Najnowszy film
Kiedyś cenione limuzyny, dziś poszukiwane youngtimery. Co łączy Alfę Romeo 164 i Fiata Cromę?

alfa_romeo_164_przedlift

Multiplatformowość, wspólne podzespoły i tzw. inżynieria emblematowa polegająca na oferowaniu tego samego auta pod wieloma markami dzisiaj nikogo nie dziwią. W latach 80. nie było to jednak takie oczywiste. Jednym z pierwszych i najbardziej udanych przykładów szerokiego wykorzystania wspólnej bazy w motoryzacji jest platforma Type Four, która dała nam 4 świetne auta, będące dziś ciekawymi propozycjami na youngtimera.


Był rok 1978 kiedy to Fiat, Alfa Romeo, Lancia oraz nieistniejący już Saab zawarli porozumienie o współpracy, które miało pozwolić na obniżenie kosztów opracowania modeli klasy wyższej. Wspólnie ustalono wymagania i zabrano się do pracy. Na efekty trzeba było jednak poczekać aż 6 lat.

fiat_croma_574

W 1984 roku poznaliśmy pierwsze owoce tej wpsółpracy – Saaba 9000 i Lancię Themę,. Rok później zaprezentowano Fiata Cromę, a w 1987 roku Alfę Romeo 164. Każda z propozycji cieszyła się sporym zainteresowaniem, szczególnie na lokalnych rynkach, ale to Alfa Romeo i Fiat Croma z uwagi na przynależność do popularnych marek, które nadal istnieją, są lepszym materiałem na youngtimera.

Z tą różnicą, że Croma przypadnie bardziej do gustu kierowcom ceniącym komfort, a Alfa tym, którzy wolą sport i emocje. Znajduje to swoje odzwierciedlenie nie tylko w stylistyce – zachowawczego Fiata zaprojektowało studio Bertone, a dynamiczną Alfę 164 Pininfarina – lecz przede wszystkim w stosowanych silnikach.

autowp.ru_fiat_croma_1

Najsłabszą jednostką, jaka trafiała pod maskę Cromy był diesel 2.5 o zdecydowanie zbyt niskiej, jak na ten segment mocy 75 KM. Na drugim końcu skali znajdowała się natomiast doładowana, benzynowa jednostka 2.0 i.e. Turbo o mocy nawet 155 KM. Było też 2,5-litrowe V6 generujące 160 KM.

W Alfie taka moc stanowiła natomiast środek oferty. Najsłabszy benzyniak 2.0 Twin Spark generował bowiem 147 KM, a turbodiesel 2.5 117 KM. Na szczycie znalazło się z kolei miejsce dla benzynowego 3.0 V6 o mocy 230 KM, występującego w sportowych odmianach QV i Q4, z czego ta druga miała napęd na cztery koła z mechanizmem różnicowym firmy Torsen.

alfa_romeo_164_super_2

Co ciekawe, choć Croma i 164 dzieliły tę samą platformę o identycznym rozstawie osi wynoszącym 2660 mm, Alfa była zauważalnie cięższym samochodem – średnio 1355 kg w stosunku do 1100 kg Cromy. To wynik zastosowania nie tylko większych silników, ale i z reguły bogatszego wyposażenia.

Youngtimery dziś

Obecnie zarówno Fiat Croma jak i Alfa 164 należą do rzadko spotykanych na rynku klasyków.  Nieco łatwiej kupić Alfę, gdyż podaż używanych egzemplarzy w Europie jest zauważalnie większa, co wcale nie stawia Cromy na przegranej pozycji. Fakt, że jest to rzadsze auto, może stanowić zachętę dla szukających wygodnej limuzyny z przełomu lat 80. i 90. Jest też samochodem, który za kilka lat stanie się egzotyczny.

Warto zainteresować się tymi autami, kiedy rozpatrujemy je w kategoriach youngtimera. Brak konotacji z segmentem premium i prostsze silniki powinny też przełożyć się na niższe koszty napraw i eksploatacji przyszłego klasyka.



Wróć