Mitsubishi to producent, który ma 50-letnie doświadczenie w budowie samochodów elektrycznych. Jest jedną z czołowych marek oferujących takie pojazdy. Poznajcie ich historię.

Mitsubishi Motors Corporation to jeden z najbardziej doświadczonych producentów samochodów elektrycznych na świecie. Obecnie rozwój aut zasilanych alternatywnymi dla benzyny i oleju napędowego źródłami energii jest wpisany w politykę firmy. Działalność badawczo-rozwojową rozpoczęto już w latach 60., a zatem oferowany i chętnie kupowany dziś w Europie Mitsubishi Outlander PHEV jest efektem tych wieloletnich prac.

W latach 60., w dużych aglomeracjach miejskich nasycenie samochodami używanymi do celów prywatnych było tak duże, że zaczęto odczuwać negatywne tego skutki. Jednym z nich był smog i zanieczyszczenie powietrza, które zaczęło przeszkadzać mieszkańcom. Producenci aut stanęli w obliczu problemu, który trzeba było rozwiązać, by ich produkty wciąż były postrzegane pozytywnie. Rozpoczął się wyścig polegający na zmniejszaniu samochodów i silników, a tym samym ograniczenie zużycia paliwa, które przekłada się bezpośrednio na ilość spalin wydobywających się z rury wydechowej. Najlepiej było spaliny wyeliminować całkowicie, a tylko silnik elektryczny nie generuje emisji do atmosfery.

Mitsubishi Minica Van EV
Mitsubishi Minica Van EV

W 1966 roku koncern Mitsubishi Heavy Industries podpisał porozumienie z Tokyo Electric Power Company, na mocy którego miał stworzyć pojazd elektryczny. W tym celu nawiązał współpracę z Mitsubishi Electric oraz Japan Storage Battery, które miały pomóc przygotować niektóre podzespoły, oczywiście będące częściami napędu elektrycznego. Mitsubishi miało odpowiadać za przygotowanie samochodu, czyli karoserii, podwozia i zawieszenia. Do 1971 pracowano nad prototypowym, elektrycznym pojazdem przyszłości, który miał pomóc zmniejszyć ilość szkodliwych substancji wydzielanych do atmosfery w miastach. Dziesięć egzemplarzy elektrycznego, prototypowego modelu E12 przekazano do użytku firmie Tokyo Electric. Początkowo był to tradycyjny van, ale później powstały również inne wersje użytkowe o nazwach Minicab Van, Minicab Truck oraz Delica Van. Nieduże samochody były wyposażone w zespół akumulatorów ołowiowych, a silnik elektryczny mógł rozpędzić je do 80 km/h. W ten sposób spółka Motor Division, która została wydzielona z Mitsubishi Heavy Industries, a później przekształciła się w Mitsubishi Motors Corporation, rozpoczęła swoją własną historię samochodów elektrycznych.

Mitsubishi Minicab EV
Mitsubishi Minicab EV

W latach 70. zaczęto przeciwdziałać zanieczyszczeniu powietrza w USA, gdzie opracowano ustawę o czystym powietrzu. Ta skłoniła producentów do poszukiwania alternatywy dla benzyny. Samochody elektryczne Mitsubishi miały już wtedy akumulatory kwasowo-ołowiowe. W latach 90. na świecie rozpoczęto walkę z tzw. globalnym ociepleniem, a w Stanach Zjednoczonych opracowano ustawę o pojazdach bezemisyjnych. To nic innego jak samochód elektryczny, a Mitsubishi chciało odpowiedzieć na potrzeby Amerykanów takimi modelami jak Libero EV oraz FTO EV.

Mitsubishi Lancer Van EV
Mitsubishi Lancer Van EV

Zaczęto jednak od Lancera. Dzięki współpracy z Tokyo Electric Power Company firma MMC ukończyła w kwietniu 1991 roku prace nad modelem Lancer Van EV. Był to kompaktowy samochód typu kombi, którego elektryczny silnik był zasilany przez zespół akumulatorów niklowo-kadmowych o gęstości przewyższającej baterie ołowiowe. Dwa lata później powstał model Libero EV, który otrzymał zespół napędowy opracowany przy projekcie wspomnianego Lancera Van EV.

