Dla wielu osób hasło HYBRYDA to synonim ekologii i ekonomii, ale na tym kończy się ich wiedza. Tymczasem te dwa rodzaje hybryd są tak diametralnie różne, że można przyjąć, iż są to wersje dla różnych klientów. Prześledźmy zatem klasyczny napęd hybrydowy i wersję PHEV jaką mamy np. w Mitsubishi Outlander.

W przypadku obydwu hybryd zespół napędowy to silnik spalinowy i silnik elektryczny, zasilany z baterii akumulatorów umieszczonych w bagażniku lub pod tylną kanapą. W obydwu przypadkach, ta bateria zasilająca silnik spalinowy jest dodatkowym akumulatorem, gdyż pojazd ma jeszcze klasyczny akumulator do zasilania sieci elektrycznej jak w każdym modelu spalinowym.

Zasadnicza różnica dotyczy wielkości tej dodatkowej baterii. W klasycznej hybrydzie (oznaczanej HEV) bateria umożliwia przejazd maksymalnie do 2 km. Tyle przynajmniej podają producenci, ale faktycznie możliwe jest jedynie ruszenie z miejsca i po zwiększeniu prędkości… włącza się silnik spalinowy. Faktycznie bateria służy jedynie do magazynowania energii elektrycznej zamienianej z energii kinetycznej wskutek rekuperacji i ewentualnie doładowania przez generator zasilany przez silnik spalinowy. Zmagazynowana tak energia jest wykorzystywana do napędu silnika elektrycznego, który jest jednostką wspomagającą silnik spalinowy. Nad faktem który silnik powinien w danej chwili pracować zarządza komputer po przeanalizowaniu danych z obciążenia silnika, prędkości ruchu, stopnia naładowania baterii itp. Jest to o tyle ważne że podczas jazd w mieście stale doładowujemy baterię i co chwila pracuje silnik elektryczny. Efektem tego jest niskie spalanie. Jednakże na trasie nie ma ciągłego hamowania i… oszczędności nie są już tak duże.

W hybrydzie typu plug in -oznaczana jest ona PHEV- zasada działania i współpracy obu silników jest identyczna jak wspomniana wcześniej. Różnica dotyczy tylko baterii akumulatorów, która jest znacznie większa, a przez to silnik elektryczny może samodzielnie napędzać auto. Prezentując to w uproszczeniu, to mamy więc sytuację, że na silniku elektrycznym możemy przejechać znacznie większą trasę (zamiast 2 km ponad 50 km), a gdy źródło zasilania zostanie wyczerpane do poziomu jaki ma akumulator w klasycznej hybrydzie HEV model jedzie dalej jak klasyczna hybryda. W chwili gdy model jedzie jak klasyczna hybryda, bateria akumulatorów do napędu silnika elektrycznego jest ładowana wskutek rekuperacji i ewentualnie przez silnik spalinowy. Jednakże nie ma możliwości naładowania baterii powyżej tego minimum pozwalającego na współpracę silników. Stąd też aby mieć w pełni naładowaną baterię musimy ładować ją w domu z gniazdka 230V, ewentualnie z szybkich ładowarek w mieście.

Mając w pełni naładowaną baterię przez ok 50 km jedziemy jak samochodem elektrycznym, a jak nam braknie prądu, pojazd staje się klasyczną hybrydą. Ważne też, że jadąc jako model elektryczny, gdy komputer stwierdzi taką potrzebę, automatycznie może zostać uruchomiony silnik spalinowy, aby umożliwić szybszą reakcję.

Nieco zmodyfikowaną generację phev zaproponowało Mitsubishi w modelu Outlander PHEV, gdzie rozbudowano ten system. Oferuje on trzy tryby jazdy, wszystkie automatycznie aktywowane przez system operacyjny PHEV i wszystkie oferujące stały elektryczny napęd na 4 koła:
* EV – tryb całkowicie elektryczny (do 135 km/h) – samochód jest wtedy napędzany przednim i tylnym silnikiem elektrycznym a energia pozyskiwana z akumulatora napędowego.
* Szeregowy tryb hybrydowy – samochód napędzany nadal przednim i tylnym silnikiem elektrycznym, silnik spalinowy napędza generator, aby ładować akumulator napędowy podczas jazdy. To tryb aktywowany podczas nagłego przyspieszenia lub jazdy pod górę. Również, gdy zbyt niski jest stan naładowania akumulatora. System dąży do jak najszybszego i najczęstszego powrotu do trybu całkowicie elektrycznego (Pure EV). Silnik jest również uruchamiany automatycznie w określonych odstępach, aby utrzymać go w optymalnym stanie, a także po 89 dniach jazdy wyłącznie elektrycznej w celu konserwacji układu paliwowego.

* Równoległy tryb hybrydowy – w tym trybie silnik napędza przednie koła, przedni silnik elektryczny wspomaga pracę silnika spalinowego a tylny silnik elektryczny napędza tylne koła. To tryb aktywowany przy dużej prędkości. System dąży do jak najszybszego i najczęstszego powrotu do szeregowego trybu hybrydowego (lub trybu całkowicie elektrycznego poniżej 135 km/h). Silnik spalinowy, wykorzystując nadwyżkę momentu obrotowego, używany jest także do ładowania akumulatora napędowego przez generator.
Tryb całkowicie elektryczny (EV) jest trybem domyślnym zaraz po uruchomieniu pojazdu i zapewnia zasięg jazdy bezemisyjnej do 57 km, ale nigdy nie oznacza to maksymalnego zasięgu tego trybu w sekwencji, zatem sytuacja, której obawiają się kierowcy aut z silnikami spalinowymi, w której auto po przejechaniu maksymalnego zasięgu w trybie elektrycznym dalej nie pojedzie, nie będzie miała miejsca.
Tym samym system PHEV jest ideałem, gdyż zapewnia nam jazdę samochodem elektrycznym przez ok 50 km (czego klasyczna hybryda nie oferuje), a na trasie jest klasyczną hybrydą (chociaż w reklamie Toyoty słyszymy jakoby po wyczerpaniu baterii silni spalinowy musiał ciągną ciężki akumulator).
Jeżeli zaś system taki mamy w modelu z napędem na cztery koła jest to… ideał do kwadratu
Bogusław Korzeniowski

Poprzedni wpis Następny wpis