Koreańska firma Kia kontynuuje ekspansję w dziale samochodów osobowych. Najnowszym produktem grupy EV jest elektryczny SUV oznaczony Kia EV9. Zaprojektowano i skonstruowano go z myślą o nowoczesnym stylu życia w epoce samochodów zelektryfikowanych. Łączy bowiem odważną stylistykę, wszechstronność i charakterystyczną dla nowych modeli marki Kia stylistykę z zasięgiem do 541 kilometrów.
Kia EV 9 wyznacza nowy standard
Elektryczna Kia EV9 powstała na modułowej płycie podłogowej Electric Global Modular Platform (E-GMP). Zapewnia to ogromną przestrzeń dla wszystkich pasażerów. Pasażerowie mogą wybrać między ustawieniem foteli w pozycji relaksacyjnej lub ich obróceniem. Fotele relaksacyjne zapewniają najwyższy komfort wypoczynku, natomiast obrotowe fotele w drugim rzędzie umożliwiają obrócenie ich w stronę siedzeń trzeciego rzędu. Ponadto, EV9 oferuje liczne innowacje, w tym cyfrowe lusterka boczne, płaskie klamki drzwi i panoramiczny wyświetlacz.
Zasięg do 541 kilometrów idzie w parze z ultraszybkim ładowaniem. Zapewnia on do 239 km przebiegu po zaledwie 15 minutach ładowania. Kia EV9 wyposażono też w funkcję ładowania dwukierunkowego. Oznacza to, że klienci mogą zarówno ładować akumulator, jak i wykorzystywać energię zgromadzoną w akumulatorze do zasilania urządzeń elektrycznych.
Styl inspirowany naturą
Wygląd Kia EV9, podobnie jak Kia EV6, jest zgodny z firmową filozofią projektowania „Przeciwieństwa, które się uzupełniają”. Nadwozie charakteryzuje się geometrycznymi kształtami, czystymi liniami i wyrazistą sylwetką SUV-a. Na przód EV9 składają się proste, wyraźne linie i gładkie powierzchnie, które w równym stopniu emanują pewnością siebie, jak i spokojem. Charakterystyczna dla Kia EV9 jest tzw. cyfrowa twarz tygrysa („Digital Tiger Face”) na którą składają się dwa skupiska małych lamp, po jednym obok każdego reflektora.
Profil boczny EV9 łączy charakterystyczny wygląd solidnych SUV-ów z wyjątkową wydajnością aerodynamiczną. Trójkątne elementy błotników i wyraźnie zaznaczone geometryczne nadkola płynnie przechodzą w boczną część nadwozia, łącząc wielokątne elementy w spójną całość. Chowane klamki drzwi i podnosząca się ku tyłowi linia boczna nadwozia potęgują wrażenie ruchu. Z tyłu, proste, czyste linie pokrywy bagażnika i elegancko uwydatnione smukłe światła, które nawiązują stylistyką do tych z przodu, dodatkowo podkreślają mocną i pewną siebie sylwetkę EV9.
Kia EV9 – siedmiomiejscowe auto elektryczne
Kia EV 9 charakteryzuje się przestronnym wnętrzem z minimalistycznym i łatwym w obsłudze panelem sterowania. Modułowa płyta podłogowa E-GMP, z dużym rozstawem osi i płaską podłogą, zapewnia bardzo dużo miejsca w kabinie. EV9 jest wyposażone w trzy rzędy siedzeń i oferowane zarówno w wersji sześcioosobowej, jak i standardowej siedmioosobowej. W pierwszym rzędzie znajdują się fotele relaksacyjne z rozkładanym podnóżkiem, których oparcia można odchylić podczas postoju na odpoczynek lub w czasie przerwy na ładowanie. Sześciomiejscowy układ siedzeń oferuje dla pasażerów w drugim rzędzie dwie opcje. Za pomocą obrotowych foteli w drugim rzędzie zamiana wnętrza pojazdu w minisalon lub fotela relaksujące z odchylanymi zagłówkami. Oprócz oddzielnych ustawień dla kierowcy i pasażera z przodu, niezależna klimatyzacja z tyłu zapewnia większy komfort pasażerom podróżującym w drugim i trzecim rzędzie foteli. Oszczędza to energię poprzez ogrzewanie lub chłodzenie pasażerów tylko wtedy, gdy tego chcą i tam, gdzie tego chcą.
Elektryczna Kia EV9, przy długości nadwozia wynoszącej 5010 mm i szerokości 1980 mm ma rozstaw osi wynoszący 3100 mm. Bagażnik z tyłu, za fotelami drugiego rzędu, ma pojemność aż 828 litrów. Gdy wszystkie 6 lub 7 foteli jest zajętych, pojemność bagażnika wynosi 333 litry. EV9 wyposażono też w dodatkowe miejsce do przechowywania w postaci bagażnika z przodu. Jego pojemność w samochodzie z napędem na tylne koła wynosi 90 litrów, a w wersji z napędem na cztery koła – 52 litry.
Dwa rodzaje układu napędowego
Kia EV9 jest dostępna z napędem na tylne (RWD) lub na cztery koła (AWD). Obie wersje układu napędowego są zasilane akumulatorem, który może zmagazynować 99,8 kWh energii. Wersja z napędem na tylne koła ma silnik o mocy 150 kW, który generuje maksymalny moment obrotowy wynoszący 350 Nm. Maksymalna prędkość EV9 wynosi 185 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 9,4 sekundy. Zasięg wersji RWD wynosi 541 km.
Wersja z napędem na cztery koła jest napędzana dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 141 kW każdy i o maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm z przodu i 350 Nm z tyłu w wersji Baseline oraz po 350 Nm z przodu i z tyłu w wersji GT-Line. Maksymalna prędkość wynosi 200 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 6,0 sekund. Wersja GT-Line AWD przyspiesza do „setki” w 5,3 sekundy, a szacunkowy zasięg wynosi do 497 km (WLTP).
Bogusław Korzeniowski