Kia Soul jako lider wśród małych crossoverów? [wideotest]

Kia Soul to reprezentant licznego grona miejskich crossoverów, które z roku na rok zdobywają coraz większą popularność. Jej odświeżona wersja trafiła do naszego testu i sprawdziliśmy jak prezentuje się na tle konkurentów.

Kia Soul to już samochód niemłody, bo zaprezentowano go jeszcze przed największym boomem na małe crossovery w 2009 roku. Dziś jest już doświadczonym zawodnikiem, który jako druga generacja zadebiutował na rynku dwa lata temu. Zupełnie nowe podwozie i przeprojektowane wnętrze nie tylko wyraźnie ją odświeżyły, ale i postawiły w ścisłej czołówce crossoverów segmentu B.

Mały wielki Soul

Choć Kia Soul na tle konkurentów jest samochodem stosunkowo małym, oferuje niezwykle przestronne wnętrze. W segmencie ma jedno z najkrótszych nadwozi (o 4 cm krótsze od Suzuki Vitary), ale w dziedzinie przestronności nie ustępuje rywalom. To zasługa przemyślanego projektu nadwozia, które nie udaje na siłę terenówki, ale jest skupione wokół pasażerów tak, by czuli się swobodnie. Początkowo można odnieść wrażenie, że z przodu jest wąsko i nieco przyciasno, ale po zajęciu miejsca za kierownicą, okazuje się, że nawet wysokie osoby poczują się swobodnie. Dzięki dużemu zakresowi regulacji foteli i kolumny kierownicy praktycznie każdy odnajdzie wygodną pozycję, a wysoko umieszczony dach pozwala podróżować nawet w kapeluszu. Nie inaczej jest z tyłu, gdzie dach praktycznie nie opada i oferuje przestrzeń nawet dla koszykarzy. Również miejsca na nogi w drugim rzędzie nie zabraknie wyższym osobom.

Kia Soul (2027) - test

W wysokiej ocenie wnętrza punktują fotele i jakość wykonania. Przednie fotele są wygodne i nieźle podpierają ciało na zakrętach, a w testowanej wersji XL ładnie prezentuje się ich czarna tapicerka przełamana kontrastową, żółtą nicią. Ten motyw powtarza się również na daszku nad zegarami, tunelu środkowym, kierownicy i podłokietniku. Warto dodać, że zagłówki foteli są regulowane w dwóch płaszczyznach, a koło kierownicy zostało obszyte skórą bardzo przyjemną w dotyku. Przyjemne są również wszystkie materiały, jakimi posłużono się do wykończenia deski rozdzielczej i boczków tapicerki. Uwagę zwraca motyw koła, który przełożono na głośniki dobrej klasy systemu audio, umieszczony pośrodku subwoofer oraz na panele drzwi zarówno przednich jak i tylnych. Jakość wykonania stoi na wysokim poziomie, a głęboka czerń stwarza wrażenie przebywania w aucie wyższej klasy niż Kia jest w rzeczywistości. Z tyłu dwóch pasażerów rozpieszcza wygodna kanapa z szerokim podłokietnikiem, który ma dwa wgłębienia na napoje.

Kia Soul (2032) - test

Gdy spojrzeć za oparcie kanapy  okazuje się, że pojemność bagażnika nie wybija się ponad to, co oferuje czołówka. Ma 354 litry, ale oferuje bardzo duży otwór załadunkowy i bardzo lekką klapę. Ma też niecodziennie rozwiązaną tylną półkę, której nie zaczepiono na klapie przy pomocy sznureczków, ale zaprojektowano w taki sposób, że daje się „złamać”  lub postawić w pion – podobnie jest z podłogą. W praktyce okazuje się to lepszym rozwiązaniem niż klasyczne, ale warto pamiętać o jej położeniu przed zamknięciem klapy, bo będzie zasłaniać widok przez tylne okno. Kia Soul okazuje się jednym z liderów w segmencie w dziedzinie przestrzeni bagażowej po złożeniu oparć kanapy. Wówczas uzyskujemy 1367 litrów – dla porównania większa Vitara 1120 litrów.

