Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów, Eclipse Cross CVT

Moglibyśmy napisać, że w modelach Mitsubishi dbać o automatyczną skrzynię biegów można mniej niż w innych samochodach. Byłoby to jednak stwierdzenie co najmniej nieprecyzyjne, choć prawdziwe, przynajmniej w dużym stopniu. W stopniu tak dużym, jak znaczący jest udział w sprzedaży (w różnych kategoriach) przebojowego Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. (Z bezstopniową skrzynią CVT, nie do końca nawiasem pisząc.

Automatyczna skrzynia biegów zapewnia najwyższy komfort jazdy. Kiedyś ujmowała samochodom odrobinę dynamiki (np. potrzebowały one 0,1 sekundy więcej do setki), za to dodawała kilka kropli paliwa w spalaniu. Ale to już historia, zamierzchła nawet przeszłość. Ponadto powinniśmy jeszcze wprowadzić rozróżnienie technologiczno-jakościowe. Czy to zwykła skrzynia automatyczna, czy jej jak dotąd najwyższe technologicznie (w samochodach seryjnych) rozwinięcie – bezstopniowa skrzynia CVT (Continously Variable Transmission).

Najlepsza opcja 

Żywo interesuje nas właśnie przekładnia CVT. Między innymi dlatego, że jest najlepszą opcją dla samochodów z napędem hybrydowym. I w rezultacie znakomicie służy w modelach Eclipse Cross i Outlander w wersjach PHEV.

Do zalet zwykłej skrzyni automatycznej przekładnia CVT płynnie dodaje jeszcze kilka. Po pierwsze jest to utrzymywanie niezmiennej prędkości obrotowej silnika niezależnie od zmian szybkości samochodu. Na pewno cenną zaletą jest zapewnienie mniejszego zużycia paliwa. Kolejne, też godne uwagi, to jej pozytywny wpływ na większą trwałość układu napędowego i silnika. Ponadto jest od tradycyjnej mniejsza i lżejsza.

Na tym różnicowanie (prawie) kończymy, ponieważ nasze podpowiedzi, jak dbać o automatyczną skrzynię biegów, w lwiej części dotyczą i zwykłego automatu, i przekładni CVT. W obu przypadkach musimy pamiętać o kilku najważniejszych elementach. Nie pamiętali o nich użytkownicy przekładni automatycznych kilkanaście lat temu i stąd zrodził się stereotyp o dużej ich awaryjności. Tymczasem eksperci nie pozostawili wątpliwości, że przyczyna leżała po stronie nieprawidłowej eksploatacji automatów.

salon Mitsubishi Japan Motors

Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów

Aby możliwie najlepiej odpowiedzieć na to pytanie, poprosiliśmy o fachowe wsparcie Michała Koćwina, doradcę serwisu Mitsubishi Japan Motors w Bielsku-Białej.

 Zaczął on od przypomnienia: – Podobnie jak to jest w przypadku silnika spalinowego, skrzynia biegów jest smarowana olejem silnikowym. Dlatego – podpowiada Michał Koćwin – kluczowym elementem dla bezproblemowej eksploatacji automatycznej skrzyni biegów jest wymiana oleju w skrzyni oraz filtra oleju. Z naszych doświadczeń wynika, że producenci najczęściej zalecają wymianę co 60 tys. km. I tu mamy kolejną przewagę skrzyni CVT, której wystarczy wymiana oleju i filtra co 80 tys. km.

Ale – zastrzega nasz ekspert – producenci najczęściej określają wyłącznie interwał kilometrowy, a warto brać pod uwagę warunki, w jakich eksploatujemy skrzynię. – Jeśli poruszamy się głównie w trasie, skrzynia przez większość czasu pracuje w swojej roboczej temperaturze. Natomiast jeśli poruszamy się przede wszystkim i najczęściej w ruchu miejskim, zakres temperatur pracy skrzyni jest bardziej zróżnicowany. Skrzynia rozgrzewa się i chłodzi w krótkich cyklach, co wpływa na szybsze zużycie oleju.

Olej przekładniowy nie może też być stary. Nawet jeśli nie zrobiliśmy przebiegu 60 tys. km, czy nawet 80 (jak w przypadku skrzyni CVT), to bierzmy pod uwagę, że kilkuletni olej nie będzie miał takich samych parametrów, jak olej nowy. W konsekwencji skrzynia biegów może się przegrzać. Michał Koćwin podsuwa tu zalecenie, aby nawet przy małym przebiegu, wymienić olej nie później niż po sześciu latach eksploatacji.

Temperatura pracy to bodaj najważniejszy z czynników wpływających na niezawodność skrzyni automatycznej. Skrzynię, tak jak silnik, zawsze należy rozgrzać. – Wężykiem panie majster, wężykiem – podkreśla Michał Koćwin. – Zanim skrzynia się nagrzeje, powstrzymujmy się od ostrej jazdy na wysokich obrotach. A już szczególnie zimą, kiedy czas rozgrzewania wydłuża się wraz ze skracaniem się słupka rtęci na termometrze.

Elementy techniki jazdy w dbałości o skrzynię

Przede wszystkim nie można zmieniać trybu pracy skrzyni w chwili, gdy samochód jeszcze się toczy. Należy się całkowicie zatrzymać, najlepiej odczekać ułamek sekundy i dopiero zmienić przełożenie. Po tym, jak wybierzemy tryb jazdy, do jego załączenia też mija chwila, zatem wstrzymajmy się z wciskaniem pedału przyspieszenia. Te uwagi nie dotyczą błyskawicznie działających skrzyń CVT w Mitsubishi, ale przecież zapowiedzieliśmy uniwersalność podpowiedzi, jak dbać o automatyczną skrzynię biegów.

Skrzynie możemy też przegrzać, jeżeli w czasie jazdy zechcemy wrzucić na luz, czyli wybrać pozycję „N”. Dzieje się tak, ponieważ w trybie „N” ciśnienie oleju w przekładni spada i w związku z tym smarowanie jest niedostateczne.

Nie warto też zmieniać trybu z „D” na „N”, kiedy stoimy na światłach. Częste zmiany powodują niepotrzebne przeciążenia i przyspieszają zużycie sprzęgiełek w przekładni oraz oleju.

Z kolei przed zaparkowaniem samochodu dobrze jest najpierw zaciągnąć (nacisnąć) hamulec ręczny a dopiero potem ustawić dźwignię zmiany przełożenia w pozycję „P”. Chodzi o to, żeby koła blokował hamulec, a nie skrzynia.

W Mitsubishi możemy o skrzynię dbać mniej

Do modelu Eclipse Cross producent wprowadził udogodnienie w postaci procedury ochrony skrzyni biegów. Za wszystko odpowiada oczywiście elektronika, a na czym to polega, odpowiada Michał Koćwin. – W początkowej fazie rozgrzewania silnika, komputer ogranicza moc i moment obrotowy, aby zimna skrzynia nie pracowała na zbyt wysokich obrotach. Konsekwencją smarowania zimnym olejem jest bowiem jego słabsza skuteczność. Dopiero po wstępnym rozgrzaniu, komputer pozwoli nam cieszyć się mocą i momentem obrotowym w pełnym zakresie pracy.

Pamiętajmy jednak, że to, iż możemy o skrzynię dbać mniej, nie może uśpić naszej czujności podczas eksploatacji. Sprawdzenie co się stanie, gdy podczas jazdy do przodu, bez zatrzymania auta wybierzemy tryb „R”, może nas kosztować kilka tysięcy.

Władysław Adamczyk, przy współpracy Michała Koćwina

Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów, Eclipse Cross CVT
Poprzedni wpis Następny wpis