Kia Soul to jeden z najbardziej oryginalnych samochodów na rynku. Jak bardzo zmienił się od swojego stadium koncepcyjnego?
Za stylizację pierwszego wcielenia Soula odpowiadał Mike Torpey. Pomysł na tego niezwykłego, miejskiego crossovera zrodził się w jego głowie około roku 2005. Idea dojrzewała przez nieco ponad 2 lata. Na początku 2008 roku, podczas salonu samochodowego w Detroit (USA), został przedstawiony koncepcyjny Soul.
Samochód ten był bardzo muskularny i pełen wyraźnych krągłości. Mimo to, jego sylwetka była dosyć pudełkowata. To połączenie nadawało koncepcyjnemu Soulowi miejskiego i nowoczesnego charakteru. Jednocześnie to auto wpisywało się w ówczesny trend popularyzacji SUV-ów i crossoverów. Soul z założenia miał trafiać w upodobania młodych ludzi i właśnie powyższe cechy miały w tym pomóc.
Muskularna karoseria konceptu skrywała bardzo nowoczesne wnętrze. Futurystyczna konsola środkowa była ustawiona w pozycji bardziej zbliżonej do poziomej, niż pionowej. Dzięki temu całość wyglądała bardzo dynamicznie. Stylistyka kabiny koncepcyjnego Soula skupiała uwagę kierowcy na kilku punktach, które były wyróżnione okrągłymi kształtami. Należał do nich wielki przycisk START/STOP na tunelu środkowym, umiejscowiony na aluminiowym podwyższeniu.
Wyróżnikiem konceptu z 2008 roku były także niestandardowo otwierane tylne drzwi. Kia zastosowała w nich ten sam układ, który wykorzystują między innymi Rolls-Royce’y.
Kia wprowadziła swój samochód do produkcji jeszcze w 2008 roku. Pojazd nie zmienił się drastycznie. Pozbyto się jedynie niekonwencjonalnych drzwi, a z muskularnych nadkoli ujęto nieco objętości.
Większe modyfikacje przeszło wnętrze. Tutaj w drodze do wersji produkcyjnej od konceptu przeprowadzono proces przejścia z projektu tworzonego pod względem formy, do rozwiązań bardziej użytecznych.
W tej formie Soul produkowany był do 2011 roku, kiedy został minimalnie odświeżony. Lifting ujednolicił wygląd jego frontu z resztą gamy modelowej koreańskiego producenta. Sprawił też, że Soul stał się bardziej wyrazistym samochodem, dzięki czemu jeszcze lepiej wpisywał się w oczekiwania potencjalnych, młodych klientów.
Druga generacja Soula została przedstawiona w 2013 roku. Za jej wygląd odpowiedzialny był Peter Schreyer, który przeszedł do Kii z Audi. Stylista odświeżył pomysł na miejskiego crossovera, nie odbierając mu jego głównych atrybutów, w tym nowoczesnego, pudełkowatego kształtu. Na poprawkach tego stylisty zyskał przede wszystkim tył Soula. W najnowszej wersji jest on wyjątkowo nowoczesny, między innymi dzięki pionowym, diodowym światłom, między którymi osadzona jest klapa bagażnika, wizualnie odcięta od atrapy zderzaka.
Soul to jeden z tych samochodów, których stylistyka przechodzi na przestrzeni lat jedynie subtelną ewolucję. Ewolucję, którą zapoczątkowała już zmiana z wersji koncepcyjnej na produkcyjną. To dzięki utrzymaniu się przy wstępnym pomyśle stylistów, Kia Soul zostaje po dziś dzień jednym z najbardziej oryginalnych wozów na rynku.