Jeep CJ – legenda od której zaczęła się cywilna historia Jeepa

Wakacje to czas gdy musimy wypocząć i „naładować akumulatory” do dalszej pracy. To także czas, gdy poświęcamy więcej czasu na relaks i poznawanie interesujących nas ciekawostek. Dla wszystkich miłośników motoryzacji przygotowaliśmy zatem ciekawostki z historii najbardziej rozpoznawalnej terenowej marki. Po niedawnym opisie jaka jest geneza postania nazwy Jeep, dzisiaj przedstawimy model Jeep CJ. Model, który zapoczątkował erę cywilnych samochodów Jeep.

Jak wspominano w poprzednim materiale, w 1941 roku ogłoszono publiczny konkurs zorganizowany przez Departament Wojny Stanów Zjednoczonych. Konkurs miał wyłonić najlepszy ćwierćtonowy pojazd wielozadaniowy na potrzeby armii amerykańskiej. To w wyniku tego konkursu powstał „General Purpose Vehicle”, lepiej znany jako Jeep MB, opracowany przez Willys Overland.

Podczas II wojny światowej wyprodukowano łącznie 650 000 Jeepów, które towarzyszyły wojskom alianckim na wszystkich frontach. Wprawdzie zaprojektowano go do transportu żołnierzy, ale dzięki swojej wszechstronności, stał się pojazdem uniwersalnym. Był zarówno pojazdem dowodzenia, ambulansem, wsparciem dla wyrzutni rakiet, pługiem śnieżnym, a nawet holownikiem artyleryjskim o wyjątkowych osiągach.Cywoly model Jeep CJ - wersja zabudowana z roku 1955

Narodziny cywilengo modelu Jeep CJ

Po zakończeniu wojny ten solidny samochód postanowiono wykorzystać w cywilu. Jeszcze przed Sylwestrem 1945 roku na amerykańskie drogi wyjechał Jeep CJ – 2A, którego zadaniem było przeniesienie na grunt cywilny cech sprawdzonych w armii.

Nowy model stanowił – dzięki nowym funkcjom – kolejną demonstrację wszechstronności i zdolności adaptacyjnych. W przeciwieństwie do swego wojskowego przodka miał m.in. tylną przestrzeń ładunkową, przyczepę, czy dach z tkaniny. Zrezygnowano też z wojskowego koloru khaki i model otrzymał ciepłe kombinacje kolorystyczne, takie jak jasnozielony, żółty i czerwony.

Co ciekawe, w standardzie dostępny był tylko z fotelem kierowcy i lusterkiem bocznym. Elementy takie jak fotel pasażera, wyciągarka, wycieraczka przedniej szyby i tylne światła były dostępne tylko jako opcje.

Zmieniło się też wyposażenie zewnętrzne, aby spełniać standardy amerykańskiej administracji drogowej. Jeepy musiały być m.in. wyposażone w większe reflektory, co wymagało przeprojektowania przodu. Wówczas też grill Jeepa stracił dwie kratki w porównaniu z wersjami wojskowymi, pozostawiając kultową siódemkę, która charakteryzuje Jeepa do dziś.Jeep CJ rok 1955

W latach 1945-1986 sprzedano łącznie 1,5 miliona różnych generacji „cywilnego Jeepa”. W następnym roku na rynku pojawił się Jeep Wrangler, dziedzicząc ducha i wszechstronność oryginalnego modelu.

Obserwuj nas na Youtube

Nie znaleziono filmów.

Może Cię zainteresować

28 kwietnia, 2025

Abarth 600e to najmocniejszy model marki z logo skorpiona w historii, stworzony z myślą o tych, którzy od elektryka oczekują nie tylko zasięgu, ale przede (...)

24 kwietnia, 2025

Zwinny, oszczędny i gotowy na emocjonujące wyzwania – taki właśnie jest nowy Suzuki Swift. W swojej czwartej odsłonie kultowy hatchback łączy kompaktowe wymiary z nowoczesnym (...)

23 kwietnia, 2025

MG4 to elektryczny hatchback stworzony z myślą o kierowcach, którzy cenią precyzję prowadzenia, natychmiastowy moment obrotowy i nowoczesne rozwiązania na pokładzie. Teraz ten dynamiczny model (...)