Wybierz markę

Mitsubishi Lancer Evolution VII
Mitsubishi Lancer Evolution VII

Historia firmy Mitsubishi jest pełna wyjątkowych modeli. Dla niektórych są nimi Colt, Galant czy Pajero. Większości jednak Mitsubishi kojarzy się przede wszystkim z Lancerem, do tego w wersji Evolution.

Po raz pierwszy przydomku „Evolution” Lancer doczekał się w 1992 roku, a więc już niedługo będziemy świętować dwudziestolecie. Pierwszy Lancer Evo napędzany był turbodoładowanym dwulitrowym silnikiem benzynowym. Jego rajdowa rola rozpoczęła się od pomysłów szefów Mitsubishi na zastąpienie nieźle radzącego sobie w nich Galanta. Wyniki Galanta były zadowalające, ale nie rzucały na kolana. Dlatego Mitsubishi postanowiło zaprezentować w rywalizacji sportowej lżejszego Lancera, który teoretycznie miał większe szanse na sukces. Pierwszy Lancer Evolution był modelem homologowanym.

[youtube]http://youtube.com/v/kj7Thyp-cK8[/youtube]

Pierwsze przymiarki silnikowe dotyczyły wzmocnionej jednostki 1,8, znanej z seryjnego Lancera. Ostatecznie zdecydowano się na 2-litrowy motor ze sprężarką i intercoolerem. Moc maksymalna wynosiła 250 KM przy 6000 obr/min. Zastosowano taki sam jak w Galancie układ przeniesienia napędu. Zawieszenie zostało usztywnione. Z zewnątrz Evo I wyróżniał się aluminiową maską silnika i dużymi wlotami powietrza.

Mitsubishi Lancer Evolution VI
Mitsubishi Lancer Evolution VI

Kolejna odmiana Lancera Evo została zaprojektowana nieco ponad rok od debiutu pierwszej serii. W sprzedaży pojawiła się na początku 1994 roku. Druga generacja przeszła spore zmiany stylistyczne oraz techniczne. Mitsubishi miało plany, by każda kolejna generacja Lancera Evo była o 10 KM mocniejsza od poprzedniej.

Zwiększono ciśnienie doładowania sprężarki i zredukowano ciśnienie wylotu spalin, co zaowocowało wyciśnięciem z silnika 260 KM przy 6000 obr./min. Zmieniono zewnętrzny pakiet aerodynamiczny auta: pojawiły się nowe spojlery, zastosowano nowe obręcze kół ze stopów lekkich. Auto jeżdżące w rajdach tak naprawdę niewiele różniło się od tego, jakie w odmianie Evo mogli kupić „cywilni” odbiorcy.

Mitsubishi Lancer Evolution
Mitsubishi Lancer Evolution

Zgodnie z zasadą: co rok prorok, trzecia generacja Lancera zadebiutowała w lutym 1995 roku. Tradycyjnie – mocniejsza o 10 KM. Tym razem również nie zdecydowano się na zwiększenie momentu obrotowego silnika. Zmodyfikowano jednak budowę układu wydechowego. Sporo zmieniło się w zakresie aerodynamiki auta i jego wyglądu zewnętrznego. Zwiększono przedni zderzak, zmieniono konstrukcję spojlerów, a całą konstrukcję obniżono. Do dziś tego Lancera Evo uznaje się w pewnych kręgach za najlepszego w historii. Kolejna ewolucja zyskała już miano rewolucji.

Trzy wodne kasztany, czyli historii Mitsubishi część 1

Evolution IV ujrzał światło dzienne w sierpniu 1996 roku. Zmiany były widoczne gołym okiem – nadwozie było de facto całkowicie nową konstrukcją. Podobnie pod maską. Moc silnika tradycyjnie wzrosła o kolejne 10 KM, osiągając maksymalny, ograniczony przepisami w Japonii poziom 280 KM. Zastosowano specyficzny mechanizm Active Yaw Control, co pozwoliło na lepszy rozdział momentu obrotowego na koła tylnej osi i lepszą stabilizację samochodu na zakrętach, a także podczas gwałtownego hamowania.

Mitsubishi Lancer Evolution VII
Mitsubishi Lancer Evolution VII

Piąta ewolucja zadebiutowała w styczniu 1998 roku. Splot zdarzeń i zmian przepisów rajdowych spowodował, by aby stanąć na rajdowych trasach, ta edycja musiała przejść spore modyfikacje. Powiększył się rozstaw kół, a więc wzrosła też przyczepność. Poszerzono błotniki, a przód stał się jeszcze bardziej dynamiczny, także dzięki zmienionej masce. Auto w 1998 roku zdobyło tytuł mistrza świata w kategorii producentów w kategorii WRC.

Geny Lancera, czyli historii Mitsubishi część 2

Jeszcze w 1998 roku zadebiutowała szósta generacja Evo. Do seryjnej produkcji auto trafiło dokładnie rok po piątce. Doczekało się edycji by Tommi Makinen – wówczas niekwestionowanego mistrza rajdowego. Do 2001 roku czekano na siódmą generację auta. Wyposażono je w nowy, aktywny centralny mechanizm różnicowy (Active Center Differencial – ACD).

Mitsubishi Lancer Evo X
Mitsubishi Lancer Evo X

Kolejna generacja, czyli EVO VIII, została wprowadzona w roku 2004. Moc pozostała taka sama jak w siódemce – około 280 KM. Na bazie modelu EVO VIII powstały odmiany oznaczone MR i FQ, które miały silniki o mocach dochodzących nawet do 400 KM, oraz wersja RS ze standardowymi 280 KM, odchudzona i pozbawiona spojlera.

W roku 2006 na rynku pojawiła się następna wersja – Mitsubishi Lancer Evolution IX. W nowym modelu zastosowano mocniejszy silnik, po raz pierwszy z systemem zmiennych faz rozrządu MiVEC, 6-stopniową skrzynię biegów, zawieszenie marki Kayaba, aluminiowe obręcze firmy Enkei, a także obniżono masę pojazdu, ulepszono właściwości aerodynamiczne oraz system chłodzenia. Poprawiono osiągi: dla 280-konnego silnika prędkość 100 km/h uzyskano w 5,7 s, a prędkość maksymalną pojazdu ograniczono elektronicznie do 250 km/h.

Pod koniec 2007 roku pojawiła się nowa, dziesiąta generacja. Mitsubishi wprowadziło zmianę nazwy samochodu, z której usunięta została liczba: najnowsza wersja, inaczej niż poprzednie, nie nazywa się Lancer EVO X, ale po prostu Lancer EVO. Co wiadomo o kolejnym Evo? W Sieci już od jakiegoś czasu krążyły pogłoski, że nowa generacja kultowego auta będzie napędzana jednostką hybrydową…

Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!