Jeździ niemal wzorowo

Kia Soul (2026) - test

Do jazdy zachęca nie tylko bardzo przyjemne wnętrze, ale i pozycja za kierownicą. Fotel można ustawić nisko, kierownicę przysunąć blisko ciała, a pozioma, widoczna maska i nieduża szyba czołowa nastrajają jeszcze bardziej do głębokiego wciśnięcia pedału gazu i szybkiego wchodzenia w zakręty. Podczas jazdy bardzo dobre wrażenie pozostawia stosunkowo twardo zestrojony układ jezdny, który wykazuje się eliminacją przechyłów karoserii  na zakrętach i dużą precyzją prowadzenia. To ostatnie jest częściowo zasługą 18-calowych obręczy kół, które jak na tę klasę samochodu wyposażono w ogumienie o iście sportowym rozmiarze 235/45 R18. Przyczepność jest bardzo dobra, ale trzeba uważać na poprzecznych nierównościach, na których zawieszenie nie zawsze trzyma koło przy jezdni. To samo dotyczy niewyjeżdżonych i nierównych dróg szutrowych. Wyboje obnażają słabość połączenia zawieszenia Soula z dużej średnicy kołami i oponami o niskim profilu, czyli niski komfort resorowania. To wynika tylko i wyłącznie z opon, które mogą mieć mniejszy rozmiar 205/60 R16, dający znacznie więcej komfortu. Niestety wówczas Kia Soul nie będzie prezentowała się już tak okazale, zwłaszcza, że 18-calowe felgi są naprawdę ładne. Na plus podczas jazdy po wybojach zasługuje cicha praca zawieszenia.

W oczekiwaniu na turbo?

Kia Soul (2018) - test

W przyszłym roku, prawdopodobnie jesienią do oferty wejdzie Kia Soul w wersji 1.6 T-GDI z turbodoładowanym motorem benzynowym, który będzie można zestroić z dwusprzęgłową przekładnią DCT. Obecnie jedynym silnikiem benzynowym jest 132-konny 1.6 GDI. Jak na tak mały i lekki samochód to więcej niż wystarczająca moc, ale trzeba przyznać, że silnikowi brakuje takiego pazura, jaki oferuje chociażby układ jezdny. Odznacza się dużo elastycznością – to zasługa bezpośredniego wtrysku – i wysoką kulturą pracy, ale by uzyskać dobrą dynamikę posłużono się krótszym zestopniowaniem skrzyni biegów. Z jednej strony daje to możliwość przyspieszenia do 100 km/h w 11 sekund, z drugiej, już przy 90 km/h na 6 biegu wyraźnie słychać silnik, a na autostradzie przy 140 km/h ten kręci się z prędkością 3800 obr./min. Nie jest jednak najgłośniejszym samochodem w swojej klasie. Niestety nie jest też najoszczędniejszym. W trasie przy spokojnej jeździe na drogach krajowych potrzebuje 5,8 l/100 km, w mieście około 9 l/100 km. Jeżeli przyjrzeć się danym producenta, okazuje się, że przynajmniej Kia stawia tę sprawę uczciwie.

Na pochwałę i to najwyższą zasługuje 6-stopniowa skrzynia manualna, której precyzja pracy jest zdumiewająca. Drążek jest już sam w sobie przyjemny w dotyku, natomiast gdyby nieco skrócić drogi prowadzenia pomiędzy biegami, przekładnia byłaby ideałem. Pracuje lekko i zawsze włącza odpowiedni bieg.

