W styczniu opisałem wam krótką historię Mitsubishi A, które dało początek marce, a dziś przyszedł czas na model 500, ten przełomowy, który rozkręcił produkcję na dobre. To dzięki niemu firma odniosła pierwsze zwycięstwo w sporcie motorowym na arenie międzynarodowej.
Po drugiej wojnie światowej w Japonii rozpoczął się niezbyt dynamiczny rozkwit motoryzacji. Na drogach pojawiały się najczęściej pojazdy użytkowe oraz motocykle trójkołowe. Powoli rozwijał się rynek niedużych, dostępnych dla masowego odbiorcy aut prywatnych, ale to dopiero w połowie lat 50. Prace rządu nad tą dziedziną zakończyły się w 1955 roku Narodowym Planem Samochodowym, którego celem było opracowanie samochodu dla ludu.
Mitsubishi postanowiło dołączyć do tego planu, co ostatecznie doprowadziło do przygotowania modelu o nazwie 500. Był to pierwszy samochód osobowy w Japonii, zaprojektowany i zbudowany w całości w tym kraju, bez żadnych licencji ani wykorzystania technologii czy części z aut amerykańskich. Można więc powiedzieć, że Mitsubishi 500 był pierwszym w pełni japońskim samochodem osobowym.
Auto zaprezentowano na Tokyo Motor Show w 1959 roku, a w 1960 trafiło już na rynek. Cena 390 tys. jenów okazała się na tyle przystępna, że było na nie stać przeciętnego Japończyka. Jako że firma Mitsubishi do tej pory wyspecjalizowała się w produkcji samolotów, to samochód zbudowano z wykorzystaniem technologii lotniczej. 500 był pierwszym modelem badanym w tunelu aerodynamicznym, a jego nadwozie w praktyce było opracowane jako monokok.
Auto mierzy 3140 mm długości przy rozstawie osi wynoszącym 2065 mm. Sztywność konstrukcji potwierdzono podczas intensywnych testów. Nadwozie przypominające dwudrzwiowy sedan, ważące 490 kg, na niezależnym zawieszeniu, było napędzane przez dwusuwowy silnik dwucylindrowy o pojemności 500 cm3 i mocy 20 KM. Umieszczony z tyłu napędzał koła tylne, na które moment obrotowy trafiał za pośrednictwem 3-biegowej skrzyni manualnej.
W 1961 roku pojawiła się wersja Super Deluxe 600 cm3 i mocy 25 KM. Auto wytwarzano do 1963 roku. Łącznie powstało 13 286 sztuk modelu 500. Jego wersja rozwojowa Colt 600S w latach 1963-1965 została wyprodukowana w liczbie 13 739 sztuk.
Mitsubishi 500 był pierwszym autem marki, który pojawił się na międzynarodowej arenie motorsportowej. Zadebiutował na torze wyścigowym podczas Grand Prix Makau w 1962 roku, w którym cztery samochody Mitsubishi 500 zdobyły pierwsze cztery miejsca w klasie do 750 cm3. Następca modelu, Colt 600 podążył śladami swojego poprzednika i uplasował się na trzech pierwszych miejscach w klasie do 600 cm3 podczas Grand Prix Malezji w 1963 roku. Od tamtej pory Mitsubishi nieprzerwanie przez wiele lat było kojarzone ze sportem motorowym. Tymczasem model 500 wciąż jest uznawany za protoplastę samochodów osobowych japońskiej produkcji.