Podczas dorocznej konferencji prasowej SEAT S.A. ogłosił plan Future Fast Forward. Inicjatywa zakłada m.in. zaprezentowanie miejskiego modelu elektrycznego do roku 2025 oraz produkcję ponad pół miliona pojazdów elektrycznych rocznie
Pół miliona samochodów elektrycznych
Plan Future Fast Forward ma stać się katalizatorem elektryfikacji hiszpańskiego przemysłu. Głównym założeniem jest produkcja pojazdów elektrycznych w Hiszpanii od roku 2025.
– Docelowo chcemy, by zakłady w Martorell produkowały rocznie ponad pół miliona pojazdów elektrycznych dla całej Grupy Volkswagen – powiedział Prezes SEAT S.A. Wayne Griffiths. – Ten projekt ma się stać motorem transformacji hiszpańskiego przemysłu motoryzacyjnego. Jednak aby Grupa Volkswagen mogła podjąć ostateczną decyzję dotyczącą tego międzysektorowego i ogólnokrajowego planu, niezbędne jest wsparcie rządu Hiszpanii oraz Komisji Europejskiej.
Hiszpania jako drugi co do wielkości producent aut w Europie ma duży wpływ na osiągnięcie celów Europejskiego Zielonego Ładu do 2030. Zamiarem konsorcjum jest stworzenie ekosystemu dla pojazdów elektrycznych poprzez stymulowanie popytu oraz rozwój publicznej infrastruktury ładowania. Kolejnym etapem ma być lokalizacja łańcucha wartości pojazdów elektrycznych, zaczynając od ekosystemu akumulatorów elektrycznych. Według założeń inicjatywa pozwoli na zapewnienie nowych miejsc pracy dla młodych ludzi.

Miejska elektryfikacja
Zapowiedziany przez SEAT-a nowy miejski samochód elektryczny pozwoli marce wejść w segment przystępnych cenowo pojazdów elektrycznych. Jego wartość to około 20-25 tysięcy euro. Wpłynie to na popularyzację elektromobilności wśród szerokiego grona klientów oraz osiągnięcie celów ustanowionych w Nowy Zielonym Ładzie. Zakład produkcyjny, w którym będzie produkowany nowy model, zostanie ogłoszony w najbliższych miesiącach.
Ambitny rozwój CUPRY
W roku 2020 CUPRA sprzedała 27 400 samochodów, osiągając wzrost o 11% w porównaniu do roku poprzedniego. Jest to jedna z nielicznych marek w całej Europie, która podczas kryzysu pandemicznego osiągnęła wzrost sprzedaży. Od powstania w roku 2018 CUPRA sprzedała ponad 70 tysięcy samochodów, znacznie przekraczając początkowe oczekiwania.
Podczas konferencji Wayne Griffiths ogłosił, że do roku 2024 zostanie zaprezentowany drugi w pełni elektryczny model CUPRY – Tavascan. Nowy samochód będzie bazował na architekturze MEB koncernu Volkswagen. Pierwszy elektryczny pojazd marki, model Born, zostanie przedstawiony jeszcze pod koniec bieżącego roku. CUPRA planuje również rozszerzenie działalności o nowe kraje. W 2022 roku marka rozpocznie działania w Australii.
Powrót do zysków jeszcze w roku 2021
W ubiegłym roku SEAT sprzedał ponad 427 tysięcy samochodów, o 25,6% mniej niż w roku poprzednim (2019: 574 100 aut). Przełożyło się to na niższe o 21% obroty w porównaniu do poprzedniego roku (2019: 11 147 mln euro, 2020: do 8 784 mln euro). Pomimo złożonej sytuacji w roku 2020 firma utrzymała swój udział na rynku europejskim, zaś w kilku krajach odnotowała wręcz wzrost.
– W roku 2021 wrócimy do wypracowywania zysków – zaznaczył Wayne Griffith. – Naszym celem jest sprawne zwiększenie sprzedaży i powrót wolumenów do poziomu sprzed COVID-19.
SEAT S.A. utrzymał poziom inwestycji z lat poprzednich. W roku 2020 firma przeznaczyła ponad miliard euro na inwestycje związane z badaniami i rozwojem. To trzeci rok z rzędu, w którym na te działy przeznaczono sumę przekraczającą poziom miliarda euro. Zaangażowanie finansowego firmy w rozwój będzie utrzymane zgodnie ze strategią ogłoszoną w lipcu ubiegłego roku. Do 2025 SEAT S.A. planuje przeznaczyć na ten cel ponad 5 miliardów euro.