Mitsubishi Lancer Evolution VII
Mitsubishi Lancer Evolution VII

Historia firmy Mitsubishi jest pełna wyjątkowych modeli. Dla niektórych są nimi Colt, Galant czy Pajero. Większości jednak Mitsubishi kojarzy się przede wszystkim z Lancerem, do tego w wersji Evolution.

Po raz pierwszy przydomku “Evolution” Lancer doczekał się w 1992 roku, a więc już niedługo będziemy świętować dwudziestolecie. Pierwszy Lancer Evo napędzany był turbodoładowanym dwulitrowym silnikiem benzynowym. Jego rajdowa rola rozpoczęła się od pomysłów szefów Mitsubishi na zastąpienie nieźle radzącego sobie w nich Galanta. Wyniki Galanta były zadowalające, ale nie rzucały na kolana. Dlatego Mitsubishi postanowiło zaprezentować w rywalizacji sportowej lżejszego Lancera, który teoretycznie miał większe szanse na sukces. Pierwszy Lancer Evolution był modelem homologowanym.

[youtube]http://youtube.com/v/kj7Thyp-cK8[/youtube]

Pierwsze przymiarki silnikowe dotyczyły wzmocnionej jednostki 1,8, znanej z seryjnego Lancera. Ostatecznie zdecydowano się na 2-litrowy motor ze sprężarką i intercoolerem. Moc maksymalna wynosiła 250 KM przy 6000 obr/min. Zastosowano taki sam jak w Galancie układ przeniesienia napędu. Zawieszenie zostało usztywnione. Z zewnątrz Evo I wyróżniał się aluminiową maską silnika i dużymi wlotami powietrza.

Mitsubishi Lancer Evolution VI
Mitsubishi Lancer Evolution VI

Kolejna odmiana Lancera Evo została zaprojektowana nieco ponad rok od debiutu pierwszej serii. W sprzedaży pojawiła się na początku 1994 roku. Druga generacja przeszła spore zmiany stylistyczne oraz techniczne. Mitsubishi miało plany, by każda kolejna generacja Lancera Evo była o 10 KM mocniejsza od poprzedniej.

Zwiększono ciśnienie doładowania sprężarki i zredukowano ciśnienie wylotu spalin, co zaowocowało wyciśnięciem z silnika 260 KM przy 6000 obr./min. Zmieniono zewnętrzny pakiet aerodynamiczny auta: pojawiły się nowe spojlery, zastosowano nowe obręcze kół ze stopów lekkich. Auto jeżdżące w rajdach tak naprawdę niewiele różniło się od tego, jakie w odmianie Evo mogli kupić “cywilni” odbiorcy.

Mitsubishi Lancer Evolution
Mitsubishi Lancer Evolution

Zgodnie z zasadą: co rok prorok, trzecia generacja Lancera zadebiutowała w lutym 1995 roku. Tradycyjnie – mocniejsza o 10 KM. Tym razem również nie zdecydowano się na zwiększenie momentu obrotowego silnika. Zmodyfikowano jednak budowę układu wydechowego. Sporo zmieniło się w zakresie aerodynamiki auta i jego wyglądu zewnętrznego. Zwiększono przedni zderzak, zmieniono konstrukcję spojlerów, a całą konstrukcję obniżono. Do dziś tego Lancera Evo uznaje się w pewnych kręgach za najlepszego w historii. Kolejna ewolucja zyskała już miano rewolucji.

Trzy wodne kasztany, czyli historii Mitsubishi część 1

Evolution IV ujrzał światło dzienne w sierpniu 1996 roku. Zmiany były widoczne gołym okiem – nadwozie było de facto całkowicie nową konstrukcją. Podobnie pod maską. Moc silnika tradycyjnie wzrosła o kolejne 10 KM, osiągając maksymalny, ograniczony przepisami w Japonii poziom 280 KM. Zastosowano specyficzny mechanizm Active Yaw Control, co pozwoliło na lepszy rozdział momentu obrotowego na koła tylnej osi i lepszą stabilizację samochodu na zakrętach, a także podczas gwałtownego hamowania.

Mitsubishi Lancer Evolution VII
Mitsubishi Lancer Evolution VII

Piąta ewolucja zadebiutowała w styczniu 1998 roku. Splot zdarzeń i zmian przepisów rajdowych spowodował, by aby stanąć na rajdowych trasach, ta edycja musiała przejść spore modyfikacje. Powiększył się rozstaw kół, a więc wzrosła też przyczepność. Poszerzono błotniki, a przód stał się jeszcze bardziej dynamiczny, także dzięki zmienionej masce. Auto w 1998 roku zdobyło tytuł mistrza świata w kategorii producentów w kategorii WRC.

Geny Lancera, czyli historii Mitsubishi część 2

Jeszcze w 1998 roku zadebiutowała szósta generacja Evo. Do seryjnej produkcji auto trafiło dokładnie rok po piątce. Doczekało się edycji by Tommi Makinen – wówczas niekwestionowanego mistrza rajdowego. Do 2001 roku czekano na siódmą generację auta. Wyposażono je w nowy, aktywny centralny mechanizm różnicowy (Active Center Differencial – ACD).

Mitsubishi Lancer Evo X
Mitsubishi Lancer Evo X

Kolejna generacja, czyli EVO VIII, została wprowadzona w roku 2004. Moc pozostała taka sama jak w siódemce – około 280 KM. Na bazie modelu EVO VIII powstały odmiany oznaczone MR i FQ, które miały silniki o mocach dochodzących nawet do 400 KM, oraz wersja RS ze standardowymi 280 KM, odchudzona i pozbawiona spojlera.

W roku 2006 na rynku pojawiła się następna wersja – Mitsubishi Lancer Evolution IX. W nowym modelu zastosowano mocniejszy silnik, po raz pierwszy z systemem zmiennych faz rozrządu MiVEC, 6-stopniową skrzynię biegów, zawieszenie marki Kayaba, aluminiowe obręcze firmy Enkei, a także obniżono masę pojazdu, ulepszono właściwości aerodynamiczne oraz system chłodzenia. Poprawiono osiągi: dla 280-konnego silnika prędkość 100 km/h uzyskano w 5,7 s, a prędkość maksymalną pojazdu ograniczono elektronicznie do 250 km/h.

Pod koniec 2007 roku pojawiła się nowa, dziesiąta generacja. Mitsubishi wprowadziło zmianę nazwy samochodu, z której usunięta została liczba: najnowsza wersja, inaczej niż poprzednie, nie nazywa się Lancer EVO X, ale po prostu Lancer EVO. Co wiadomo o kolejnym Evo? W Sieci już od jakiegoś czasu krążyły pogłoski, że nowa generacja kultowego auta będzie napędzana jednostką hybrydową…

Poprzedni wpis Następny wpis