Cena rozbraja system

Kia Soul w wersji podstawowej kosztuje 59 900 zł więc jest to najbardziej przystępny cenowo crossover tej klasy na rynku, zwłaszcza w połączeniu z 7-letnią gwarancją. W standardzie otrzymujecie wszystko, co potrzebne do komfortowej podróży. Im bogatszy standard wyposażenia, tym lepiej. Już w drugim dostępna jest klimatyzacja automatyczna, światła LED, 17-calowe felgi aluminiowe czy pakiet skórzany. Wersja testowa to najbogatsza odmiana tego modelu XL kosztująca 75 400 zł i wyposażona właściwie we wszystko od tempomatu, podgrzewania foteli i kierownicy oraz 18-calowych obręczy kół po system bezkluczykowy, rozbudowany komputer pokładowy czy atrakcyjną tapicerkę. Szkoda, że Kia każe sobie dopłacać za widoczny na zdęciach pakiet stylistyczny SUV z czarnymi elementami zderzaków i czarnymi progami, kosztujący 5700 zł oraz czarną okleinę dachu  i lakier metalizowany w cenie 3000 zł. Znakomity system multimedialny Infinity kosztuje dodatkowe 6000 zł, ale oferuje świetną obsługę, wysokiej jakości dźwięk i bardzo dobrą nawigację z czytelnymi mapami, więc warto go rozważyć.

Chciałbyś sprawdzić jak jeździ się Kią Soul? Umów się na jazdę próbną!

Kia Soul 1.6 GDI XL – dane techniczne

Testowany egzemplarz: Kia Soul (2015) 1.6 GDI XL

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie: R4
Rodzaj paliwa: Benzyna
Ustawienie: Poprzecznie
Rozrząd: DOHC 16V
Objętość skokowa: 1591 cm3
Moc maksymalna: 132 KM przy 6300 rpm
Moment maksymalny: 161 Nm przy 4850 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy: 83 KM/l
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Typ napędu: Na przednie koła
Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne: Tarczowe
Zawieszenie przednie: Kolumna MacPhersona
Zawieszenie tylne: Belka skrętna
Średnica zawracania: 10,6 m
Koła, ogumienie przednie: 235/45 R18
Koła, ogumienie tylne: 235/45 R18

Masy i wymiary:

Typ nadwozia: Crossover
Liczba drzwi: 5
Masa własna: 1200 kg
Długość: 4140 mm
Szerokość: 1800 mm
Wysokość: 1605 mm
Rozstaw osi: 2570 mm
Prześwit: 143 mm
Pojemność zbiornika paliwa: 54 l
Pojemność bagażnika: 354-1367 l
Ładowność maksymalna: 600 kg
Osiągi:
Katalogowo: Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,0 s 10,9 s
Prędkość maksymalna: 185 km/h
Zużycie paliwa (miasto): 8,7 l/100 km 9,0 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): 5,6 l/100 km 5,8 l/100 km
Zużycie paliwa (autostrada): 6,3 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane): 6,8 l/100 km 7,1 l/100 km
Emisja CO2: 153 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP: 4 gwiazdki

Cena:

Testowany egzemplarz: 90 100 zł
Wersja silnikowa od: 59 900 zł
Model od: 59 900 zł

Kia Soul 1.6 GDI XL – zdjęcia

Umów się na jazdę testową tym samochodem!

Obserwuj nas na Youtube

Nie znaleziono filmów.

Może Cię zainteresować

26 marca, 2025

Nissan słynie z innowacyjnych technologii, które redefiniują standardy współczesnej motoryzacji. Nowy X-Trail to SUV stworzony z myślą o komforcie, bezpieczeństwie i wydajności, oferujący inteligentne rozwiązania (...)

26 marca, 2025

BYD to chińska marka samochodów elektrycznych, która od lat zdobywa uznanie na globalnym rynku. Z radością informujemy, że BYD dołącza do portfolio Grupy PGD. Już (...)

24 marca, 2025

Jeśli jeszcze nie słyszałeś o programie KIA używane, najwyższy czas to zmienić! W warszawskim salonie KIA należącym do Grupy PGD możesz skorzystać z wyjątkowej oferty (...)