Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
Jak działa innowacyjny napęd Ford Performance All-Wheel-Drive w Focusie RS?

Ford-Focus_RS_2016_1600x1200_wallpaper_85

W minionym roku zadebiutował niesamowity Ford Focus RS – najlepszy hot hatch jaki powstał kiedykolwiek. Ford ma bardzo długą tradycję w produkcji wspaniałych, sportowych kompaktów i ekstremalnych wersji RS. Najnowszy model ma jednak coś, czego jeszcze nie było nie tylko w gamie Forda, ale i w żadnym innym samochodzie produkcyjnym. To innowacyjny napęd na cztery koła Ford Performance All-Wheel-Drive. Jak działa i co jest w nim tak innowacyjnego?

Ford-Focus_RS_2016_1600x1200_wallpaper_1c

To, co wyróżnia Ford Performance All-Wheel-Drive to brak urządzenia centralnego odpowiedzialnego za rozkład siły napędowej pomiędzy osiami. Normalnie, we wszystkich układach napędowych to zadanie pełni centralny mechanizm różnicowy lub wielopłytkowe sprzęgło, natomiast w samochodach, w których nie ma tego typu urządzeń, nie jest możliwa jazda z napędem na cztery koła po utwardzonej nawierzchni – tak jest m. in. w samochodach terenowych z ręcznie dołączanym przednim napędem. Jak więc Ford opracował układ napędowy, który pozwala jeździć po asfalcie bez mechanizmu centralnego?

Wbrew pozorom, rozwiązanie jest proste. Całością zarządza komputer RDU (Rear Drive Unit), który informacje o prędkości obrotowej każdego z kół oraz prędkości pojazdu, kącie skrętu kierownicy czy przeciążeniu działającemu na pojazd otrzymuje od licznych, rozmieszczonych w całym samochodzie czujników. Komputer odpowiada za zarządzanie momentem obrotowym, który rozdziela nie tylko pomiędzy przednią i tylną osią, ale także pomiędzy prawym i lewym kołem tylnym. Jak to możliwe?

Ford-Focus_RS_2016_1600x1200_wallpaper_7f

Otóż przy tylnym mechanizmie różnicowym zamontowano po jego obu stronach elektrycznie sterowane sprzęgła, które stale się włączają i wyłączają. Ich zablokowanie powoduje przekazanie momentu obrotowego na odpowiednie koło, a jeżeli oba są całkowicie rozłączone, wówczas tylne koła nie otrzymują momentu obrotowego, co w zasadzie się nie zdarza. Dzięki możliwości przekazania do 100 procent dostępnego dla tylnej osi momentu obrotowego na jedno z kół, system może częściowo sterować samochodem podczas pokonywania zakrętu – zjawisko wektorowania momentu obrotowego. Zasada działania jest podobna do opisywanego wcześniej systemu Torque Vectoring Control.

Możliwości i zalety Ford Performance All-Wheel-Drive

Dzięki odpowiedniej budowie przedniego mechanizmu różnicowego (dyferencjał niesymetryczny), który przekazuje napęd na tylną oś, standardowy rozdział momentu obrotowego pomiędzy osiami to nie 50:50 (przód:tył) jak to zwykle bywa, ale 45:55. Już samo to pozwala wyeliminować podsterowność podczas przyspieszania w łuku. Jednak to nie koniec możliwości Ford Performance All-Wheel-Drive. Na tylną oś poprzez działanie systemu kontroli trakcji może trafić do 70 procent dostępnego momentu obrotowego, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie typowo nadsterownej charakterystyki prowadzenia. System opracowano tak, by zapewniał możliwie najlepszą przyczepność – z przyspieszeniami bocznymi przekraczającymi 1 g – oraz najwyższą możliwą prędkość pokonywania łuku i przyczepność podczas ruszania. Zapewniając neutralne zachowania i regulowane elektronicznie reakcje w zakresie granicznym oraz zdolność do uzyskiwania kontrolowanych poślizgów, Focus RS dostarcza kierowcy doznań nieznanych dotąd w hot hatchach.

Ford-Focus_RS_2016_1600x1200_wallpaper_71

„Ten system napędu na cztery koła to przełomowa technologia, zdolna zapewnić najlepsze własności jezdne w skręcie i przyjemność z prowadzenia samochodu na granicy przyczepności. Po prostu wyrzuciliśmy na śmietnik wszystkie dotychczasowe teorie, jakoby napędzane na cztery koła hatchbacki nie mogły zapewniać przyjemności z jazdy i stworzyliśmy samochód, który po równi zaskakuje i nagradza.” – oświadczył Dave Pericak, dyrektor Global Ford Performance.

Zaletą Ford Performance All-Wheel-Drive jest niska masa dzięki uproszczonej konstrukcji oraz możliwość pełnego zarządzania napędem. Kierowca może wybrać odpowiedni do potrzeb tryb jazdy, który wczytuje przygotowany wcześniej program odpowiadający za rozkład momentu obrotowego i reakcje napędu na ruch samochodu. Spośród czterech sportowych trybów jazdy w Focusie RS pojawił się zupełnie nowy o nazwie niewymagającej komentarza – „Drift”. Dzięki temu, Ford Focus RS jest pierwszym hatchbackiem, którym można swobodnie i w sposób w pełni kontrolowany driftować po torze. Jest to oczywiście możliwe również dzięki specjalnej mieszance opon Michelin o rozmiarze 235/35 R19 oraz mocy 320 KM płynącej z silnika 2.3 EcoBoost, znanego z Forda Mustanga.

Fordy z napędem na cztery koła

Wśród aut Forda wyposażonych w napęd na cztery koła znajdują się: nowy Ford Edge, Ford Kuga, Ford Galaxy, Ford Mondeo i Ford S-MAX, opisywany tu Focus RS, a także nowy pickup Ford Ranger oraz użytkowy Ford Transit. Wszystkie z tych samochodów możecie poznać odwiedzając salony Forda Grupy PGD, gdzie zapiszecie się także na jazdy próbne.



Wróć