Samochody terenowe to dla wielu głównie modele JEEP. Najsłynniejszy i najchętnie oglądany jest oczywiście Wrangler, ale… to Grand Cherokee nawiązuje rónorzędną walkę ze swoimi konkurentami z Europy i Dalekiego Wschodu. Prześledźmy jego historię…

Zbudowany na bazie 80 lat legendarnej historii, każdy samochód Jeepa może pochwalić się niezwykłą linią i wyjątkowym charakterem. Każdy z nich jest autentyczny, wszechstronny i z najlepszymi w swojej klasie możliwościami. Jeep Grand Cherokee nie stanowi tu wyjątku. Debiut Grand Cherokee ustanowił nowy wzorzec w branży pod względem luksusu i możliwości i dał początek czterem sławnym generacjom, dzięki którym stał się najczęściej nagradzanym SUV-em w historii.

Jeep Grand Cherokee (ZJ / WJ) pierwszej i drugiej generacji: 1993-2004.
Jeep Grand Cherokee zadebiutował niesławnie, uderzając w szybę centrum kongresowego na North American International Auto Show w Detroit w dniu 7 stycznia 1992 roku. Pierwszy SUV wyposażony w poduszkę powietrzną po stronie kierowcy, wyznaczył nowe standardy w zakresie jazdy po drogach, jakości prowadzenia i komfortu SUV-a. Grand Cherokee z rozstawem osi 105,9 cala wyniosło wyrafinowanie na nowy poziom. Nowe zawieszenie Quadra-Coil miało wielowahaczową konfigurację. Jako opcja oferowany był 5,2-litrowy silnik V-8, a w niektórych modelach dostępna była tylna oś Dana 44.

Jeep Grand Cherokee (WK) trzeciej generacji: 2005-2010.
Całkowicie zmieniony ZJ/WJ, zupełnie nowy Grand Cherokee łączył w sobie moc, luksus i znacznie cichszą, bardziej komfortową jazdę. Inżynierowie Jeepa ciężko pracowali nad podniesieniem klasy samochodu, dodając niezależne przednie zawieszenie z krótkim / długim wahaczem. Gruntowna transformacja była kontynuowana wraz z wprowadzeniem trzech mocnych silników, w tym potężnego 330-konnego silnika HEMI® V-8 o pojemności 5,7 litra. Jeep Grand Cherokee SRT8 z 2006 roku napędzany był w 6,1-litrowym silnikiem HEMI V-8 o mocy 420 KM i momencie obrotowym 420 lb.-ft, posiadał 20-calowe kute obręcze i czterotłoczkowe hamulce Brembo. Dostępny full-time Quadra-Drive II 4×4  zawierał przedni i tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz centralny blokadę mechanizmu różnicowego.

Jeep Grand Cherokee czwartej generacji (WK2): 2011- do teraz.
Po wprowadzeniu całkowicie nowego modelu w 2011 roku i z ponad 4 milionami na koncie sprzedanych samochodów od momentu wejścia na rynek pierwszego Grand Cherokee, Jeep udoskonalił formułę, aby zapewnić idealne połączenie udoskonalonych możliwości drogowych i terenowych z większą oszczędnością paliwa, światowej klasy wnętrzem, eleganckim, nowym nadwoziem oraz wieloma funkcjami z zakresu bezpieczeństwa i technologii. Model Trailhawk został wprowadzony na rynek w 2017 roku z pneumatycznym zawieszeniem Quadra-Lift w standardzie, systemem Quadra-Drive II 4×4, oponami terenowymi oraz pakietem płyt osłonowych podwozia. Nowy Trackhawk był najszybszym i najmocniejszym SUV-em w historii. Mógł się pochwalić 6,2-litrowym, turbodoładowanym silnikiem HEMI V-8, zmodyfikowanym układem chłodzenia silnika, wysokiej klasy układem hamulcowym Brembo i trybem Launch optymalizującym osiągi na torze.

Obecnie powstał nowy Jeep Grand Cherokee L 2021, po raz pierwszy oferujący sześć lub siedem miejsc. Jeep Grand Cherokee L pojawi się w salonach dealerskich Jeepa w drugim kwartale 2021 roku; nowy dwurzędowy Jeep Grand Cherokee i jego zelektryfikowana wersja 4xe zadebiutują pod koniec 2021 roku.

Poprzedni wpis Następny wpis