Mitsubishi to producent, który ma 50-letnie doświadczenie w budowie samochodów elektrycznych. Jest jedną z czołowych marek oferujących takie pojazdy. Poznajcie ich historię.
Mitsubishi Motors Corporation to jeden z najbardziej doświadczonych producentów samochodów elektrycznych na świecie. Obecnie rozwój aut zasilanych alternatywnymi dla benzyny i oleju napędowego źródłami energii jest wpisany w politykę firmy. Działalność badawczo-rozwojową rozpoczęto już w latach 60., a zatem oferowany i chętnie kupowany dziś w Europie Mitsubishi Outlander PHEV jest efektem tych wieloletnich prac.
W latach 60., w dużych aglomeracjach miejskich nasycenie samochodami używanymi do celów prywatnych było tak duże, że zaczęto odczuwać negatywne tego skutki. Jednym z nich był smog i zanieczyszczenie powietrza, które zaczęło przeszkadzać mieszkańcom. Producenci aut stanęli w obliczu problemu, który trzeba było rozwiązać, by ich produkty wciąż były postrzegane pozytywnie. Rozpoczął się wyścig polegający na zmniejszaniu samochodów i silników, a tym samym ograniczenie zużycia paliwa, które przekłada się bezpośrednio na ilość spalin wydobywających się z rury wydechowej. Najlepiej było spaliny wyeliminować całkowicie, a tylko silnik elektryczny nie generuje emisji do atmosfery.
W 1966 roku koncern Mitsubishi Heavy Industries podpisał porozumienie z Tokyo Electric Power Company, na mocy którego miał stworzyć pojazd elektryczny. W tym celu nawiązał współpracę z Mitsubishi Electric oraz Japan Storage Battery, które miały pomóc przygotować niektóre podzespoły, oczywiście będące częściami napędu elektrycznego. Mitsubishi miało odpowiadać za przygotowanie samochodu, czyli karoserii, podwozia i zawieszenia. Do 1971 pracowano nad prototypowym, elektrycznym pojazdem przyszłości, który miał pomóc zmniejszyć ilość szkodliwych substancji wydzielanych do atmosfery w miastach. Dziesięć egzemplarzy elektrycznego, prototypowego modelu E12 przekazano do użytku firmie Tokyo Electric. Początkowo był to tradycyjny van, ale później powstały również inne wersje użytkowe o nazwach Minicab Van, Minicab Truck oraz Delica Van. Nieduże samochody były wyposażone w zespół akumulatorów ołowiowych, a silnik elektryczny mógł rozpędzić je do 80 km/h. W ten sposób spółka Motor Division, która została wydzielona z Mitsubishi Heavy Industries, a później przekształciła się w Mitsubishi Motors Corporation, rozpoczęła swoją własną historię samochodów elektrycznych.
W latach 70. zaczęto przeciwdziałać zanieczyszczeniu powietrza w USA, gdzie opracowano ustawę o czystym powietrzu. Ta skłoniła producentów do poszukiwania alternatywy dla benzyny. Samochody elektryczne Mitsubishi miały już wtedy akumulatory kwasowo-ołowiowe. W latach 90. na świecie rozpoczęto walkę z tzw. globalnym ociepleniem, a w Stanach Zjednoczonych opracowano ustawę o pojazdach bezemisyjnych. To nic innego jak samochód elektryczny, a Mitsubishi chciało odpowiedzieć na potrzeby Amerykanów takimi modelami jak Libero EV oraz FTO EV.
Zaczęto jednak od Lancera. Dzięki współpracy z Tokyo Electric Power Company firma MMC ukończyła w kwietniu 1991 roku prace nad modelem Lancer Van EV. Był to kompaktowy samochód typu kombi, którego elektryczny silnik był zasilany przez zespół akumulatorów niklowo-kadmowych o gęstości przewyższającej baterie ołowiowe. Dwa lata później powstał model Libero EV, który otrzymał zespół napędowy opracowany przy projekcie wspomnianego Lancera Van EV.
W połowie lat 90. wprowadzono już technologię akumulatorów litowo-jonowych, które można było szybciej i sprawniej ładować, nawet w kilkadziesiąt minut. Oferowały dużo większą gęstość energii oraz wyższą moc w porównaniu z rodzajami akumulatorów stosowanymi wcześniej. Firma Mitsubishi Motors Corporation rozpoczęła intensywne prace nad hybrydowym pojazdem elektrycznym typu plug-in o nazwie Mitsubishi HEV, co było efektem nowego prawa dotyczącego pojazdów bezemisyjnych w Kalifornii. Ten duży rodzinny pojazd był pierwszym tego typu wyprodukowanym przez Mitsubishi i jednocześnie można go uznać za prekursora dzisiejszego Outlandera PHEV. Minął ledwie rok i Mitsubishi przekazało Kalifornijskiej Agencji ds. Ochrony Czystości Powietrza (CARB) trzy takie pojazdy do testów na drogach tego stanu.
Od tego czasu Mitsubishi jeszcze bardziej zaangażowało się w rozwój samochodów elektrycznych. Przygotowało prototypowy pojazd zasilany akumulatorem litowo-jonowym FTO-EV. Sportowe auto pobiło w 1999 roku rekord długości jazdy samochodem elektrycznym podczas 24-godzinnej próby. W dobę przejechano nim dystans 2142,3 km pomimo faktu, że co 50 minut samochód doładowywany był przez 20 minut z wykorzystaniem łącza szybkiego ładowania.
Po 2000 roku Mitsubishi zaprezentowało kilka współczesnych samochodów elektrycznych, które były napędzane silnikami umieszczonymi w piastach kół. Pierwszym tego typu pojazdem był Colt EV, a następnie Lancer Evolution MiEV. Pierwszy miał napędzaną przednią oś, drugi napęd 4×4. Dopiero w koncepcyjnym Mitsubishi Concept-EZ-MIEV pokazano pełny potencjał technologii umieszczania silnikach w piastach kół. Jest to pojazd, który pomimo niewielkich rozmiarów ma bardzo przestronne wnętrze. Wszystko za sprawą braku tradycyjnej komory silnika.
Uruchomienie projektu wprowadzenia do sprzedaży elektrycznych samochodów seryjnych nastąpiło w 2006 roku. Pierwszym autem tego typu był model i-MiEV, który w 2010 roku trafił do odbiorców. Auto pozwala na przejechanie około 100-120 km, a przy sprzyjających warunkach nawet 200 km. Co ciekawe, na bazie tego modelu powstały również użytkowe pojazdy o nazwie Mitsubishi Minicab-MiEV, odnoszącej się do pierwszego produkcyjnego pojazdu elektrycznego japońskiego producenta. Do końca listopada 2012 r. Mitsubishi wyprodukowało łącznie ponad 30 tys. i-MiEV i aut bazujących na i-MiEV.
Ten mały samochód miejski był dopiero wstępem do tego, co miało nastąpić. Mitsubishi w 2012 roku zaprezentowało drugi po HEV pojazd hybrydowy typu plug-in. Auto bazuje na Mitsubishi Outlanderze z oznaczeniem PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) i jest hybrydą, w której główną rolę napędu pełnią silniki elektryczne. Czerpią one energię z akumulatorów doładowywanych z sieci lub przy pomocy silnika spalinowego. Samochód dokładnie opisaliśmy w naszym artykule o tym modelu.
Wszystko o Mitsubishi Outlanderze PHEV
Zapraszamy również do poznania auta w naszym teście:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=oED6WbAwVBA[/youtube]