Mitsubishi Libero EV
Mitsubishi Libero EV

W połowie lat 90. wprowadzono już technologię akumulatorów litowo-jonowych, które można było szybciej i sprawniej ładować, nawet w kilkadziesiąt minut. Oferowały dużo większą gęstość energii oraz wyższą moc w porównaniu z rodzajami akumulatorów stosowanymi wcześniej. Firma Mitsubishi Motors Corporation rozpoczęła intensywne prace nad hybrydowym pojazdem elektrycznym typu plug-in o nazwie Mitsubishi HEV, co było efektem nowego prawa dotyczącego pojazdów bezemisyjnych w Kalifornii. Ten duży rodzinny pojazd był pierwszym tego typu wyprodukowanym przez Mitsubishi i jednocześnie można go uznać za prekursora dzisiejszego Outlandera PHEV. Minął ledwie rok i Mitsubishi przekazało Kalifornijskiej Agencji ds. Ochrony Czystości Powietrza (CARB) trzy takie pojazdy do testów na drogach tego stanu.

Hybrydowe Mitsubishi HEV
Hybrydowe Mitsubishi HEV

Od tego czasu Mitsubishi jeszcze bardziej zaangażowało się w rozwój samochodów elektrycznych. Przygotowało prototypowy pojazd zasilany akumulatorem litowo-jonowym FTO-EV. Sportowe auto pobiło w 1999 roku rekord długości jazdy samochodem elektrycznym podczas 24-godzinnej próby. W dobę przejechano nim dystans 2142,3 km pomimo faktu, że co 50 minut samochód doładowywany był przez 20 minut z wykorzystaniem łącza szybkiego ładowania.

Mitsubishi FTO-EV
Mitsubishi FTO-EV

Po 2000 roku Mitsubishi zaprezentowało kilka współczesnych samochodów elektrycznych, które były napędzane silnikami umieszczonymi w piastach kół. Pierwszym tego typu pojazdem był Colt EV, a następnie Lancer Evolution MiEV. Pierwszy miał napędzaną przednią oś, drugi napęd 4×4. Dopiero w koncepcyjnym Mitsubishi Concept-EZ-MIEV pokazano pełny potencjał technologii umieszczania silnikach w piastach kół. Jest to pojazd, który pomimo niewielkich rozmiarów ma bardzo przestronne wnętrze. Wszystko za sprawą braku tradycyjnej komory silnika.

Mitsubishi Colt EV
Mitsubishi Colt EV

Uruchomienie projektu wprowadzenia do sprzedaży elektrycznych samochodów seryjnych nastąpiło w 2006 roku. Pierwszym autem tego typu był model i-MiEV, który w 2010 roku trafił do odbiorców. Auto pozwala na przejechanie około 100-120 km, a przy sprzyjających warunkach nawet 200 km. Co ciekawe, na bazie tego modelu powstały również użytkowe pojazdy o nazwie  Mitsubishi Minicab-MiEV, odnoszącej się do pierwszego produkcyjnego pojazdu elektrycznego japońskiego producenta. Do końca listopada 2012 r. Mitsubishi wyprodukowało łącznie ponad 30 tys. i-MiEV i aut bazujących na i-MiEV.

Mitsubishi i-MiEV
Mitsubishi i-MiEV

Ten mały samochód miejski był dopiero wstępem do tego, co miało nastąpić. Mitsubishi w 2012 roku zaprezentowało drugi po HEV pojazd hybrydowy typu plug-in. Auto bazuje na Mitsubishi Outlanderze z oznaczeniem PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) i jest hybrydą, w której główną rolę napędu pełnią silniki elektryczne. Czerpią one energię z akumulatorów doładowywanych z sieci lub przy pomocy silnika spalinowego. Samochód dokładnie opisaliśmy w naszym artykule o tym modelu.

Wszystko o Mitsubishi Outlanderze PHEV

Zapraszamy również do poznania auta w naszym teście:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=oED6WbAwVBA[/youtube]

Poprzedni wpis Następny wpis