Ostatni taki przypadek miał miejsce w modelu CJ, który jest protoplastą Wranglera, a ten nigdy nie był produkowany z silnikiem o większej liczbie cylindrów niż 6. Teraz kultowy model Jeepa otrzymał jednostkę V8 o pojemności 392 cale sześcienne i mocy 477 KM. To nie tylko pierwszy Wrangler V8 w historii, ale też najszybszy i już chyba bez wątpienia najbardziej wszechstronna terenówka świata.

Jeep nie ukrywa, że auto zbudowano dla entuzjastów, a model Rubicon 392 zadebiutuje na rynku amerykańskim na początku przyszłego roku. Auto jest totalnie bezkompromisowe, a jednocześnie niesamowicie wszechstronne. Terenowe i sportowe jednocześnie.

Pod maską mamy motor HEMI o europejskiej pojemności 6,4 litra i europejskiej mocy 350 kW, czyli 477 KM. Moment obrotowy to aż 637 Nm! Te potężne parametry są przełożone przez 8-biegową przekładnię TorqueFlite 8HP75 i napęd Selec-Trac, co pozwala na asfalcie przyspieszyć od 0 do 96 km/h w czasie 4,5 s! Ćwierć mili tak przygotowany Wrangler przejedzie ze startu zatrzymanego po 13 sekundach, a to przecież jednostka Mopara, która dopiero będzie poddawana modyfikacjom przez grono wspomnianych entuzjastów. Teraz można tylko czekać na wieści o 500-, 600- i 700-konnych Wranglerach 392.

Oczywiście producent nie rezygnuje z doskonałych właściwości terenowych Wranglera i wytrzymałych elementów Rubicona. Samochód ma osie Dana 44 z przełożeniem 3,73 i blokadami, a koła to 17-calowe felgi z systemem beadlock oraz 33-calowe opony. Jakby tego było mało, Jeep zaserwował Rubiconowi 392 aż 2-calowy (5 cm) lift zawieszenia. Dzięki temu prześwit wynosi 26 cm, a kąty natarcia, rampowy i zejścia to odpowiednio: 44,5, 22,6 i 37,5 stopnia. Zdolność do pokonywania brodów to 83 cm. To po części zasługa systemu odprowadzania wody z komory silnika. Podniesione zawieszenie pozwala też maksymalizować skuteczność tłumienia na dużych nierównościach amerykańskich prerii podczas dynamicznej jazdy. Dbają o to amortyzatory firmy Fox.

Samochód wyposażono w nową funkcję Selec-Speed Control, która umożliwia ustawienie prędkości i jazdę bez udziału pedału gazu w trybie 4L w zakresie prędkości od 1 do 5 mil/h. Nie zabrakło pełnych blokad osiowych oraz rozłączanych stabilizatorów.

Inną z ciekawych funkcji jest Off-Road Plus w ustawieniach Sand i Rock. Pierwszy do maksymalnie dynamicznej jazdy po pustyni – tryb sportowy dla jazdy w terenie – a drugi to maksymalizacja przyczepności na skałach. Co ciekawe, nowa blokada tylnej osi pozwala zablokować mechanizm różnicowy nawet podczas szybkiej jazdy w trybie 4H.

Wrangler stworzony do… wyścigów!

Tak, to nie pomyłka. Jego przekładnia automatyczna TorqueFlite 8HP75 ma funkcję Amax, która – w dużym uproszczeniu – pozwala na przełączanie kolejnych biegów bez strat w przekazywaniu momentu obrotowego. W przeciwieństwie do skrzyni dwusprzęgłowej czas zmiany biegu, a konkretnie przerwa pomiędzy jednym a drugim biegiem nie istnieje. Oznacza to, że moment obrotowy trafia na koła nawet podczas zmiany przełożeń, co zdecydowanie skraca czas przyspieszenia. Takie rozwiązanie stosowane jest np. w Jeepie Grand Cherokee Trackhawk.

Poprzedni wpis Następny wpis