęczeni, jakby naprawdę test odbywał się w warunkach rzeczywistych.  Tym samym po pewnym czasie zmuszeni są odpocząć, aby wyniki testów nie były przekłamane

Ford wprowadził obecnie dwa roboty, kierowców testowych, nazwane przez zespół Shelby i Miles*, które mają zastąpić ludzi, zwłaszcza podczas testów w warunkach wysokogórskich, gdzie kluczowym wymogiem może być wielokrotne, bliskie perfekcji powtarzanie próby.

Jak to funkcjonuje

Mieszcząca się w Kolonii fabryka pogody Forda przyczynia się do projektowania i przekazywania w ręce klientów pojazdów, które przetrwały warunki zbliżone do panujących na Saharze, na Syberii oraz w rejonach najwyższych alpejskich szczytów.

Gdy za kierownicą siedzi człowiek, bez względu, czy są to testy w tunelu aerodynamicznym, czy w normalnych warunkach, muszą być spełnione liczne procedury bezpieczeństwa. W przypadku warunków wysokogórskich, są to m.in.

  • dostarczanie kierowcy tlenu,
  • zapewnienie sprzętu medycznego i ratownika na miejscu
  • ciągłe monitorowanie stanu zdrowia prowadzącego.

W przypadku robota, problem nie istnieje. Każdy robot zastępujący kierowcę testowego jest w stanie pracować w temperaturach od -40°C do +80°C, jak również na ekstremalnych wysokościach i może zostać zaprogramowany do prowadzenia w różnych stylach jazdy.

Nogi robota „kierowcy testowego” sięgają do pedałów gazu, hamulca i sprzęgła, jedna ręka służy do zmiany biegów, a druga do uruchamiania i wyłączania silnika.

Ford prowadzi również w Europie i na świecie testy w realnych warunkach, m.in. na trasie na szczyt Grossglockner w Austrii i w zaśnieżonym regionie Arjeplog w Szwecji.

Carroll Shelby i Ken Miles byli głównymi postaciami, stojącymi za stworzeniem Forda GT40, który zwyciężył w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1966 roku.

Poprzedni wpis Następny wpis