Wśród wersji nowego SUV-a Renault jest pełna hybryda (HEV – Hybrid Electric Vehicles). I właśnie Renault Austral w wersji E-Tech full hybrid zyskał w swojej kategorii najwyższe uznanie jurorów plebiscytu Fleet Derby 2023. Nowy Austral to pierwszy model Renault wyposażony w samodoładowujący zespół napędowy nowej generacji E-Tech full hybrid. Łączna moc układu wynosi 146 kW, czyli około 200 KM. Korzyści dla użytkownika są oczywiste: lepsze osiągi przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa i emisji CO2. Nie mniej istotne dla wszystkich są korzyści związane z większą przyjemnością z jazdy. Ich znaczenie rośnie proporcjonalnie do czasu spędzanego za kierownicą (a może jest to nawet postęp geometryczny?). Dlatego nagroda, jaką hybrydowy Renault Austral został uhonorowany przez profesjonalistów – flotowców, ma szczególne znaczenie.
Renault Austral E-Tech full hybrid najlepszą hybrydą (HEV)
Konkurencja wśród samochodów hybrydowych stale i szybko rośnie, więc hybrydowy Renault Austral miał w walce o tytuł godnych rywali. Jak jednak widać, strategia Renaulution i postępującej elektryfikacji we wszystkich segmentach rynku przynosi efekty także w postaci nagród. Organizowany przez miesięcznik „Fleet. Auto w firmie”, plebiscyt Fleet Derby ma już utrwaloną przez lata renomę i znaczenie dla branży. Świadczy o tym przede wszystkim liczba 250 000 oddanych w tegorocznej (dwunastej) edycji głosów na 150 produktów i usług. Głosującymi są profesjonaliści z branży flotowej – osoby odpowiedzialne za politykę samochodową, zakupową i finansową w firmach – dwoma słowami: fleet menagerowie.
Zrozumiałe jest więc zadowolenie, jakim podzielił się Michał Mucha, szef produktu Renault C/D/E & Alpine. – Wygrana w plebiscycie cieszy nas tym bardziej, że rynek hybrydowy w Polsce nie jest łatwy, a konkurencja jest bardzo silna. Niemniej jednak nasza wiedza i doświadczenie z najbardziej wyczynowych wyścigów, takich jak Formuła 1 czy wyścigi długodystansowe i 24-godzinne, pozwoliły nam stworzyć konstrukcję hybrydową E-Tech, która dziś uzyskała kolejny laur do swojej kolekcji. Podkreślił on jednocześnie, że hybrydowy Renault Austral daje możliwość jazdy do 80% czasu w trybie elektrycznym, a komputer pokładowy na bieżąco optymalizuje działanie i wykorzystanie poszczególnych silników do napędzania pojazdu. Michał Mucha potwierdził także, że już niedługo do Australa dołączą Espace i Rafale – modele z taką samą technologią hybrydową. Z pewnością w ich sukces wierzy, bo zakończył swój komentarz słowami: – Dziękujemy za zaufanie i do zobaczenia za rok! Nagrodową statuetkę podczas uroczystej gali odebrała Gracjana Kisiel, Key Account Area Manager Renault Polska.
Nowy SUV Renault sprawdzony w działaniu
Prezentując nowego SUV-a Renault, pisaliśmy, wykorzystując firmowy slogan, że Austral to pełnia życia na czterech kołach skrętnych. Zwróciliśmy wtedy uwagę na nowatorskie podejście w rozwiązaniach wnętrza i nowinki technologiczne, jakie przyniosła strategia marki „Nowa Fala”. Nowy Austral to pierwsze auto w gamie Renault zaprojektowane na platformie podłogowej CMF-CD trzeciej generacji, Aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi. Od platformy rzecz o nazwie „samochód” się zaczyna, lecz dla nas użytkowników liczy się efekt końcowy, całościowy ale i ze wszystkimi detalami. Można być przekonanym, że hybrydowy Renault Austral nie wygrał by swojej kategorii, gdyby nie był samochodem przekonująco dopracowanym w detalach. Osoby, które spędzają w samochodzie znacznie więcej czasu niż nawet nasz kierowca testowy, tym bardziej musiały wziąć to pod uwagę. Jeśli dla kogoś samochód jest głównym miejscem pracy, to na pewno dobrze musi czuć się w jego wnętrzu. Jeżeli miesięcznie pokonuje ponadprzeciętne dystanse, to doceni wszystkie elementy komfortu, bezpieczeństwa i wspomagania prowadzenia.
Podczas pierwszego spotkania z Australem moją uwagę przykuły ekrany OpenR, na których widzimy informacje ze wskaźników, nawigacji i systemów multimedialnych. Musiały przykuć, skoro ekrany o przekątnej 12’’ oraz wyświetlacz Head-Up o przekątnej 9,3’’ tworzą powierzchnię niemal tysiąca centymetrów kwadratowych. Ekrany jednak w najmniejszym stopniu nie przytłaczają, a znakomicie ułatwiają korzystanie z samochodu i z życia w samochodzie. Potwierdził to nasz pełnodystansowy test Australa, w którym doceniliśmy m.in. trzecią generację układu czterech kół skrętnych Renault – 4CONTROL Advanced. Od razu zaznaczam (zanim ktoś kliknie w powyższy link), że był to test Australa w wersji mild hybrid. W pełni hybrydowy Renault Austral ma już zarezerwowane w naszym testowym kalendarzu miejsce, ale dopiero na późną jesień.
Radek Pszczółka
Zdjęcia: Renault i Magazyn Fleet