Koncepcja budowy samochodów w fabryce Lingotto zakładała rozpoczęcie montażu na parterze, a nastęnie linia montażowa trafiała na kolejne piętra i… gotowy samochód jechał po torze testowym na dachu i zjeżdżał na dół ślimakowym zjazdem, jaki znamy obecnie z galerii handlowych. Jak na lata 20-te zeszłego wieku to był kosmos. Jak na czasy dzisiejsze… też

Fabrykę, a raczej mury fabryki, Lingotto zwiedzałem w roku 1995, 1996, 1997 i 1998. W tym czasie były tam już jedynie centra konferencyjne i hale wystawowe, gdzie m.in. prganowano Targi Samochodowe w Turynie. Miałem jednak też okazję jeździć po torze testowym na dachu fabryki i zjeżdżać/wyjeżdżać śimakowymi prowadnicami…

Dzięki rysunkom, zdjęciom, filmom i oczywiście samochodom, będzie obecnie można prześledzić historię słynnego zakładu produkcyjnego Fiata w okresie od początku lat 20. do końca lat 80. XX wieku. Wystawę można będzie oglądać do 31 grudnia 2020 roku w Pawilonie 5 Centrum Handlowego Lingotto na Via Nizza, 230 w Turynie.

W jej tworzeniu aktywnie uczestniczył FCA Heritage, dział FCA zajmujący się ochroną i promocją dziedzictwa kulturowego włoskich marek Grupy. Udostępnił on filmy i fotografie należące do cennej kolekcji Centro Storico Fiat, słynnego muzeum w Turynie, w którym znajduje się bogata kolekcja samochodów, pamiątek, modeli, plakatów reklamowych oraz ogromne dziedzictwo archiwalne, opowiadające historię największego i najstarszego włoskiego producenta samochodów.

Materiały dokumentalne dostarczone przez Centro Storico Fiat opowiadają w sugestywny sposób o historii produkcji i architektury Lingotto na etapie projektowania, działania, przekształcenia i reorganizacji. Oddany do użytku w 1923 roku zakład Fiata do dziś jest podziwiany za nowoczesność i elegancję jego zabudowy, oraz za rozwiązanie toru testowego na dachu, które w tamtych czasach wzbudzało uznanie, w tym także architekta Le Corbusiera.
Na długo przed jego ukończeniem, to co zostało pomyślane jako miejsce pracy, stało się symbolem włoskiego przemysłu i tym samym weszło do zbiorowej świadomości. To właśnie tutaj powstawały samochody, które przez dziesięciolecia przyczyniały się do zmotoryzowania kraju, aż do momentu, w którym konieczne było przeniesienie nowych procesów produkcyjnych do zakładów, które odpowiadały bardziej nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym. Ale Lingotto znalazło sposób na odnowienie się, aby dostosować się do potrzeb zmieniającego się kontekstu miejskiego i, pozostając symbolem historii przemysłowej, fabryka przeszła długi proces wewnętrznej restrukturyzacji, zachowując jednak swój charakterystyczny wygląd zewnętrzny.

Odbywająca się w ramach wydarzenia “Torino Design of the City 2020” wystawa “Lingotto VIVE & RIVIVE. Quand’era una fabbrica” ma również na celu zapoznanie z projektem “Torino Automotive Heritage Network”, siecią wydarzeń kulturalnych i związanych z przedsiębiorczością, które mają na celu ponowne odkrycie dziedzictwa kulturowego Motoryzacyjnego Miasta Turynu poprzez promocję i interpretację przemysłową historii miasta i jego terytorium.

Wystawa “Lingotto VIVE & RIVIVE.Quand’era una fabbrica” (“Lingotto ŻYJE& ODŻYWA. Kiedy była to fabryka”) to fascynująca podróż odkrywająca miejsce z fabryką samochodów, które jest symbolem Turynu i rewitalizacji miasta znanego na całym świecie, jednak nie zawsze docenianego w swojej przeszłości.

Poprzedni wpis Następny wpis