Mitsubishi Lancer Evo IX 2005
Mitsubishi Lancer Evo IX 2005

Samochód, który dał początek ekspansji Mitsubishi, czyli model 500, to małe autko z zaledwie półlitrowym silnikiem o mocy 20 KM. Jego olbrzymi sukces sprawił, że Japończycy postawili na niszę małych samochodów. Do 500 nawiązywały takie modele, jak 360, Minica czy wreszcie pierwszy na rynku Colt, oznaczony symbolem 600, a później 800. Potem były następne maluchy.

Koncern Mitsubishi dostrzegł olbrzymi potencjał rynku motoryzacyjnego. W 1970 r. wyodrębniła się spółka Mitsubishi Motors Corporation. Kryzys naftowy na rynku amerykańskim spowodował wzrost zainteresowania małymi i oszczędnymi samochodami osobowymi. Wkrótce Mitsubishi pojawiło się ze swoimi samochodami w Stanach Zjednoczonych, początkowo przy udziale Chryslera.

Trzy wodne kasztany, czyli historii Mitsubishi część 1

Pierwsza generacja Colta debiutowała w 1978 roku podczas Genewa Motor Show, zastępując model Precis. Colt znakomicie przyjął się w Stanach Zjednoczonych, gdzie okrzyknięto go najbardziej ekonomicznym autem na rynku. Montowane silniki benzynowe w tej generacji to popularne 1,4 Turbo o mocy 105 KM, 1,4 GLX i GT o mocy 70 KM i 1,2 GL z 55-konnym silnikiem. W 1984 roku została zaprezentowana druga generacja Colta, tak naprawdę będąca trzydrzwiową odmianą Lancera. Rozpoczęło to mocną ekspansję na całym globie.

Mitsubishi Colt I
Mitsubishi Colt I

W tym miejscu warto zwrócić uwagę właśnie na Lancera. Jego pierwsza generacja zadebiutowała w 1972 roku na Tokio Motor Show. Model miał wypełnić lukę między modelem Minica a Galantem. Wersja 1600 GSR odnosiła spore sukcesy w rajdach. W 1975 roku oferta została uzupełniona o wersję coupé o nazwie Mitsubishi Lancer Celeste. Była ona sprzedawana również jako Mitsubishi Colt Celeste. Gama silnikowa obejmowała jednostki benzynowe o pojemności od 1,2 do 2,0. Dopiero w trzeciej generacji wprowadzono diesla 1,6 l.

Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D – cywilny król Dakaru [test]

Następca produkowany był do 1983 roku, a trzecia wersja w latach 1983-1988. Kariera czwartej odsłony Lancera trwała od 1988 roku do 1991 roku, a piątej do 1996 roku. Szósta generacja oferowana była do roku 2003, siódma – do 2008 roku. Ósma wersja Lancera zadebiutowała pod koniec 2007 roku.

Mitsubishi Lancer I
Mitsubishi Lancer I

Pierwszy raz Lancer jako Evo I pojawił się w 1992 roku. Dalszy rozwój firmy i zwiększenie sprzedaży na zagranicznych rynkach (głównie w USA i Europie) były możliwe dzięki przeniesieniu produkcji z Japonii do fabryk budowanych bezpośrednio na rynkach zbytu. Założono spółkę joint-venture z Chryslerem. W Europie Mitsubishi zawarło porozumienie z Volvo, a w 1999 roku Mitsubishi przejęło wszystkie udziały we wspólnej fabryce.

W kolejnym odcinku nieco bliżej przyjrzymy się Lancerom w wersjach Evolution.

Poprzedni wpis Następny wpis